Linux voor beginners :)
-
- Contacteer:
Ik vrees dat Skype ook niet geschikt is voor 64bit. Je zou Wengo eens kunnen proberen. Kan niet verbinden met het Skype-netwerk, maar gebruikt in tegenstelling to Skype wel een open standaard (SIP) en het is nog Vrije software ook. Het schijnt zelfs wat meer/beter features te hebben dan Skype. Tell your friends!
Om CD's te branden kan je best K3b gebruiken. Dat is de snelste en heeft de breedste ondersteuning. Voor de rest kan je best eens kijken naar: https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats. DVD's moet lukken, voor niet-Vrije media (wmv e.d.) val je met 64bit weer uit de boot.
Samengevat: alles wat Vrij is, is geen probleem met 64bit, met de rest moet je geluk hebben. Wat zou het toch gemakkelijk zijn als alles gewoon met open source en open standaarden werd gedaan.
Voor speciale tekens: zou het iets te maken hebben met Systeem -> Voorkeuren -> Toetsenbord -> Indelingsopties -> Compose key? Ik gebruik zelf VS Internationaal met dode toetsen, zo moet ik al die alt-codes niet onthouden.
Om CD's te branden kan je best K3b gebruiken. Dat is de snelste en heeft de breedste ondersteuning. Voor de rest kan je best eens kijken naar: https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats. DVD's moet lukken, voor niet-Vrije media (wmv e.d.) val je met 64bit weer uit de boot.
Samengevat: alles wat Vrij is, is geen probleem met 64bit, met de rest moet je geluk hebben. Wat zou het toch gemakkelijk zijn als alles gewoon met open source en open standaarden werd gedaan.
Voor speciale tekens: zou het iets te maken hebben met Systeem -> Voorkeuren -> Toetsenbord -> Indelingsopties -> Compose key? Ik gebruik zelf VS Internationaal met dode toetsen, zo moet ik al die alt-codes niet onthouden.
- adri
- Moderator
Net even aan het zoeken geweest, ik denk dat ik het gevonden heb: Systeem --> Voorkeuren --> Toetsenbord --> Indelingsopties --> Compose-toets positie.adri schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik in Gnome nog nooit de moeite genomen heb om dat uit te vogelen.
EDIT:
Te laat.
BTW, om cd's te branden e.d. kun je ook eens naar Graveman kijken (gebruik ik op Slackware), vind ik persoonlijk ook wel aardig en simpel te bedienen.
- rappie pappie
Moet je met die source.list maar eens proberen om nvu te installeren.Frederik schreef:Nee integendeel. Maar als wat jij bedoelt, niet een twee drie door mij begrepen wordt omdat het allemaal zo onbekend is, krijg je dit gedoe.
Ik heb nu de source.list hier vandaan gehaald: http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic
En geen enkele error gezien. Dus dat lijktr mij nu allemaal in orde?
Ondertussen heb ik al een audio CD gefikt en dat gaat ook prima.
Weet jij trouwens of de ALT+ toetsen aan de praat zijn te krijgen voor speciale karakters? Mijn toetsenbord staat goed (Amerikaans Engels) en op de diverse ubuntu forums vind ik geen enkel aankniopingspunt, om een dubbele punt op een i te krijgen of een / op een e
Doe je sudo apt-get install nvu
Of deze ook zeer handig.
sudo apt-get install w32codecs
Lukt dat.
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 7 juni 2006, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frederik
- Moderator
K3B ziet mijn muziek bestanden op de andere partities niet, maar Serpentine wél en daar heb ik keurig een CD mee gebrand.
De extensie die adri net aanraade vind ik heel prettig, maar de compose toets heb ik nu ook gevonden, weliswaar de rechter alt-toets in tegenstelling tot wat ik gewend ben (linker Alt-toets), Even wennen.
Ik vreesde al het ergste voor skype, dan maar rebooten naar windows als ik wat te telefoneren heb.
Achteraf gezien had ik misschien net zo goed een 32bit versie van ubuntu kunnen installeren.
Afin, ik ben weer een stukje verder
Wat de win32codecs betreft:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
Pakket w32codecs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket w32codecs heeft geen installeerbare kandidaat
De extensie die adri net aanraade vind ik heel prettig, maar de compose toets heb ik nu ook gevonden, weliswaar de rechter alt-toets in tegenstelling tot wat ik gewend ben (linker Alt-toets), Even wennen.
Ik vreesde al het ergste voor skype, dan maar rebooten naar windows als ik wat te telefoneren heb.
Achteraf gezien had ik misschien net zo goed een 32bit versie van ubuntu kunnen installeren.
Afin, ik ben weer een stukje verder
Ja, dat lukt uitstekend Maar krijg een Engelse versieMoet je met die source.list maar eens proberen om nvu te installeren. Doe je sudo apt-get install nvu Lukt dat.
Wat de win32codecs betreft:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
Pakket w32codecs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket w32codecs heeft geen installeerbare kandidaat
- rappie pappie
-
- Contacteer:
Zoals ik hierboven al impliceerde zijn de w32codecs niet beschikbaar voor 64bit. Daar kan ik je dus ook geen repository voor in je sources.list voor geven.
@adri
Die Graveman kende ik nog niet. Kan die on the fly decoderen en branden (dus rechstreeks van bv. ogg naar CD)? Gnomebaker kan dat namelijk niet, die gaat eerst alles omzetten naar CD-audio wat me een beetje te lang duurt. Ik kan niet direct testen want hij zit blijkbaar (nog) niet in Debian.
@adri
Die Graveman kende ik nog niet. Kan die on the fly decoderen en branden (dus rechstreeks van bv. ogg naar CD)? Gnomebaker kan dat namelijk niet, die gaat eerst alles omzetten naar CD-audio wat me een beetje te lang duurt. Ik kan niet direct testen want hij zit blijkbaar (nog) niet in Debian.
- adri
- Moderator
Graveman kan nóg niet alles, maar is sterk in ontwikkeling, zie de startpagina van Graveman.
Even Google'en levert wel degelijk een Debian-package op (is er ook voor Ubuntu, dus van hetzelfde laken een pak, dacht ik).
Moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel cd's brand.
Ben gauw tevreden.
Vond K3B niet zo gebruiksvriendelijk, maar dat kan wel aan mij liggen. Ieder zijn smaak.
Even Google'en levert wel degelijk een Debian-package op (is er ook voor Ubuntu, dus van hetzelfde laken een pak, dacht ik).
Moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel cd's brand.
Ben gauw tevreden.
Vond K3B niet zo gebruiksvriendelijk, maar dat kan wel aan mij liggen. Ieder zijn smaak.
- adri
- Moderator
Misschien goed om het nog maar eens te herhalen, de tip van tweakers.net die ik al eerder aanhaalde om in Ubuntu zo ongeveer alle multimedia-gedoe te verhelpen:
Voor een AMD64 zullen sommige dingen misschien iets anders zijn.
NB: Dit is van toepassing voor een i386-machine!Nee, not the same thing. De informatie is involledig. In het bestand 'etc/apt/sources.list' moet alle verwijzingen naar breezy in dapper verander worden. Anders werkt apt-get dist-upgrade helemaal niet.
Een veel makkelijkere manier: (do this instead!)
Ubuntu Breezy updaten naar Dapper
1. Open Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster
2. Typ hier (of knip & plak, of sleep)
sudo update-manager -d
3. Toets je wachtwoord en druk op enter
Klaar!
Maar voor de mensen die Ubuntu vers installeren, of nooit de (volledige) multi-media support aan de praat gekregen hebben, hier nog een klein stappenplan dat _ALLES_ regelt omtrend divx, dvd, mp3, wma, flash, java etc. Tiep zonodig je wachtwoord in, maar dat spreekt voor zich.
Ubuntu Dapper 6.06 Multimedia Installatie Shit
1. open Systeem -> Beheer -> Software eigenschappen
2. Zet multiverse en universe aan. Klik daarna op ok.
3. Open Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminal
4. Typ in de terminal het volgende in: (selecteer en sleep dus! overtikken is gekkenwerk).
sudo apt-get -y install libdvdread3 mplayer mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-base libxine-main1 libxine-extracodecs ffmpeg sox vorbis-tools mpg123 k3b libk3b2-mp3 okle k9copy beagle wine monkey-bubble planetpenguin-racer supertux gtk-gnutella ttb f-spot rhythmbox-applet exfalso tvtime streamtuner xmms flashplugin-nonfree j2re1.4
5. Klik op de link hieronder en laat het met gdebi (de default) openen
ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/poo ... 0_i386.deb
6. Klik op installeren, uiteraard!
7. Zelfde verhaal nog een keer met deze link:
ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/poo ... 4_i386.deb
8. Tiep in de terminal (knip & plak of sleep dus)
sudo /usr/share/doc/libdvdread3/examples/install-css.sh
9. Open Toepassing -> Multimedia -> Sound-juicer
10. Kies daar Bewerken -> Voorkeuren -> Bewerk Profielen
11. Kies daar 'Nieuw' en geef als naam iets zoals 'mp3 rippen'
12. Klik op 'Mp3 rippen' en daarna op bewerken
13. Voer als bestands-achtervoegsel mp3 in en als gstreamer-pijplijn:
audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc bitrate=128
14. Klik op Ok, Ok, en daarna Sound-juicer afsluiten.
15. Ga naar Systeem -> Voorkeuren -> Verwisselbare stations en media
16. Klik op de multi-media-tab en voer bij dvd-video's de volgende regel in, in plaats van 'Totem'
okle %m
17. Rechtermuis klik op een leeg stukje van je panel (bovenaan ergens) en kies 'Toevoegen aan Paneel'. Kies uit het menu, onder multimedia de rhythmbox applet. (het is trouwens ook een leuk idee om de aktie bar toe te voegen)
18. Open Toepassing -> Internet -> Gaim, kies in gaim onder het extra-menu voor voorkeuren.
19. Bij de gaim-voorkeuren kies je 'Logboek' en vink 'alle gesprekken opslaan' aan en bij Plugins vink je 'Geschiedenis' aan.
20. Sluit alle terminals, sluit alle firefox-windows. Je bent klaar!
Klaar!
Nu heb je:
- mplayer om je video's af te spelen (avi, mpeg, divx, quicktime, etc.)
- okle om dvd's mee te bekijken
- k9copy om video dvd's mee te backuppen. (de linux alternatief voor dvdshrink)
- k3b om zo'n geshrinkte dvd-video backup mee te burnen
- tvtime om televisie via je tv kaart je kijken
- teletext browser om NOS-teletext snel te bekijken via internet.
- streamtuner om internet radio stations te beluisteren. Het toont alle internet radio stations per genre en provider (shoutcast/google radio/ etc.)
- gtk-gnutella om van het limewire/shareaza/gnutella netwerk te downloaden
- supertux, planet-penguin racer of monkey-bubble als minder zuigende spelletjes
- beagle search. Ga naar locaties -> Zoeken. Wat je hier tikt zoekt in je evolution-emails, in je word/oo bestanden, in je gaim-chatlogs, etc. Ala spotlight of google-desktop search.
- ex-falso om de tags van mp3's oggs enzo te geautomatiseerd te updaten. Bijvoorbeeld gebaseerd op de filename, of op de directory structuur.
- wine om windows-shit te kunnen installeren. Vaak zal het toch niet werken, maar sommige kun je aangenaam verassen, zoals Winamp bijvoorbeeld. Probeer niet zo Steam (half-life2) te installeren ofzo.
Video's openen standaard nog met totem:
Rechtermuisklip op een video en kies 'Eigenschappen'. Ga naar de 'Openen met ..' tab, en selecteer daar mplayer. Op een vergelijkbare manier kan je voor allerlei soort bestanden het standaard programma wijzigen.
Linux Opensource Online 3d Shooter
Nog een suggestie .. een linux multiplayer opensource 3d shooter ala Unreal Tournament: http://www.nexuiz.com/index.php?module=downloads . Check ook de screenshots: http://www.nexuiz.com/index.php?module=media
Nou dat was het wel zo'n beetje. Waarom ubuntu dat standaard niet allemaal installeert? Tis niet helemaal legaal in alle landen of het schendt de GPL, of het is niet geschikt geacht om standaard geinstalleert te worden. Bijvoorbeeld omdat dan de minimale systeemeisen omhoog zouden moeten.
Voor een AMD64 zullen sommige dingen misschien iets anders zijn.
-
- Contacteer:
Ah, zit dus wel in unstable. Ik draai testing, dus ik zal nog even geduld moeten uitoefenen.adri schreef:Graveman kan nóg niet alles, maar is sterk in ontwikkeling, zie de startpagina van Graveman.
Ik heb tot nu toe al gewerkt met command line, XCDRoast, GCombust, Serpentine, Nautilus CD Burner, GnomeBaker en K3b en die laatste vind ik veruit de beste van allemaal. De rest is niet gebruiksvriendelijk of te traag of heeft te weinig mogelijkheden. Ik vind het anders wel eens tijd worden dat Gnome fatsoenlijke brandsoftware krijgt.adri schreef:Moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel cd's brand.
Ben gauw tevreden.
- adri
- Moderator
- Frederik
- Moderator
Even een vraag over video, in dit geval een mpg bestand.
Ik heb een Nederlands filmpje gedownload (over hoe het internet werkt): http://www.warriorsofthe.net/movie.html
Als ik het bestand dubbelklik opent Totem en heb ik geluid, maar géén beeld.
Als ik kies voor openen met: MPlayer is alles dik in orde ! vreemd genoeg krijg ik ondanks dat toch een error: It seems there is no Xvideo support for your video-card available, etc,etc,
Wat moet ik hier nu weer mee
Overigens heb ik voordat ik aan het downloaden begin het advies van adri wel opgevolgd en uitgevoerd:
4. Typ in de terminal het volgende in: (selecteer en sleep dus! overtikken is gekkenwerk).
sudo apt-get -y install libdvdread3 mplayer mozilla-mplayer gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-base libxine-main1 libxine-extracodecs ffmpeg sox vorbis-tools mpg123 k3b libk3b2-mp3 okle k9copy beagle wine monkey-bubble planetpenguin-racer supertux gtk-gnutella ttb f-spot rhythmbox-applet exfalso tvtime streamtuner xmms flashplugin-nonfree j2re1.4
EDIT:
Gedeeltelijk opgelost met VLC Player verloopt het afspelen van het mpg bestand probleemloos.
Ik heb een Nederlands filmpje gedownload (over hoe het internet werkt): http://www.warriorsofthe.net/movie.html
Als ik het bestand dubbelklik opent Totem en heb ik geluid, maar géén beeld.
Als ik kies voor openen met: MPlayer is alles dik in orde ! vreemd genoeg krijg ik ondanks dat toch een error: It seems there is no Xvideo support for your video-card available, etc,etc,
Wat moet ik hier nu weer mee
Overigens heb ik voordat ik aan het downloaden begin het advies van adri wel opgevolgd en uitgevoerd:
EDIT:
Gedeeltelijk opgelost met VLC Player verloopt het afspelen van het mpg bestand probleemloos.
- adri
- Moderator
Als ik op die link klik, begint MPlayer meteen met afspelen...
Gooi die -exacte- foutmelding in Google en zoeken maar.
Er zal wellicht nog een librarie o.i.d. missen, maar daar kom je dan wel achter. Kan ook zijn dat e.e.a. niet helemaal goed ingesteld is, moet je soms een beetje mee stoeien voordat je dat helemaal goed hebt staan.
Tip: Ik gebruik alleen MPlayer en XMMS (voor muziek), al die anderen heb ik eruit gegooid. Mits goed ingesteld, volledig geïnstalleerd en met alle benodigdheden kan ik daar goed mee uit de voeten. Met die twee spelers kun je in principe alle multimedia afspelen (beetje overkill eigenlijk wel, al die spelers in Linux).
Om je de waarheid te zeggen: voordat ik MPlayer zover had dat ie precies deed wat ik wilde, was ik ook een paar weken verder.
Maar dan heb je ook wat. En ook geen gezeur meer over 'ontbrekende plug-ins', waarna je doorgestuurd wordt naar de downloadsite van MS WMP of QuickTime Player.
Gooi die -exacte- foutmelding in Google en zoeken maar.
Er zal wellicht nog een librarie o.i.d. missen, maar daar kom je dan wel achter. Kan ook zijn dat e.e.a. niet helemaal goed ingesteld is, moet je soms een beetje mee stoeien voordat je dat helemaal goed hebt staan.
Tip: Ik gebruik alleen MPlayer en XMMS (voor muziek), al die anderen heb ik eruit gegooid. Mits goed ingesteld, volledig geïnstalleerd en met alle benodigdheden kan ik daar goed mee uit de voeten. Met die twee spelers kun je in principe alle multimedia afspelen (beetje overkill eigenlijk wel, al die spelers in Linux).
Om je de waarheid te zeggen: voordat ik MPlayer zover had dat ie precies deed wat ik wilde, was ik ook een paar weken verder.
Maar dan heb je ook wat. En ook geen gezeur meer over 'ontbrekende plug-ins', waarna je doorgestuurd wordt naar de downloadsite van MS WMP of QuickTime Player.
- Frederik
- Moderator
Ik zit nu weer achter windows, dus die link naar warriors on the net, probeer ik straks eens uit om te kijken waarmee het afgespeeld wordt.
En dan nog eens wat
In windows zie je rechtsonder in te werkbalk (systemtray) de pictogrammen voor de internetverbinding, firewall, virusscanner en andere applicaties die werken. In Ubuntu zie ik helemaal niks!
Ik mis het zicht op draaiende applicaties. Wanneer ik bijvoorbeeld een Torrent file aan het downloaden ben, zie ik de voortgang niet en heb dus geen flauw idee hoe ver het downloaden is. Hoe krijg ik dit wel te zien ?
En dan nog eens wat
In windows zie je rechtsonder in te werkbalk (systemtray) de pictogrammen voor de internetverbinding, firewall, virusscanner en andere applicaties die werken. In Ubuntu zie ik helemaal niks!
Ik mis het zicht op draaiende applicaties. Wanneer ik bijvoorbeeld een Torrent file aan het downloaden ben, zie ik de voortgang niet en heb dus geen flauw idee hoe ver het downloaden is. Hoe krijg ik dit wel te zien ?
- adri
- Moderator
Rechtsklikken --> toevoegen aan paneel.
Al die dingen die jij wilt, daar zullen ongetwijfeld progjes voor zijn, maar ik gebruik ze niet en ken ze dus zo uit het hoofd ook niet. Misschien iemand anders.
Wat ik wel miste, was een icoontje voor TB als er mail is. Maar daar is een exensie voor: New Mail Icon.
Ik vind trouwens dat je al flink wat aan de gang hebt gekregen, da's toch de verdienste van Ubuntu. Bij Slackware gaat dat vaak wat moeizamer. Bij mij wel tenminste.
En de rest komt ook nog wel, daar kun je gerust van uitgaan. Tegenwoordig ben ik zelf ook veel rustiger en minder gefrustreerd als er wat fout gaat, ik heb alles nog op kunnen lossen, dat was voorheen met W98 echt wel andere koek...
Al die dingen die jij wilt, daar zullen ongetwijfeld progjes voor zijn, maar ik gebruik ze niet en ken ze dus zo uit het hoofd ook niet. Misschien iemand anders.
Wat ik wel miste, was een icoontje voor TB als er mail is. Maar daar is een exensie voor: New Mail Icon.
Ik vind trouwens dat je al flink wat aan de gang hebt gekregen, da's toch de verdienste van Ubuntu. Bij Slackware gaat dat vaak wat moeizamer. Bij mij wel tenminste.
En de rest komt ook nog wel, daar kun je gerust van uitgaan. Tegenwoordig ben ik zelf ook veel rustiger en minder gefrustreerd als er wat fout gaat, ik heb alles nog op kunnen lossen, dat was voorheen met W98 echt wel andere koek...