Vrij weinig, maar alle beetjes helpen zullen we maar denken. Lees ook mijn verslagje.common sense schreef:Prima actie. Had je nog reacties daarop gekregen?rebil schreef:Een voorbeeldje (dit gaat even niet over hoe het werkt, maar over wat het is): ik had hier van het weekend een garageverkoop. Dat leek me een goede gelegenheid om ook eens wat vrije software ten toon te spreiden aan de man in de straat.
Het grootste probleem vind ik dat het onduidelijk is in hoeverre een codec vrij te gebruiken en te implementeren is, zoals ook blijkt uit mijn voorbeeld. Voor de meerderheid in de vrije-softwaregemeenschap is dat blijkbaar niet belangrijk, zolang er maar een vrije-softwareimplementatie bestaat ("installeer gewoon ffmpeg/vlc, dat speelt gewoon alles"). Terwijl ik open (of eigenlijk vrije) standaarden minstens even belangrijk vind als vrije software, zoniet belangrijker. Codecs waar veel mensen bijna dagelijks mee te maken krijgen:common sense schreef:Zelfs zijn de nodige MPEG varianten (ISO standaard!) besmet met patenten. Bah-ende-vies!
Gelukkig zitten er een paar open alternatieven in de pijplijn:
http://dirac.sourceforge.net/
http://www.theora.org/
- MPEG(1/2) is een ISO-standaard, maar er moeten toch licentiekosten voor betaald worden. Vrije implementaties worden officieel/officieus (?) gedoogd, maar geeft dus geen garanties. En hoe zit het voor eventuele toekomstige hardware-implementaties?
- MP3: de ene zegt alleen betalen voor encoder, de andere zegt ook voor decoder. Zijn vrije implementaties illegaal of worden ze gedoogd?
- MPEG4 is voor zover ik weet de basis voor verschillende codecs, waaronder de laatste Quicktime, DivX/XviD en WMV9/VC-1. Nog waziger dan de twee vorige. Ik geloof dat XviD alleen 'ter studie' als broncode mag verspreid worden, maar blijkbaar houdt hier niemand rekening mee?
- AC-3/Dolby Digital (DVD audio): euh??
- JPEG/JPEG2000: het (vemoedelijke) patent op de eerste is vervallen, maar of ze nu echt vrij zijn?? Ook raar dat op GIF zo'n sterke reactie is gekomen (png), maar op JPEG niet.
- Flash: specificaties werden vroeger vrijgegeven, nu niet meer. Patenten? Licenties? Mag Gnash wel?
En dan zijn er nog een hele reeks andere bestandsformaten (MS Office, RTF, PDF, PSD, DWG, ...). Ik ben zeker geen voorstander van illegaal downloaden/uploaden en laat dat ook dikwijls merken, maar als dat gebeurt met formaten als Vorbis, Theora en Dirac dan knijp ik graag een oogje dicht. Het lijkt me ook wel tof om een PVR met MythTV of zoiets in mekaar te steken, maar alleen als het met vrije formaten kan. Realtime Theora encoderen is nogal zwaar, zelfs voor de beste machines en onhaalbaar voor twee stromen. En een (vrije) hardware encoder zit er niet direct aan te komen, maar lijkt me een goed project voor na de Open Graphics Card en eventueel een vrije WiFi-chip.
Als je iets wil leren, dan moet je er direct helemaal voor gaan. Als gebruiks-distro heb ik liever Debian/Ubuntu en om er van te leren vind ik Slackware niet ver genoeg gaan. LFS staat met zeer lage prioriteit om mijn te-doenlijstje, om Linux eens 'echt' te leren. Het ontbreekt me momenteel aan tijd en een plaatsje waar ik een pc rustig kan later compileren zonder dat ik er last van heb (dus niet mijn slaapkamer). Ik zou er dan ook een zeer 'pure' machine van willen maken, à la GnewSense, maar dan ook zonder ondersteuning voor formaten waar ook maar het minste vleugje van onvrijheid aan hangt. Met zo'n bak weet je dan tenminste of je met een 'vuil' formaat te maken hebt: je kunt er gewoon niks mee doen. Dat project zal dus meer tijd kosten aan opzoekwerk dan aan configureren en compileren. Da's dus voor als ik eens een jaartje of 10 tijd heb.adri schreef:Maar dat wil niet zeggen dat je ze per se op gaat zoeken, toch? Winkrebil schreef:Dus je bent toch niet zo hard core als je aanvankelijk liet uitschijnen. Ik dacht dat die problemen en wat je ervan leerde je net zo aantrok in Slackware? Razz
Voor de masochisten is er nl. Linux From Scratch.
Wel erg leerzaam!
Schijnt.