Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Misschien dat je dan als je Gnome installeert het wel goed gaat komen...
Als ik me niet vergis is de nieuwe GSB voor SW 12.2 uit (misschien nog in bèta).

En die plugins heb je in Konqueror ook goed staan bij Instellingen --> Plugins?
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb er nog eens over nagedacht, maar dat moet gewoon lukken hoor met die geluidskaarten, ook zonder allerlei progjes.
Lees dit eens:
http://www.linuxquestions.org/questions ... sound+card
en dit:
http://www.linuxquestions.org/questions ... sound+card

Moet kunnen. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: En die plugins heb je in Konqueror ook goed staan bij Instellingen --> Plugins?
Ik heb nu dit:
Afbeelding

En over sound:
Die topics zijn best wel handig, vooral deze post:
anamericanjoe schreef: There is an easy way to switch between sound cards without needing to reboot. This is the solution I've come up with, and so far it works quite well.

In order to make this work, first I needed to gather some information on how ALSA looks at my sound cards. To do this, I used

Code:

aplay -l

aplay is a command-line sound recorder and player for ALSA soundcard driver. The -l option lists all soundcards and digital audio devices.

The out put I got from the command above looked something like this:

Code: Selecteer alles

**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: I82801DBICH4 [Intel 82801DB-ICH4], device 0: Intel ICH [Intel 82801DB-ICH4]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: I82801DBICH4 [Intel 82801DB-ICH4], device 4: Intel ICH - IEC958 [Intel 82801DB-ICH4 - IEC958]
card 1: Headset [Plantronics Headset], device 0: USB Audio [USB Audio]
Notice how my integrated sound card is labeled card 0 and my Plantronics DSP 500 is labeled card 1. Depending on how ALSA loads your cards, these may be reversed. The important thing is to note that ALSA refers to one card by 0 and the other by 1.

Now, to switch between cards, simply create a file named .asoundrc in your home directory. .asoundrc is a file where you can create a customized configuration for ALSA.

Since my integrated sound card is the default, I wanted to be able to switch to my Plantronics device without rebooting. Since ALSA refers to that device as card 1, I added the following to my .asoundrc file:

pcm.!default {
        type hw 
        card 1  
}
ctl.!default {
        type hw        
        card 1  
}
Here I'm creating two rules that tell ALSA I would like card 1 to be the default device for output. Switching the output back to card 0, my integrated sound card, is trivial:

pcm.!default {
        type hw 
        card 0  
}
ctl.!default {
        type hw        
        card 0  
}
Now, sound comes through my speakers rather than my Headset.

Since I only need to change two numbers in one file to make this switch happen, I imagine it would be quite easy to create a simple script that toggles these numbers for you automatically.
Op die manier kun je inderdaad wisselen op de manier zoals ik het wil. Nu is het nog één probleem, hierdoor kan ik niet meer mixen. Als ik bijv. audacious iets laat afspelen, en dan tegelijkertijd mplayer iets anders wil laten afspelen krijg ik dit bij mplayer:

[AO_ALSA] alsa-lib: pcm_hw.c:1321:(snd_pcm_hw_open) open /dev/snd/pcmC0D0p failed: Device or resource busy
[AO_ALSA] Playback open error: Device or resource busy
Failed to initialize audio driver 'alsa'
Could not open/initialize audio device -> no sound.
Nu kan ik dus maar van één programma tegelijkertijd geluid gebruiken.

Ik ben er nog niet, maar in ieder geval al een stapje verder :)

Als dit trouwens werkt, heb ik Pulseaudio (en dus Gnome) niet meer nodig.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Plugins:
Klik eens op het tabblad Zoeken
Afbeelding

Geluidskaart:
Ik ben er zeker van dat het je gaat lukken.
Het moet nl. gewoon kunnen. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Die plugins heb ik precies hetzelfde ingesteld, als jij op dat screenshot.
Alleen dus geen flashplayer :(
Maar ach, ik kan er mee leven :)
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Wat is de output van slocate libflashplayer.so ?

Bij mij is dat

adri@Slackware:~$ slocate libflashplayer.so
/home/adri/.firefox/plugins/libflashplayer.so
/home/adri/.mozilla/firefox/plugins/libflashplayer.so
/home/adri/.mozilla/plugins/libflashplayer.so
/home/adri/seamonkey/plugins/libflashplayer.so
/usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so
adri@Slackware:~$ 
Misschien dat dat een aanwijzing oplevert?
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Dit heb ik:

koen@Slackware:~$ slocate libflashplayer.so
/home/koen/.mozilla/plugins/libflashplayer.so
/home/koen/.netscape/plugins/libflashplayer.so
/home/koen/.firefox/plugins/libflashplayer.so
/usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so
koen@Slackware:~$        
Ongeveer hetzelfde, alleen heb ik geen seamonkey er op staan.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Ongeveer hetzelfde, alleen heb ik geen seamonkey er op staan.
Beetje een gok, maar misschien zou daar wel eens de crux kunnen zitten.
ik heb in het verleden al enkele keren meegemaakt dat het verwijderen van Seamonkey niet zo'n goed idee was omdat andere programma's ervan afhankelijk zijn. :!:
Concreet:
Verwijder de flash plug-in, installeer Seamonkey en daarna flash weer.
Ben benieuwd. :)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Het was een goed gok, want het werkt :D
Ik snap niet hoe dat kan.....
Dat je Seamonkey nodig hebt voor een flashplugin in Konqueror. Maar goed het werkt dus.
Maar verder heb ik Seamonkey dus niet nodig.
Ik vind dit wel vreemd...

Offtopic:
Hoef je geen pinguin meer in je avatar? :P
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik vermoed -maar weet daar het fijne ook niet van- dat het komt omdat Seamonkey (opvolger van Mozilla Suite) de default browser op Linux is en de meeste libs daaraan gelinkt worden.

Tja, dit was mijn eerste avatar op MozBrowser (de gelijkenis met de Brabantse vlag vond ik wel leuk) en ik vond het wel grappig om die weer eens tevoorschijn te halen.
En ik maak in mijn onderschrift al wat reclame voor SW, dus dat is eigenlijk een beetje dubbelop. :)

Edit:
ik heb inmiddels mijn onderschrift een beetje aangepast, zodat de pijprokende Tux er toch weer op staat. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef:Ik vermoed -maar weet daar het fijne ook niet van- dat het komt omdat Seamonkey (opvolger van Mozilla Suite) de default browser op Linux is en de meeste libs daaraan gelinkt worden.
Om daar maar even op door te gaan:
Het programma Openftd dat ik gebruik kan gebruik maken van drie rendering-engines, namelijk Gecko, Webkit of GTKhtml. Tijdens het compileren wordt gekeken welke aanwezig is, en die wordt dan als standaard gebruikt in Openftd.
GTKhtml zit alleen in Gnome (en is een vreselijk gedoe om op Slackware werkend te krijgen). Dus die viel voor mij af.
Op mijn vorige Slackware installatie wilde ik Openftd dus werkend krijgen met Gecko. Dit lukte alsmaar niet, totdat ik toen Seamonkey installeerde, toen ging het ineens wel.
Nu (met mijn nieuwe Slackware installatie) had ik eigenlijk geen zin om Seamonkey te installeren, dus ging ik Webkit gebruiken (is een Slackbuild voor beschikbaar).
Nu ik Seamonkey achteraf toch nodig heb had ik beter voor Gecko kunnen gaan, en Webkit dus niet nodig gehad....
Maar kortom: Seamonkey heeft iets dat Firefox dus niet heeft.

Op de wiki van Openftd is wel dit te vinden:
* mozilla (gecompileerd met gtk2 support)

Mozilla is de opensource browser die is voortgekomen uit het vrijgeven van de netscape navigator source code. Heb je geen mozilla, maar heb je wel de firefox variant geinstalleerd staan dan kun je ook met de mozilla compatible onderdelen van firefox aan de gang.

Je hebt hier echter wel de header bestanden bij nodig. Controleer dus even of jouw firefox installatie hiermee is geleverd. (gtkembedmoz/gtkmozembed.h) Een 'locate gtkmozembed.h' zou hier snel genoeg uitsluitsel over moeten geven.
adri schreef: Tja, dit was mijn eerste avatar op MozBrowser (de gelijkenis met de Brabantse vlag vond ik wel leuk) en ik vond het wel grappig om die weer eens tevoorschijn te halen.
En ik maak in mijn onderschrift al wat reclame voor SW, dus dat is eigenlijk een beetje dubbelop. :)

Eerste avatar? Dat is dan voor mijn tijd hier want mij komt hij echt niet bekend voor...
Ik kan van jou avatars alleen nog een andere pinguin herinneren. Deze was zonder pijp, en er stond in het klein Slackware op.
adri schreef: Edit:
ik heb inmiddels mijn onderschrift een beetje aangepast, zodat de pijprokende Tux er toch weer op staat. ;)
Mooi zo :D
Is het eigenlijk niet mogelijk om dat onderschirft klikbaar te maken (en dus te linken aan slackware.com)?
Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd (en ik heb eerlijk gezegd nog nooit een goed onderschrift gehad :oops: )
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Je hebt hier echter wel de header bestanden bij nodig. Controleer dus even of jouw firefox installatie hiermee is geleverd. (gtkembedmoz/gtkmozembed.h) Een 'locate gtkmozembed.h' zou hier snel genoeg uitsluitsel over moeten geven.
Dan heb je hier je antwoord:

adri@Darkstar:~$ slocate gtkmozembed.h
/usr/include/seamonkey-1.1.14/gtkembedmoz/gtkmozembed.h
adri@Darkstar:~$
Hetgeen toch wel bevestigt wat ik al vermoedde.
Zo herinner ik me, toen mijn kinderen nog Gaim gebruikten, dat na ieder upgrade van FF Gaim geen verbinding meer maakte met de server. Ik moest dan ergens een bestandje wat aanpassen (dat linkte naar de bestaande FF-installatie). Na het installeren van Seamonkey was dat probleem ineens opgelost.
En ik heb dat vaker gezien, met andere programma's.
Koen_92 schreef: Eerste avatar? Dat is dan voor mijn tijd hier want mij komt hij echt niet bekend voor...
Ik kan van jou avatars alleen nog een andere pinguin herinneren. Deze was zonder pijp, en er stond in het klein Slackware op.
Die had echt wel een pijp hoor (maar niet zo goed te zien). Het is inderdaad al wel enkele jaren geleden dat ik deze avatar eerder gebruikte.
Koen_92 schreef:
adri schreef: Edit:
Mooi zo :D
Is het eigenlijk niet mogelijk om dat onderschirft klikbaar te maken (en dus te linken aan slackware.com)?
Ik weet niet of dat kan, die aanklikbare link (vermoed van wel), maar zouden daar nou veel mensen op klikken en terstond Slackware gaan installeren?
Ik schat van niet. :)
Koen_92 schreef:Zelf heb ik het nog nooit geprobeerd (en ik heb eerlijk gezegd nog nooit een goed onderschrift gehad :oops: )
Ach, ik doe ook maar wat. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Dan heb je hier je antwoord:

adri@Darkstar:~$ slocate gtkmozembed.h
/usr/include/seamonkey-1.1.14/gtkembedmoz/gtkmozembed.h
adri@Darkstar:~$
Hetgeen toch wel bevestigt wat ik al vermoedde.
Zo herinner ik me, toen mijn kinderen nog Gaim gebruikten, dat na ieder upgrade van FF Gaim geen verbinding meer maakte met de server. Ik moest dan ergens een bestandje wat aanpassen (dat linkte naar de bestaande FF-installatie). Na het installeren van Seamonkey was dat probleem ineens opgelost.
En ik heb dat vaker gezien, met andere programma's.
Ok, dan installeer ik voortaan Seamonkey.
In Ubuntu zitten die libraries wel in Firefox. Je moet dan het pakket firefox-dev installeren.
adri schreef: Ik weet niet of dat kan, die aanklikbare link (vermoed van wel), maar zouden daar nou veel mensen op klikken en terstond Slackware gaan installeren?
Ik schat van niet. :)
Ach je moest eens weten hoe lui mensen tegenwoordig zijn. Iemand zal eerder even op die link klikken dan het woord Slackware bij google intikken.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Voor mensen die lui zijn is Slackware sowieso geen goed idee. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Daar heb je dan ook wel weer gelijk in...
Plaats reactie