Linux voor beginners :)
- Koen_92
Inmiddels draait Slackware hier weer. Ik ben nog niets geks tegengekomen. Ik wacht nog wel even met gnome.
Op dit moment ben ik Pulseaudio aan het installeren (om 2 geluidskaarten tegelijk te gebruiken). Eerst moet ik nog dependencies installeren (ik ben nu bezig met nummer 12)
Edit:
Pulseaudio zelf staat er op, maar pavucontrol (een hulpprogramma, dat ik wel nodig heb) doet het niet meer:
http://kurl.nl?4C30
(Ik kreeg weer een PHP-error toen ik die gegevens rechtstreeks op dit forum postte)
Ik heb deze dependencies geinstalleerd:
1 cairomm-1.6.4-i486-1_SBo.tgz
2 glibmm-2.16.4-i486-1_SBo.tgz
3 gtkmm-2.12.7-i486-1_SBo.tgz
4 jack-audio-connection-kit-0.109.2-i486-2_SBo.tgz
5 libatomic_ops-1.2-i486-1_SBo.tgz
6 libcanberra-0.10-i486-1.tgz
7 libglademm-2.6.6-i486-1_SBo.tgz
8 libsamplerate-0.1.4-i486-1_SBo.tgz
9 libsigc++-2.0.18-i486-1_SBo.tgz
10 libsndfile-1.0.17-i486-2_SBo.tgz
11 speex-1.2rc1-i486-1_SBo.tgz
Wat nu?
Op dit moment ben ik Pulseaudio aan het installeren (om 2 geluidskaarten tegelijk te gebruiken). Eerst moet ik nog dependencies installeren (ik ben nu bezig met nummer 12)
Edit:
Pulseaudio zelf staat er op, maar pavucontrol (een hulpprogramma, dat ik wel nodig heb) doet het niet meer:
http://kurl.nl?4C30
(Ik kreeg weer een PHP-error toen ik die gegevens rechtstreeks op dit forum postte)
Ik heb deze dependencies geinstalleerd:
1 cairomm-1.6.4-i486-1_SBo.tgz
2 glibmm-2.16.4-i486-1_SBo.tgz
3 gtkmm-2.12.7-i486-1_SBo.tgz
4 jack-audio-connection-kit-0.109.2-i486-2_SBo.tgz
5 libatomic_ops-1.2-i486-1_SBo.tgz
6 libcanberra-0.10-i486-1.tgz
7 libglademm-2.6.6-i486-1_SBo.tgz
8 libsamplerate-0.1.4-i486-1_SBo.tgz
9 libsigc++-2.0.18-i486-1_SBo.tgz
10 libsndfile-1.0.17-i486-2_SBo.tgz
11 speex-1.2rc1-i486-1_SBo.tgz
Wat nu?
- adri
- Moderator
Probeer het eens met src2pkg.
Edit:
ik vond op Slacky-eu een pakketje:
http://repository.slacky.eu/slackware-1 ... rol/0.9.7/
Edit:
ik vond op Slacky-eu een pakketje:
http://repository.slacky.eu/slackware-1 ... rol/0.9.7/
- Koen_92
Nee, die had ik nog niet.
Nu wel, maar hij doet het nog steeds niet:
pavucontrol: error while loading shared libraries: libcanberra-gtk.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Ik heb nu alle dependencies die op slacky.eu staan geinstalleerd. Hier word ik best chagrijnig van, omdat het de vorige keer wel werkte...
En nog iets:
Hoe kan ik Firefox in het Nederlands krijgen?
Op zich is Engels niet zo'n ramp, maar ik heb het toch liever Nederlands.
De vorige keer (op Slackware 12.1) had ik de Nederlandstalige mozillabuild gebruikt, omdat op de Slackware 12.1 cdrom nog Firefox 2 stond.
Moet ik nu weer de mozillabuild gebruiken, of is er een languagepack beschikbaar?
Nu wel, maar hij doet het nog steeds niet:
pavucontrol: error while loading shared libraries: libcanberra-gtk.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Ik heb nu alle dependencies die op slacky.eu staan geinstalleerd. Hier word ik best chagrijnig van, omdat het de vorige keer wel werkte...
En nog iets:
Hoe kan ik Firefox in het Nederlands krijgen?
Op zich is Engels niet zo'n ramp, maar ik heb het toch liever Nederlands.
De vorige keer (op Slackware 12.1) had ik de Nederlandstalige mozillabuild gebruikt, omdat op de Slackware 12.1 cdrom nog Firefox 2 stond.
Moet ik nu weer de mozillabuild gebruiken, of is er een languagepack beschikbaar?
- adri
- Moderator
FF: Ik heb gewoon de SlackBuild scripts gebruikt die je in /source vindt.
Je moet er een paar dingen in aanpassen, maar dat gaat je vast wel lukken.
Ik kan je verder niet helpen met pavucontrol, heb daar verder geen ervaring mee. Je zou het voor kunnen leggen op het SW-forum van LinuxQuestions.org.
Ik vermoed dat het gemakkelijker zal gaan als je eenmaal Gnome geïnstalleerd hebt.
Je moet er een paar dingen in aanpassen, maar dat gaat je vast wel lukken.
Ik kan je verder niet helpen met pavucontrol, heb daar verder geen ervaring mee. Je zou het voor kunnen leggen op het SW-forum van LinuxQuestions.org.
Ik vermoed dat het gemakkelijker zal gaan als je eenmaal Gnome geïnstalleerd hebt.
- Koen_92
Ik ben inmiddels al wel een stapje verder.
Ik had libcanberra zelf gecompileerd. Nu heb ik het kant-en-klare pakketje van slacky.eu gebruikt, en dat werkte wel
Maar dan komt de volgende weer:
pavucontrol: error while loading shared libraries: libtdb.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory
libtdb?Ik heb wel libdb, maar dat zal wel iets anders zijn...
Misschien moet ik gewoon wachten tot Gnome er is voor Slackware 12.2.
En voor FF:
Ik heb dat script gevonden, en dat gaat wel lukken denk ik. Maar: Moet ik dan iedere keer als er een nieuwe versie is van FF, een nieuw pakketje bouwen? Of is die dan wel te updaten via help--> update (aangezien het een afgeleide is van de mozillabuild, ipv een zelf gecompileerde build)
Nu kan ik hem namelijk zo makkelijk updaten met slackpkg.
Ik had libcanberra zelf gecompileerd. Nu heb ik het kant-en-klare pakketje van slacky.eu gebruikt, en dat werkte wel
Maar dan komt de volgende weer:
pavucontrol: error while loading shared libraries: libtdb.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory
libtdb?Ik heb wel libdb, maar dat zal wel iets anders zijn...
Misschien moet ik gewoon wachten tot Gnome er is voor Slackware 12.2.
En voor FF:
Ik heb dat script gevonden, en dat gaat wel lukken denk ik. Maar: Moet ik dan iedere keer als er een nieuwe versie is van FF, een nieuw pakketje bouwen? Of is die dan wel te updaten via help--> update (aangezien het een afgeleide is van de mozillabuild, ipv een zelf gecompileerde build)
Nu kan ik hem namelijk zo makkelijk updaten met slackpkg.
- adri
- Moderator
Je kunt als root FF opstarten en daar upgraden (help --> Controleren op upgrades).
Als dat niet lukt, zul je een nieuwe versie zelf moeten "compileren" (is niet echt compileren, want geen broncode) met een SlackBuild script.
Wat ook nog kan is de binary gewoon ergens uitpakken en symlinks maken voor je libraries, plugins en zo.
Ik gebruik zelf altijd de laatste beta, daar kun je een hele tijd mee vooruit (in de regel ).
Als dat niet lukt, zul je een nieuwe versie zelf moeten "compileren" (is niet echt compileren, want geen broncode) met een SlackBuild script.
Wat ook nog kan is de binary gewoon ergens uitpakken en symlinks maken voor je libraries, plugins en zo.
Ik gebruik zelf altijd de laatste beta, daar kun je een hele tijd mee vooruit (in de regel ).
- Koen_92
En Firefox praat weer Nederlands
En ik kan hem als root ook nog updaten.
En verder ben ik eens wat beter daan kijken naar Konqueror. Ik heb hem eigenlijk altijd alleen maar als filemanager gebruikt, maar je kunt er ook prima mee browsen (niet zo goed als met Firefox, maar om 'even snel op buienradar te kijken' voldoet hij prima).
Nu zijn er twee dingen die ik mis/irritant vind:
1. Er is geen flashplayer, na wat zoeken op internet ben ik er achter gekomen dat die niet bestaat, maar dat Konqueror de flashplayer van Firefox kan gebruiken door naar instellingen --> plugins te gaan. Daar kun je Konqueror laten zoeken naar plugins. Bij mij kan hij hier echter geen flashplayer vinden, terwijl ik die wel heb in Firefox.
2. Konqueror opent links die in een nieuw venster moeten openen ook in een nieuw venster. In Firefox komen die dan in een nieuw tabblad. Is dat in Konqueror ook zo in te stellen?
Hierbij bedoel ik ook het klikken op een link met de middelste muisknop, Firefox opent die dan in een nieuw tabblad, terwijl Konqueror daarvoor een nieuw venster gebruikt, dat best irritant is.
En ik kan hem als root ook nog updaten.
Gebruik jij nu dan al Firefox 3.1 beta?adri schreef: Ik gebruik zelf altijd de laatste beta, daar kun je een hele tijd mee vooruit (in de regel ).
En verder ben ik eens wat beter daan kijken naar Konqueror. Ik heb hem eigenlijk altijd alleen maar als filemanager gebruikt, maar je kunt er ook prima mee browsen (niet zo goed als met Firefox, maar om 'even snel op buienradar te kijken' voldoet hij prima).
1. Er is geen flashplayer, na wat zoeken op internet ben ik er achter gekomen dat die niet bestaat, maar dat Konqueror de flashplayer van Firefox kan gebruiken door naar instellingen --> plugins te gaan. Daar kun je Konqueror laten zoeken naar plugins. Bij mij kan hij hier echter geen flashplayer vinden, terwijl ik die wel heb in Firefox.
2. Konqueror opent links die in een nieuw venster moeten openen ook in een nieuw venster. In Firefox komen die dan in een nieuw tabblad. Is dat in Konqueror ook zo in te stellen?
Hierbij bedoel ik ook het klikken op een link met de middelste muisknop, Firefox opent die dan in een nieuw tabblad, terwijl Konqueror daarvoor een nieuw venster gebruikt, dat best irritant is.
- Koen_92
En nog even over Pulseaudio:
Het gene wat ik met Pulseaudio wil is het kunnen wisselen van geluidskaart. Op dit moment is dat nog het enige programma dat Gnome-libraries nodig heeft.
Zonder Pulseaudio hoef ik dus ook geen Gnome te installeren.
Daarom wil ik het anders gaan proberen. KDE heeft namelijk ook een soundserver genaamd arts.
Via het configuratiecentrum in KDE kun je van geluidskaart wisselen. Het nadeel is dat dit dan alleen geld voor programma's die van Arts gebruik maken. Dat nadeel was toen voor mij ook de reden om Pulseaudio te installeren. Nu ben ik daar toch eens opnieuw naar gaan kijken, en eigenlijk maakt (of kan gebruik maken) bijna ieder programma dat ik gebruik van arts.
De enige uitzonderingen zijn Mplayer en Firefox. Bij mplayer kun je zelf geluidskaart kiezen dmv de optie ao:
-ao alsa:device=hw=0 (en voor de onboardgeluidskaart wordt de 0 een 1)
De tweede uitzondering is de flashplayer van Firefox. En daarmee doel ik vooral op Youtube filmpjes. Na wat zoeken ben ik alleen dit tegengekomen:
http://www.linuxquestions.org/linux/ans ... _and_video
Dat bericht is inmiddels al verouderd, maar ik wilde het toch proberen. En helaas werkt dat niet
Ik krijg geen foutmelding, de terminal blijft bezet en er gebeurt verder niets. (Ik heb natuurlijk Firefox van tevoren al afgesloten)
Ook in het script kan ik geen "$mozbin" "$@", zoals op die site is aangegeven. Misschien komt dat omdat er toendertijd nog met Firefox 2 werd gewerkt?
Adri zou jij dit commando eens willen proberen:
artsdsp firefox
Het gene wat ik met Pulseaudio wil is het kunnen wisselen van geluidskaart. Op dit moment is dat nog het enige programma dat Gnome-libraries nodig heeft.
Zonder Pulseaudio hoef ik dus ook geen Gnome te installeren.
Daarom wil ik het anders gaan proberen. KDE heeft namelijk ook een soundserver genaamd arts.
Via het configuratiecentrum in KDE kun je van geluidskaart wisselen. Het nadeel is dat dit dan alleen geld voor programma's die van Arts gebruik maken. Dat nadeel was toen voor mij ook de reden om Pulseaudio te installeren. Nu ben ik daar toch eens opnieuw naar gaan kijken, en eigenlijk maakt (of kan gebruik maken) bijna ieder programma dat ik gebruik van arts.
De enige uitzonderingen zijn Mplayer en Firefox. Bij mplayer kun je zelf geluidskaart kiezen dmv de optie ao:
-ao alsa:device=hw=0 (en voor de onboardgeluidskaart wordt de 0 een 1)
De tweede uitzondering is de flashplayer van Firefox. En daarmee doel ik vooral op Youtube filmpjes. Na wat zoeken ben ik alleen dit tegengekomen:
http://www.linuxquestions.org/linux/ans ... _and_video
Dat bericht is inmiddels al verouderd, maar ik wilde het toch proberen. En helaas werkt dat niet
Ik krijg geen foutmelding, de terminal blijft bezet en er gebeurt verder niets. (Ik heb natuurlijk Firefox van tevoren al afgesloten)
Ook in het script kan ik geen "$mozbin" "$@", zoals op die site is aangegeven. Misschien komt dat omdat er toendertijd nog met Firefox 2 werd gewerkt?
Adri zou jij dit commando eens willen proberen:
artsdsp firefox
- adri
- Moderator
Maar je kunt ook instellen bij Configuratiecentrum dat je i.p.v. aRtsd bijv. Mplayer wilt gebruiken (wat m.i. ook beter is). Is je probleem dan ook niet opgelost?Het nadeel is dat dit dan alleen geld voor programma's die van Arts gebruik maken.
Code: Selecteer alles
adri@Darkstar:~$ artsdsp firefox
- adri
- Moderator
Ja hoor, al maanden.Koen_92 schreef:En Firefox praat weer Nederlands
En ik kan hem als root ook nog updaten.Gebruik jij nu dan al Firefox 3.1 beta?adri schreef: Ik gebruik zelf altijd de laatste beta, daar kun je een hele tijd mee vooruit (in de regel ).
En TB 3.0 ook trouwens.
Installeer Flash met het SlackBuild script van Slackbuilds.org, dan werkt het overal, in iedere browser.Koen_92 schreef: En verder ben ik eens wat beter daan kijken naar Konqueror. Ik heb hem eigenlijk altijd alleen maar als filemanager gebruikt, maar je kunt er ook prima mee browsen (niet zo goed als met Firefox, maar om 'even snel op buienradar te kijken' voldoet hij prima).
Geen probleem:Koen_92 schreef: 2. Konqueror opent links die in een nieuw venster moeten openen ook in een nieuw venster. In Firefox komen die dan in een nieuw tabblad. Is dat in Konqueror ook zo in te stellen?
Instellingen --> Konqueror instellen --> Webgedrag --> Browsen met tabbladen.
- Koen_92
Nee dat maakt niet uit, want dan geldt die instelling alleen voor programma's die hun geluid instellen aan de hand van dat Configuratiescherm. En sommige programma's doen dit dus niet, die spreken rechstreeks Alsa aan.adri schreef: Maar je kunt ook instellen bij Configuratiecentrum dat je i.p.v. aRtsd bijv. Mplayer wilt gebruiken (wat m.i. ook beter is). Is je probleem dan ook niet opgelost?
Maar als ik de flashplayer van Firefox door dat Configuratiescherm heen krijgt, werkt het in ieder geval.
Bij Konqueror is dit namelijk wel mogelijk, als je daar bij instellingen naar pulgins gaat, en dan op de tabs plugins klikt kun je deze optie aanvinken:
'artsdsp gebruiken om het plugingeluid naar aRTS te sluizen'
Bij Firefox moet dat dus kunnen door Firefox op te starten met het commando artsdsp er voor.
Echter wil Firefox dan niet starten bij mij. Ook als root niet (waar ik dus een schoon profiel gebruik). Het irritante hieraan is dat ik geen foutmelding krijg, en dus ook niet weet wat ik hier mee aanmoet. En helemaal gek is dat het bij jouw wel werkt.....
Dat heb ik dus gedaan, hij zet hem wel op een vreemde plek neer: in /usr/lib/mozilla/plugins ipv /usr/lib/firefox/plugins.adri schreef: Installeer Flash met het SlackBuild script van Slackbuilds.org, dan werkt het overal, in iedere browser.
Ik heb de map /usr/lib/mozilla/plugins nu symbolisch gelink aan de plugins map in Firefox, en nu doet de flashplayer het in Firefox weer. Maar niet in Konqueror, deze kan hem niet vinden. De mplayer plugin, die in dezelfde map staat als de flashplayer plugin wordt wel gewoon gevonden. Heel vreemd.....
Soms zijn de oplossingen zo simpeladri schreef: Geen probleem:
Instellingen --> Konqueror instellen --> Webgedrag --> Browsen met tabbladen.
Maar dit is dus gelukt.
- adri
- Moderator
Blijkbaar zat ik niet goed op te letten (kan best zijn want FF staat bij mij eigenlijk altijd in de systray, kan dus best zijn dat het me niet opviel), want ik kan het niet reproduceren...Koen_92 schreef: Nee dat maakt niet uit, want dan geldt die instelling alleen voor programma's die hun geluid instellen aan de hand van dat Configuratiescherm. En sommige programma's doen dit dus niet, die spreken rechstreeks Alsa aan.
Maar als ik de flashplayer van Firefox door dat Configuratiescherm heen krijgt, werkt het in ieder geval.
Bij Konqueror is dit namelijk wel mogelijk, als je daar bij instellingen naar pulgins gaat, en dan op de tabs plugins klikt kun je deze optie aanvinken:
'artsdsp gebruiken om het plugingeluid naar aRTS te sluizen'
Bij Firefox moet dat dus kunnen door Firefox op te starten met het commando artsdsp er voor.
Echter wil Firefox dan niet starten bij mij. Ook als root niet (waar ik dus een schoon profiel gebruik). Het irritante hieraan is dat ik geen foutmelding krijg, en dus ook niet weet wat ik hier mee aanmoet. En helemaal gek is dat het bij jouw wel werkt.....
Doet niks.
Ik heb dat hele geluidskaart gedoe even niet iun mijn hoofd zitten, maar kun je de ene niet gewoon uitschakelen in BIOS?
Of is dat niet de bedoeling?
Daar hoort ie ook te staan en daar wordt ie ook gevonden door Konqueror en Opera (bij mij wel tenminste).Koen_92 schreef:Dat heb ik dus gedaan, hij zet hem wel op een vreemde plek neer: in /usr/lib/mozilla/plugins ipv /usr/lib/firefox/plugins.adri schreef: Installeer Flash met het SlackBuild script van Slackbuilds.org, dan werkt het overal, in iedere browser.
Ik heb de map /usr/lib/mozilla/plugins nu symbolisch gelink aan de plugins map in Firefox, en nu doet de flashplayer het in Firefox weer. Maar niet in Konqueror, deze kan hem niet vinden. De mplayer plugin, die in dezelfde map staat als de flashplayer plugin wordt wel gewoon gevonden. Heel vreemd.....
Wat je zou kunnen doen is symlinks maken van libflashplayer.so naar ~/.mozilla/plugins en desnoods ook naar ~/.firefox/plugins.
- Koen_92
Nee, dat was niet de bedoeling. Ik zal het nog even kort uitleggen:adri schreef: Ik heb dat hele geluidskaart gedoe even niet iun mijn hoofd zitten, maar kun je de ene niet gewoon uitschakelen in BIOS?
Of is dat niet de bedoeling?
Ik heb (al jaren) een 5.1 geluidskaart in mijn computer met daaraan dus ook een 5.1 geluidsset.
Op de onboardgeluidskaart heb ik mijn hoofdtelefoon aangesloten. Aangezien mijn broertje slaap op de kamer die naast mijn pc staat heb ik als hij op bed ligt een hoofdtelefoon nodig.
Nu kan ik wel iedere keer achter de computer kabeltjes gaan verwisselen, maar dat is nogal lastig.
Daarom heb ik de hoofdtelefoon op die andere geluidskaart aangesloten.
Toen (nog) onder Windows XP heeft dat altijd goed gewerkt. Later ben ik met Ubuntu begonnen, en zelfs toen (toen ik nog helemaal niets afwist van Linux) werkte het ook nog.
Maar nu onder Slackware dus niet. Tijdens mijn vorige Slackware installatie is het met Pulseaudio gelukt, maar hoe ik dat toen deed weet ik ook niet meer. Waarschijnlijk als ik gnome installeer moet het wel met Pulseaudio werkend te krijgen zijn, maar dan moet ik nog even geduld hebben tot gnome beschikbaar is voor Slackware 12.2.
Dat werkt ook niet. Nou ja, laat maar zitten. Zo nodig is een flashplayer in Konqueror ook weer niet.adri schreef: Daar hoort ie ook te staan en daar wordt ie ook gevonden door Konqueror en Opera (bij mij wel tenminste).
Wat je zou kunnen doen is symlinks maken van libflashplayer.so naar ~/.mozilla/plugins en desnoods ook naar ~/.firefox/plugins.
Inmiddels ook even als root geprobeerd (dan heb je een schoon profiel), maar ook dat werkt niet.
Wel gek dat het bij jouw wel werkt...