Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Die had ik ook al geprobeerd, en ook die werkte niet.
Dat hij op off stond klopt dus, dat ga ik dus negeren.

Ik vind het jammer dat het niet gelukt is.
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: 2. Het lijkt me moeilijk te configureren, omdat bijvoorbeeld de rest hier thuis Windows heeft. En mijn ervaring is nog niet genoeg met deze dingen.
Vergt wel wat kennis van netwerken, klopt. Maar nu je toch zo met Linux in de weer bent, is je een beetje verdiepen in TCP/IP ook geen slecht idee.
Overigens kun je SSH ook met Windows gebruiken. Bijvoorbeeld met PuTTY, WinSCP etc.
Koen_92 schreef: 3. Ook ben ik met de laptop dan verbonden met thuis: Als ik er ergens mee naar toe gaan waar ze wel wpa gebruiken, kan ik dus niet verbinden.
Nou, je kan het natuurlijk allebei doen. Thuis SSH, en onderweg WPA. Overigens kun je natuurlijk ook altijd een gewoon netwerk patch kabeltje menemen voor als het allemaal niet wil werken zonder draad.

Ik zou niet zoveel energie in WPA steken. Maar goed, dat komt dan ook omdat WPA tot dusverre in het systeem wat ik gebruik nog ontbrak. (OpenBSD)

Dan ga je de goede, open-source, alternatieven pas waarderen en gebruiken. WPA is wat dat betreft redelijk evil, net zoals de meeste wireless drivers, met non-free firmware files (blobs) enzo. NDIS wrappers: juck-ende-bah. :evil:

Wat betreft wireless hardware ondersteuning heb ik absoluut niets te klagen over OpenBSD. :D Geweldig gewoon!
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: Vergt wel wat kennis van netwerken, klopt. Maar nu je toch zo met Linux in de weer bent, is je een beetje verdiepen in TCP/IP ook geen slecht idee.
Overigens kun je SSH ook met Windows gebruiken. Bijvoorbeeld met PuTTY, WinSCP etc.
Wat kennis van netwerken kan bij mij geloof ik wel van pas komen... Ik weet niet eens hoe ik een netwerk moet maken zonder dhcp te gebruiken :oops:
common sense schreef: Ik zou niet zoveel energie in WPA steken. Maar goed, dat komt dan ook omdat WPA tot dusverre in het systeem wat ik gebruik nog ontbrak. (OpenBSD)
OpenBSD, brrrr Ik ben nu blij dat ik Ubuntu en Zenwalk een beetje door begin te krijgen.
common sense schreef: Dan ga je de goede, open-source, alternatieven pas waarderen en gebruiken. WPA is wat dat betreft redelijk evil, net zoals de meeste wireless drivers, met non-free firmware files (blobs) enzo. NDIS wrappers: juck-ende-bah. :evil:
Dat WPA redelijk closed was had ik eigenlijk ook kunnen bedenken. Maar de routers die op de markt zijn bieden standaard niets anders, je moet er dan zelf een pc tussen zetten.
En NDISwrapper: Het is niet goed, maar het kan wel goed van pas komen als er gewoon niets anders is. Sinds ik Linux gebruik let ik natuurlijk wel op welke hardware ik koop, maar stel dat ik nog een kaartje had van voor die tijd? Dan zou NDISwrapper wel goed van pas kunnen komen.
common sense schreef: Wat betreft wireless hardware ondersteuning heb ik absoluut niets te klagen over OpenBSD. :D Geweldig gewoon!
Ik heb hier op Ubuntu eigenlijk nog maar weinig aan de praat gekregen. Na een driver te blacklisten werkt nu gelukkig het stickje die voor de laptop bedoeld was.
Ditzelfde stickje krijg ik niet werkend op Knoppix of Zenwalk.
Verder heb ik pas bij iemand Ubuntu geinstalleerd, daar hadden ze een kaartje met een Broadcom chipset. Daarvoor moest non-free firmware geinstalleerd worden, hij werkte daarna wel maar heel slecht, trage verbinding en heel veel uitvallers.
Ooit heb ik bij mijn broertje zijn kaartje (merk ben ik even kwijt) werkend gekregen mbv Ndiswrapper.
Alleen nu lukt het me niet meer.

Wat ik nu met mijn wireless ga doen: Ik weet het nog niet.
common sense
    unknown unknown

Koen_92 schreef: OpenBSD, brrrr Ik ben nu blij dat ik Ubuntu en Zenwalk een beetje door begin te krijgen.
:lol: Ziet er best eng uit hè? Zeker als je 't voor de eerste keer installeert... Zo van: Huh, waar is X11 gebleven?? Er staat standaard veel uit. Erg veilig, maar niet direct zo handig voor beginners...
Koen_92 schreef: Maar de routers die op de markt zijn bieden standaard niets anders, je moet er dan zelf een pc tussen zetten.
Twee of meer (draadloze) netwerk kaarten in oude PC = router + firewall. Ook ADSL modems zijn als PCI kaart te krijgen, alleen zijn die vaak iets minder gangbaar dan de kant-en-klaar kastjes. Maar ze bestaan wel.

De low-power, veel netwerk-aansluitingen i386 doosjes van bijvoorbeeld Soekris of Liantec zijn uitermate geschikt om zelf firewalls en routers mee te maken. Reclame: Deze zijn eenvoudig te koop via kd85.com uit Lovendegem, België, (ik geloof vlak bij Gent). Ook postorder met gewoon Eurogiro betaling is mogelijk. Einde reclame.

Echt, een router bevat ook maar gewoon software, en vaak zelfs gewoon een embedded Linux. Maar die kun je dus helaas niet zo makkelijk aanpassen. Maar het kan wel, als je dat echt wil, en echt veel tijd over hebt. In vergelijking daarmee is dan een PC router + firewall veel eenvoudiger...

Het grote voordeel van PC router + firewall is dat je het helemaal naar eigen smaak en gewenste functies in kan delen. En dat kan ook gewoon met Linux, als je dat beter bevalt.
Koen_92 schreef: En NDISwrapper: Het is niet goed, maar het kan wel goed van pas komen als er gewoon niets anders is.
Een workaround dus. En niets anders voor Linux wil nog niet uitsluiten dat er ook andere oplossingen zijn. Windows :lol: ! Ahum, ga mijn mond wel met water+zeep spoelen.
Koen_92 schreef: Sinds ik Linux gebruik let ik natuurlijk wel op welke hardware ik koop
Top!
Koen_92 schreef: maar stel dat ik nog een kaartje had van voor die tijd? Dan zou NDISwrapper wel goed van pas kunnen komen.
Koen_92 schreef: Wat ik nu met mijn wireless ga doen: Ik weet het nog niet.
Snel verkopen, doorgeven aan iemand met Windows. Geen tijd aan verspillen.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: :lol: Ziet er best eng uit hè? Zeker als je 't voor de eerste keer installeert... Zo van: Huh, waar is X11 gebleven?? Er staat standaard veel uit. Erg veilig, maar niet direct zo handig voor beginners...
Ja, het is geloof ik een erg veilig os. Maar ik blijf voorlopig nog wel even bij Linux.
Common Sense schreef: Twee of meer (draadloze) netwerk kaarten in oude PC = router + firewall. Ook ADSL modems zijn als PCI kaart te krijgen, alleen zijn die vaak iets minder gangbaar dan de kant-en-klaar kastjes. Maar ze bestaan wel.
Ik zou het wel leuk vinden om zo iets te gaan maken, er is dan veel meer mogelijk. Alleen krijg ik mijn ouders niet snel overgehaald: "Het werkt toch, waarom moet het dan anders?"
Zo zitten ze ook nog steeds bij IE7, iets dat ik ook niet veranderd krijg.
Common Sense schreef: Snel verkopen, doorgeven aan iemand met Windows. Geen tijd aan verspillen.
Ja, je hebt gelijk. Maar naast dat ene wireless kastje heb ik hier zo goed als geen niet-linux-compatible hardware.
Alleen de videokaart moet nog met de proprietaire driver worden aangestuurd (ati) (en hierdoor crasht deze pc nog wel eens)
common sense
    unknown unknown

Koen_92 schreef:
Zo zitten ze ook nog steeds bij IE7, iets dat ik ook niet veranderd krijg.
Ook daarvoor gaat op: geen tijd verspillen aan koppige figuren. Doe gewoon je eigen ding, en probeer zoveel mogelijk tijd te stoppen in het leren van nieuwe Linux mogelijkheden. Veel effectiever dan tijd stoppen in het vastgeroeste blok beton der onwetenden .

Misschien moet je ze deze opmerking laten lezen, misschien schikken ze wel wakker. Zo van: vastgeroest, wij? Wat denken ze wel niet daar op Mozbrowser! We zullen eens laten zien hoe modern en bij-de-tijd wij zijn, waar kon je Firefox ookweer downloaden?... :D
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ze hier eens laten komen? Kan, maar zoals je al zei kan ik er beter geen energie aan verspillen, ze moeten er zelf achter kunnen komen.

Maar goed, het zou mooi zijn als die monopolie uit Redmond eens een keertje afgelopen zou zijn, en de ossen eerlijk verdeeld zouden zijn.

Alhoewel ik wel bang ben dat als Linux (en dan vooral Ubuntu denk ik) een groter marktaandeel krijgt er veel meer propietaire software zal komen.
Want de software bedrijven die nu voor Windows software maken, zullen hun software best naar Linux gaan porten. Ik geloof alleen nooit dat ze de source-code vrij zullen geven.
Maar goed, voor veel software is er al een open-source alternatief :)
common sense
    unknown unknown

Koen_92 schreef:Ze hier eens laten komen? Kan, maar zoals je al zei kan ik er beter geen energie aan verspillen, ze moeten er zelf achter kunnen komen.
Prima.
Koen_92 schreef:Maar goed, het zou mooi zijn als die monopolie uit Redmond eens een keertje afgelopen zou zijn, en de ossen eerlijk verdeeld zouden zijn.
Tja, wat moet ik daarop zeggen. Er is wel meer mis in de wereld. Maar dan komen we al snel op politiek terrein, en daar ga ik hier niet over kletsen. Daar zijn andere sites voor.
Koen_92 schreef: Alhoewel ik wel bang ben dat als Linux (en dan vooral Ubuntu denk ik) een groter marktaandeel krijgt er veel meer propietaire software zal komen.
Angst = slechte raadgever. Kijk, niet alle bedrijven zijn :twisted: evil :twisted: . Sterker nog, er zijn volop bedrijven die al behoorlijk veel open source toepassen, gebruiken en zelfs aan klanten leveren!

Open source staat het verdienen (is niet hetzelfde als krijgen) van geld niet in de weg. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar vergeet de business-case Microsoft. Dat is denk ik redelijk op zijn retour. Bedrijven zoals RedHat, Suse/Novell, IBM etc verdienen inmiddels een aardige boterham aan Linux. Maar dan eerder voor servers dan voor desktops.

Dit doen ze door de klant meer diensten te leveren dan een doosje-met-CD-in-krimpfolie, door bijvoorbeeld bugs te fixen of features te maken waar hun klanten om vragen. Deze code komt soms gewoon in de main-stream Linux terecht! Kijk, zo kan het dus ook.

En Ubuntu is nu idd niet altijd even handig, omdat ze gesloten software meeleveren. Dat is nou eenmaal hun erg pragmatische benadering. Maar als je dat niet bevalt: zijn er meerdan genoeg meer open alternatieven voor Ubuntu zoals gNewSense. Die moet ik ook nog altijd eens proberen, alleen de naam is al dik-in-orde :D
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, pas stond op Tweakers.net een bericht dat Red Hat dit jaar weer extra winst heeft gekregen. Ze doen het (net als novell en ibm) zeker niet slecht.

En angst is inderdaad een slechte raadgever. Maar stel dat de gemiddelde consument ook Linux zou gebruiken, hun kan het echt niets schelen of de software open is of niet, waar bedrijven dan weer op in kunnen spelen, door de software alsnog closed te gaan verkopen.
Ook zal die gemiddelde consument dus geen gNewSense gaan gebruiken.

Ik lijk nu misschien wel negatief, maar zo denk ik er nu eenmaal over...

gNewSense, ja een goede naam :)
Maar daarmee is het zeker niet meer mogelijk om bijvoorbeeld .mp3 bestanden af te spelen? En hoe zit het met flash?

Voor mijn hardware heb ik gelukkig op de videokaart na geen closed-drivers nodig.
Maar voor Ati is er goede hoop! De 1xxx (en lager) kaarten werken al goed met de open radeonhd drivers!
Mijn broertje haalt met die open driver op Linux meer frames met dezelfde game als op Windows.

De 2xxx en hoger kaarten hebben alleen 2d support als er van de radeonhd drivers gebruik gemaakt wordt.
Maar ook dit zal binnenkort misschien wel opgelost worden.
Ik heb namelijk ooit ergens gelezen dat Ati een aantal specificaties van haar videokaarten vrijgegeven heeft.

De opendrivers van nvidia nog een lange weg te gaan.

O ja als laatste: de closed driver van ati is een ramp, crasht na een half uur gamen.

Maar ja, te lang verhaal want jij speelt geloof ik geen games :)
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Koen_92 schreef:En angst is inderdaad een slechte raadgever. Maar stel dat de gemiddelde consument ook Linux zou gebruiken, hun kan het echt niets schelen of de software open is of niet, waar bedrijven dan weer op in kunnen spelen, door de software alsnog closed te gaan verkopen.
Ook zal die gemiddelde consument dus geen gNewSense gaan gebruiken.
Inderdaad, daarom is het belangrijk om de achterliggende filosofie uit te leggen, ook al is dat moeilijk en gaan sommige mensen er totaal niet mee akkoord.
Koen_92 schreef:gNewSense, ja een goede naam :)
Maar daarmee is het zeker niet meer mogelijk om bijvoorbeeld .mp3 bestanden af te spelen? En hoe zit het met flash?
gNewSense vermijdt alleen niet-vrije software, met octrooien wordt geen rekening gehouden. Dit betekent in de praktijk dat het octrooibeleid overeenkomt met dat van Ubuntu, aangezien er niet genoeg mankracht is om pakketten terug toe te voegen. Ik heb net even geprobeerd een MP3-bestand af te spelen (ik laat ze gewoonlijk links liggen) en na installatie van gstreamer-plugins-ugly lukte het gewoon. Voor Flash is er in principe Gnash of Swfdec (niet geprobeerd wegens een grondige afschuw van Flash).
Koen_92 schreef:Voor mijn hardware heb ik gelukkig op de videokaart na geen closed-drivers nodig.
Maar voor Ati is er goede hoop! De 1xxx (en lager) kaarten werken al goed met de open radeonhd drivers!
Mijn broertje haalt met die open driver op Linux meer frames met dezelfde game als op Windows.

De 2xxx en hoger kaarten hebben alleen 2d support als er van de radeonhd drivers gebruik gemaakt wordt.
Maar ook dit zal binnenkort misschien wel opgelost worden.
Ik heb namelijk ooit ergens gelezen dat Ati een aantal specificaties van haar videokaarten vrijgegeven heeft.

De opendrivers van nvidia nog een lange weg te gaan.

O ja als laatste: de closed driver van ati is een ramp, crasht na een half uur gamen.
ATI/AMD doen nu actief inspanningen om hun drivers vrij te geven. De FOSDEM-presentatie ging een beetje boven mijn petje, maar het lijkt erop dat ze even tijd nodig hebben omdat ze alles moeten herschrijven en dat er intern nogal wat gebrek is aan informatie.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

rebil schreef: gNewSense vermijdt alleen niet-vrije software, met octrooien wordt geen rekening gehouden. Dit betekent in de praktijk dat het octrooibeleid overeenkomt met dat van Ubuntu, aangezien er niet genoeg mankracht is om pakketten terug toe te voegen. Ik heb net even geprobeerd een MP3-bestand af te spelen (ik laat ze gewoonlijk links liggen) en na installatie van gstreamer-plugins-ugly lukte het gewoon. Voor Flash is er in principe Gnash of Swfdec (niet geprobeerd wegens een grondige afschuw van Flash).
Ok, ik heb aardig wat .MP3 bestanden (vooral door P2P en rips van cd's uit de Windows tijd, nu zet ik ze meestal om naar FLAC (ruimte zat)

Maar flash: Ik zou eerlijk gezegd niet zonder kunnen.....
Ik zit bijvoorbeeld redelijk vaak op Youtube, dat zou dan niet meer mogelijk zijn.
Ook flash-spelletjes zijn dan niet meer mogelijk (alhoewel ik die tegenwoordig bijna niet meer speel).
Maar zoiets is wel iets dat de gemiddelde consument lastig vind, en gnewsense hierdoor links laat liggen.
rebil schreef: ATI/AMD doen nu actief inspanningen om hun drivers vrij te geven. De FOSDEM-presentatie ging een beetje boven mijn petje, maar het lijkt erop dat ze even tijd nodig hebben omdat ze alles moeten herschrijven en dat er intern nogal wat gebrek is aan informatie.
Ja, ik ben benieuwd. Op dit moment is het wachten op de open drivers.
Ook zou ik mijn videokaart op marktplaats kunnen ruilen voor eentje uit de vorige serie, waarvoor wel open drivers zijn.

Verder nog iets: De ms-lettertypen. Er zijn genoeg open varianten, maar helaas stellen sommige docenten op school het verplicht een bepaald lettertype te gebruiken. Als ik er dan tegenin ga krijg ik te horen: 'Maak het werkstuk dan maar op school. '
Maar goed, daarvoor heb ik altijd Windows nog op een 15gb partitie staan, dus eigenlijk niet zo'n groot probleem. Want voor diezelfde school zit ik nog vast aan Internet Explorer.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Als je een legale Windows installatie hebt dan is het volgens mij niet verboden om die lettertypen te installeren op je Linux-box. Zelf heb ik er geen behoefte aan en ik vind het een rare eis van je school, maar je kunt dat dus wel omzeilen. ;)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Inmiddels gevonden in het pakket Ubuntu-restricted extra's.
Ik kreeg alleen een waarschuwing. Op Zenwalk heb ik ze niet nodig.

Die eis is er ooit gekomen omdat een aantal mensen ooit Arial black zijn gaan gebruiken voor hun werkstuk (dan heb je eerder genoeg pagina's, ja sommige mensen zijn zo)
Toen is er naast lettergrootte twaalf ook het lettertype vastgesteld (arial of times new roman dacht ik).
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Mijn broertje is een fanatiek gamer (4 uur per dag wolfenstein).
Twee weken geleden ging zijn pc kapot: Windows XP liep iedere 5 minuten totaal vast.

Die heb ik maar opnieuw geinstalleerd. Aangezien hij een nieuwe dualcore pc heeft met enorme harde schijf heb ik er ook maar Ubuntu naast gezet. Ik zei tegen hem: 'voor het geval Windows weer kapot is, want dan ga ik hem niet wéér opnieuw installeren'.

Wolfenstein doet het ook op Ubuntu (heb ik al eens verteld).
Als alternatief voor Xfire(chatprogramma voor gamers) heb ik een xfire plugin gevonden.
Verder heb ik in de repo's van Ubuntu nog Xqf gevonden, een gameserverbrowser (iets dat Xfire ook heeft).
Verder nog aMSN geinstalleerd (die heeft de look and feel van Windows Live messenger)
Als laatste een snelkoppeling op het bureaublad naar de map mijn documenten van Windows.
Verder uitgelegd hoe Gnome werkt, en hoe hij zijn favoriete programma's kon starten, en Ubuntu was klaar.

Op windows xfire, wolfenstein, WLM, Comodo firewall, avast antivirus en natuurlijk Firefox geinstalleerd.
In het Grubmenu Windows bovenaan gezet, met een timeout van 5 seconden. Ik wil hem natuurlijk niet dwingen Ubuntu te gebruiken, dat moet hij zelf maar zien.

In het begin gebruikte hij vaak Windows. Maar na een paar dagen zag ik toch vaker Ubuntu op zijn scherm.
Helemaal leuk vond ik dat hij vandaag vroeg of ik Ubuntu bovenaan in zijn Grub-menu wilde zetten :D
Weer een tevreden Ubuntugebruiker (en nog wel van een moeilijk soort: gamers)

Mijn andere broertje (die met draadloos internet), heeft al een tijdje Ubuntu op zijn computer staan. Maar hij gebruikt liever Windows. Ik heb nooit een reden gehoord.
Wel zit hij altijd te zeuren dat Windows traag is en dat hij Comodo irritant vindt.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Mooi zo. :)
Het is ook mijn ervaring dat mensen die Linux gebruiken dat -na een korte gewenningsperiode- veel prettiger vinden werken dan Windows.
Afbeelding
Plaats reactie