Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ok, dat snap ik. Het .tgz bestand zal ik denk ik wel bewaren, voor wie weet wanneer.
De source ga ik verwijderen.

Op zich dus handig dat er Slackbuilds zijn. Het lijkt mij wel een ramp om alles te verwijderen, als make uninstall niet blijkt te werken....

XFE vindt ik best vertrouwd werken, het lijkt een beetje op windows verkenner. Ik denk dat dat wel ga lukken.
Nu begin ik echt iets te 'kunnen' met die laptop!
common sense schreef: Maar zodra je hebt geproeft hieraan, zul je spoedig meer willen compileren, buivoorbeeld je eigen kernel. Erg leuk :D (als 't niet werkt, pak je gewoon je oude weer)
Phoe, dat lijkt me best ingewikkeld, maar wel leuk om ooit een keer te proberen.
Het kan dus eigenlijk niet fout kan gaan, doordat je nog terug kunt vallen op de oude...

Ik was nog één ding vergeten:
Ik moet jullie nog hartstikke bedanken, voor de hulp. Zonder jullie had dat ding al lang verstoft met win98 in de hoek gelegen.
En ik heb er een hele hoop bijgeleerd!

Groeten,

Koen
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Ok, dat snap ik. Het .tgz bestand zal ik denk ik wel bewaren, voor wie weet wanneer.
De source ga ik verwijderen.

Op zich dus handig dat er Slackbuilds zijn. Het lijkt mij wel een ramp om alles te verwijderen, als make uninstall niet blijkt te werken....

XFE vindt ik best vertrouwd werken, het lijkt een beetje op windows verkenner. Ik denk dat dat wel ga lukken.
Nu begin ik echt iets te 'kunnen' met die laptop!
Zonder goede filemanager ben je tamelijk onthand ja.
Xfe is ook errug handig om tarballs uit te pakken, symlinks te maken, bestanden te verplaatsen, kopiëren en noem maar op. Ik vind hem handiger dan Konqueror en is veeeeeeeel sneller. Zeker op een oude machine zul je dat echt merken. Open voor de grap /usr/bin maar eens met Konqueror en daarna met Xfe, dat scheelt stukken.
Koen_92 schreef:
common sense schreef: Maar zodra je hebt geproeft hieraan, zul je spoedig meer willen compileren, buivoorbeeld je eigen kernel. Erg leuk :D (als 't niet werkt, pak je gewoon je oude weer)
Phoe, dat lijkt me best ingewikkeld, maar wel leuk om ooit een keer te proberen.
Het kan dus eigenlijk niet fout kan gaan, doordat je nog terug kunt vallen op de oude...
Nou...
Er kan behoorlijk wat fout gaan (been there, done that :) ).
Kernels compileren kun je beter als doen als je daar zelf klaar voor bent (en dan nog kan het gemakkelijk fout gaan).
Geloof me maar. ;)
Koen_92 schreef: Ik was nog één ding vergeten:
Ik moet jullie nog hartstikke bedanken, voor de hulp. Zonder jullie had dat ding al lang verstoft met win98 in de hoek gelegen.
En ik heb er een hele hoop bijgeleerd!
Leuk om te zien dat zo'n jonge kerel zich vastbijt in de materie en niet opgeeft. En het dus ook tot een goed einde brengt.
Chapeau! 8)
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Konqueror kan ik helaas niet testen (die heeft de laptop niet, en mijn desktop heeft Gnome). Misschien doe ik het nog wel een keer als ik een live-cd van iets moet draaien voor weet ik niet wat.

Ik was eerlijk gezegd al niet van plan om een kernel te compileren, daarvoor moet ik nog iets meer ervaring, of een goede reden hebben om het te wagen.
adri schreef: Chapeau! 8)

:D
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik verveelde me een beetje en zat dit forum door te bladeren.
Daar vond ik nog twee oude topics die ik een tijdje geleden gepost had.

Dit topic heeft me kennis laten maken met Linux:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=10280

En hierin zit ik voor het eerst in linux (damn small linux live cd)
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=10514

Dan heb ik in een jaartje toch een hoop bijgeleerd :D
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Leuk om terug te lezen :)

En je hebt zeker heeeeeeeeel veel bijgeleerd, complimenten!

Ik leer niet meer zo snel, zo veel, in korte tijd, met 48 jaar, en op m'n 36-ste voor het eerst een computer aangeraakt...
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja bedankt! :D

Ach, mijn moeder heeft onderhand nog nooit een computer aangeraakt, en mijn vader internet alleen maar een beetje (met ie7, waarom iets anders als ie7 er al opstaat)

Mijn moeder zal ook wel wat willen kunnen (simpele dingen als mailen enz. )
Maar hoe ik haar dat ooit geleerd krijgt....
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Ja bedankt! :D

Ach, mijn moeder heeft onderhand nog nooit een computer aangeraakt, en mijn vader internet alleen maar een beetje (met ie7, waarom iets anders als ie7 er al opstaat)
Dat vind ik ook, als jij natuurlijk maar zorgt dat machine zo'n up to date blijft qua beveiliging...
Koen_92 schreef:Mijn moeder zal ook wel wat willen kunnen (simpele dingen als mailen enz. )
Maar hoe ik haar dat ooit geleerd krijgt....
Het beste is toch om te beginnen met de basics van de GUI. Omdat dat n.l. in elk progamma terugkomt.

Dus b.v. muis, vensters, knoppen en knopjes, menu's.

M.a.w. hoe die interface te bedienen. Maak er iets leuks van, met Paint, of een briefje typen. En dan pas de rest zoals mail en zo.

Verder is het te hopen dat je een beetje geduld kunt hebben... :wink:
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

De computer van mijn vader is redelijk veilig, met up to date virusscanner en firewall.
De rest wordt automatisch geupdate.

Voor mijn moeder zal ik wel geduld nodig moeten hebben :)
Laat haar eerst maar eens een muis besturen, dan zijn we al een heel eind.
het is denk ik niet moeilijk om haar een beetje met de computer om te leren gaan, je hebt alleen veel geduld nodig.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:De computer van mijn vader is redelijk veilig, met up to date virusscanner en firewall.
De rest wordt automatisch geupdate.
Windows met de laatste updates en firewall/virusscanner up to date is redelijk veilig, en niet te vergeten natuurlijk de laatste versies van evt. plugins, er is een nieuwe java b.v.
Koen_92 schreef:Voor mijn moeder zal ik wel geduld nodig moeten hebben :)
Laat haar eerst maar eens een muis besturen, dan zijn we al een heel eind.
Alle begin is moeilijk. Ik herinner mij nog het geworstel van mijn vader (toen net 80 jaar jong) met de muis. Maar moet je 'm nu eens zien muizelen! :wink: En hij mailt en googelt nu zelfstandig (ondertussen 87).
Koen_92 schreef:het is denk ik niet moeilijk om haar een beetje met de computer om te leren gaan, je hebt alleen veel geduld nodig.
Gewoon rustig de tijd voor nemen...
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Heeft Linux eigenlijk niet een lager instapniveau?
Mij lijkt Gnome eenvoudiger werken als explorer, athans voor de pure beginner.

Ook iets 'geavanceerdere' dingen zijn dan makkelijker, zoals programma's installeren.
Die zitten gewoon in de repo's van het systeem.

Verder hoeft ze zich geen zorgen meer te maken over veiligheid, dat werkt redelijk oud-of-the box.
Dan kan ze denk ik een hoop zelf leren, en dan ook nog met resultaat.
De wiki van Ubuntu is ook erg uitgebreid.

Dat je je vader van 80 nog aan de pc hebt gekregen! Dat is een hele prestatie, zowel van hem als van jou.
cysoon
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door cysoon »

Koen_92 schreef:Heeft Linux eigenlijk niet een lager instapniveau?
Helemaal mee eens!
Sinds een tijdje helemaal 'verliefd' op ubuntu gnome. De 'angst' voorheen was "o, nu moet ik van alles in de terminal gaan intikken" :oops:
Maar tot op heden nagenoeg niets in terminal gedaan en ik werk met alle grafische toeters en bellen.
Vergeleken met bijv. Vista is ubuntu met Compiz e.d. beter. Ben werkelijk erg verbaasd wat met met PC mogelijk is. Mijn laptop met Vista kan dat echt niet!

Trouwens kun je specifieke KDE programma's ook installeren in Gnome?
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Heeft Linux eigenlijk niet een lager instapniveau?
Voor een gewone gebruiker is Linux veel simpeler en eenvoudiger dan Windows, veel gebruiksvriendelijker ook.
Om met een vriendin van ons te spreken: "Linux zeurt niet zo". :)
Ook mijn schoonouders (bijna 70) draaien op hun oude P2 Slackware met KDE, wat nog heel behoorlijk draait en waar ze gewoon geen gezeur mee hebben. Ook niet om de haverklap allerlei vragen van firewall en andere Windows-onzin... :P
cysoon schreef:Trouwens kun je specifieke KDE programma's ook installeren in Gnome?
ja hoor, geen enkel probleem.
Afbeelding
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja, je hebt gelijk Linux vraagt véél minder onderhoud. Dus misschien laat ik mijn moeder eens kennis maken met Gnome.

Cysoon:
KDE programma's starten wel trager op in Gnome, omdat de QT-toolkit niet standaard geladen wordt.
Ook passen KDE programma's niet echt in het Gnome-thema.
Maar goed het is gelukkig mogelijk (wat is er niet mogelijk in Linux :P )

Op school sprak ik vandaag ook nog met iemand, hij had Vista. Het beviel hem wel. Alleen had hij zijn werkgeheugen moeten uitbreiden van 1gb naar 3gb.
Na het opstarten wordt er 1,7 gb gebruikt! Dat is wat anders dan mijn 120mb...

Ik heb hem ubuntu aangeraden, maar kreeg als reden terug dat het niet nodig is, en dat hij het geheugen nu toch al gekocht had...
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Koen_92 schreef:Dat je je vader van 80 nog aan de pc hebt gekregen! Dat is een hele prestatie, zowel van hem als van jou.
Van hem zonder meer, van mij een heel stuk minder, want het is hoofdzakelijk zijn vrouw die zichzelf helemaal heeft leren windozen (Win ME) (daarvoor heeft ze jaren ik geloof alleen WordPerfect gebruikt met een heel oude DOS versie op een heel oude machine).

Ze heeft een boek 'Windows voor senioren', o.i.d. gekocht, en daar heeft ze het mee geleerd.

Soms belde ze mij als ze er niet uitkwam, of de boel vastliep, of de harde schijf stuk ging 8)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Respect voor je moeder hoor!
Helemaal zelf, echt knap van haar.

Maar harde schijf kapot?
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Plaats reactie