Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Dank U allen! :)
Dus als je beginnersvragen hebt of iets tegenkomt waar m.n. beginners wel wat aan kunnen hebben: post het vooral hier.
Er is inderdaad blijkbaar behoorlijk wat interesse in Linux en dat is prima. Niet omdat MS per se dood moet, maar een wat evenwichtiger verdeling van het OS-aanbod is voor iedereen beter. Ook voor de Windows-gebruikers (al zullen ze dat misschien niet allemaal onderkennen ;) ).
Daar komt nog bij dat je, wanneer je het eenmaal voeldoende onder de knie hebt, met Linux gewoon meer plezier aan je pc beleeft:

Meer rust (geen tot nauwelijks gedoe met malware).

Meer kracht (Linux is een volwassen besturingssysteem met standaard onnoemlijk veel kleine progamma'tjes aan boord voor specifieke (systeem)taken en (netwerk)beheer).

Betere documentatie (in principe is alles te vinden op Internet).

Minder krachtige hardware nodig, en wanneer je wel de nieuwste pc hebt, dan draait het op Linux nòg sneller dan op Windows.

Open source (de broncode van progamma's is vrij beschikbaar en aan te passen, ook: bugfixes zijn daardoor sneller beschikbaar).

En, heel belangrijk: jij bent de baas, niet het systeem.
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En dat is mooi geformuleerd Manuel!

Nog even een tip.
Op mijn P3 heb ik echt nooit FF-crashes i.c.m. flash. Op mijn P4 af en toe wel. Geen peil op te trekken, de ene dag niet, de andere dag weer wel. Ik heb er niet zo'n last van, maar de kinderen spelen vaak (flash) spelletjes op het internet en hadden er dus meer last van.
Dus maar eens aan het zoeken gegaan en eergisteren wat gevonden. Tot op heden nog geen Firefox-flash-crash gezien!

Hoe dan?
Door de volgende regel te plakken in het start-script van FF (zal in de meeste gevallen /usr/bin/firefox zijn)

Code: Selecteer alles

export XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS=1 
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

En nog maar eentje (denk ik nu ineens aan):
Als FF niet snel genoeg is naar je zin, dan scheelt het vaak een stuk als je in about:config network.dns.disableIPv6 op true zet. Ik heb het zelf ook gedaan en het scheelt echt.
Afbeelding
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

Manuel schreef:Minder krachtige hardware nodig, en wanneer je wel de nieuwste pc hebt, dan draait het op Linux nòg sneller dan op Windows.
misschien een een n00b vraag, maar hoe zit met eigenlijk met 64 bits ondersteuning in Linux? Ik zie nooit 32/64 uitvoeringen, zoals je dat bij XP/Vista wel hebt
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Linux ondersteunt 64 bits al veel langer dan Windows. ;)

Voor verreweg de meeste distro's zijn er 64-bits versies.
Had jij SuSE niet?
Die heeft er al jaren eentje, Google er maar eens op.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:En dat is mooi geformuleerd Manuel!
Dank je Adri! Je ziet, ik kan het wel, als ik er maar even voor ga zitten :)

Wat je tips betreft: dat van die Pentium IIII ga ik niet proberen, want ik heb een P III, maar network.dns.disableIPv6, staat die niet al standaard op true? Ik weet, in about:config staat ie als 'user set' wanneer ie op true staat, maar zo zijn er nog wel een paar instellingen die, waarschijnlijk omdat ze d.m.v. de bijgeleverde JS bestanden in de progammamap gezet worden.

Bij mij stond het al op true. Kan me alleen niet meer herinneren of ik dat zelf gedaan heb, lang geleden.
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

adri schreef:Linux ondersteunt 64 bits al veel langer dan Windows. ;)

Had jij SuSE niet?
ja
adri schreef: Die heeft er al jaren eentje, Google er maar eens op.
ik ga het wel even uitzoeken, er zijn ook zoveel smaken in SuSE
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

jack2go schreef:
adri schreef:Linux ondersteunt 64 bits al veel langer dan Windows. ;)

Had jij SuSE niet?
ja
adri schreef: Die heeft er al jaren eentje, Google er maar eens op.
ik ga het wel even uitzoeken, er zijn ook zoveel smaken in SuSE
Google Search: SuSE x64 OR 64bit
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:En dat is mooi geformuleerd Manuel!
Dank je Adri! Je ziet, ik kan het wel, als ik er maar even voor ga zitten :)

Wat je tips betreft: dat van die Pentium IIII ga ik niet proberen, want ik heb een P III, maar network.dns.disableIPv6, staat die niet al standaard op true? Ik weet, in about:config staat ie als 'user set' wanneer ie op true staat, maar zo zijn er nog wel een paar instellingen die, waarschijnlijk omdat ze d.m.v. de bijgeleverde JS bestanden in de progammamap gezet worden.

Bij mij stond het al op true. Kan me alleen niet meer herinneren of ik dat zelf gedaan heb, lang geleden.
Bij mij stond ie op false.
Als die regel vetgedukt is, dan heb je hem zelf aangepast.
Is dat bij jou niet dan?
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef:Bij mij stond het al op true. Kan me alleen niet meer herinneren of ik dat zelf gedaan heb, lang geleden.
Bij mij stond ie op false.
Als die regel vetgedukt is, dan heb je hem zelf aangepast.
Is dat bij jou niet dan?
Bij mij ook, maar er zijn ook een paar van die voorkeuren die noch jij, noch een extensie ingesteld hebben, b.v. (maar er zijn er meer) xpinstall.whitelist.add en xpinstall.whitelist.add.103.

Ik vermoed dat dat waarden zijn die afwijken van wat vastligt in de firefox binary, en e.v.t. later toegevoegd zijn? M.b.v. 1 van de *.js in /usr/lib/firefox/

Ik ga het nu even testen door een nieuw profiel aan te maken :wink:

Update: getest met nieuw profiel, wat ik zei klopt niet. Er staan bij nieuw profiel wel al een aantal zaken 'user set', maar dat zijn dingen als app.update.LastUpdateTime en zo, en dat is dus logisch, zie plaatje hieronder van about:config met nieuw en maagdelijk profiel:

Afbeelding

Ga ik nu uitzoeken wat die xpinstall.whitelist.add betekent, kan best zijn dat ik dat 3 jaar geleden zelf toegevoegd heb, maar niet meer weet waarom...

Update2: Niks aan de hand, ik heb die whitelist zelf leeggemaakt via Preferences, Security, Warn me when sites try to install add-ons, Exceptions, maar is al weer tijdje geleden en was ik vergeten. Reden? Ik installeer nooit XPI's via een web site, ik download ze altijd, en sleep ze dan naar het extensie venster.

En nog een P.S. :
adri schreef:Bij mij stond ie op false.
Dan is het nu dus duidelijk dat ik 'm zelf aangepast heb (Via Edit, Preferences), maar dat al lang geleden, en je neemt die instellingen mee, update na update, na update, en je vergeet het...
common sense
    unknown unknown

monkeyboy needs a bash course ;-)

Bericht door common sense »

jack2go schreef:Wat een onvoorstelbare mafkees is die Steve Ballmer toch.
:lol: maar we kenden deze grappige monkeyboy filmpjes al wel, jack2go...

En lees deze eens voor nog meer onvoorstelbare stommiteiten van monkeyboy. En dat als CEO van een multinational! Ongelofelijk. Gelukkig heb ik geen aandelen van die toko. :wink:

Maar dit was alweer genoeg MS-bashing, we moeten aardig blijven, zelfs voor de minder bedeelden is een plaatsje onder de Sun. :wink:

Adri gaf er al een verstandige draai aan:
adri schreef: Niet omdat MS per se dood moet, maar een wat evenwichtiger verdeling van het OS-aanbod is voor iedereen beter.
Daar ben ik het nou echt helemaal mee eens. Er moet niks dood. Er is alleen een herwaardering nodig van MS nodig.

En hier in dit lage-en-niet-zo-slimme landje mag wel eens het besef doordringen dat we in europees opzicht enorm achter lopen kwa adaptatie van open-source. We missen echt de aansluting bij deze belangrijke technologische verandering.

Dit lijkt me veel alarmerender. Ik weet zeker dat ook dit forum een steentje kan bijdragen aan het verbeteren van de acceptatie en gebruik van open-source. Op naar de 1 miljoen pageviews!
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Re: monkeyboy needs a bash course ;-)

Bericht door jack2go »

common sense schreef: maar we kenden deze grappige monkeyboy filmpjes al wel, jack2go...
Wie is "we"?
common sense schreef: Gelukkig heb ik geen aandelen van die toko.
dat hangt er eventjes vanaf wanneer je ze gekocht hebt
let op de inelkaar gedrukte y-as!
common sense
    unknown unknown

Bericht door common sense »

jack2go schreef: Wie is "we"?
Ik tel voor twee (common en sense) :lol:
jack2go
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door jack2go »

common sense schreef:
jack2go schreef: Wie is "we"?
Ik tel voor twee (common en sense) :lol:
ik vermoedde al zoiets 8)
Koen_92
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ik heb ook een vraagje over linux:

Op m'n oude pc (pentium 1), heb ik damn small linux (DSL) geïnstalleerd. Alles werkt (zoals ik het wil), alleen mijn vraag is:

Is het wel zo veilig? Aangezien er nog gebruik gemaakt wordt van Bijvoorbeeld Firefox 1.

Ook kan ik zomaar root rechten krijgen, door sudo .... te typen, ik heb niet eens het root wachtwoord nodig.. terwijl ik dit tijdens de install wel moest opgeven.
Plaats reactie