Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

rappie pappie schreef:Iedereen de beste wensen. :D
Ik ben wat aan de late kant met reageren, maar jij ook de beste wensen!
rappie pappie schreef:En mijn nieuwe jaar is vanochtend ook goed gestart.
Wat ik graag onder ubuntu altijd heb willen laten werken is eindelijk gelukt.

Mythtv draait compleet als een zonnetje.Met programmagids en de hele ratteplan. :lol:
Gefeliciteerd! Ik gebruik Mythtv zelf niet, maar zo deze thread volgende van af het begin heb ik begrepen dat het een hele klus kan zijn...
rappie pappie schreef:TIP:
Als je handen ook beginnen te jeuken.
Weet goed welke tuner kaart je gebruikt zoek dingen op ga er goed over lezen en weet goed welke hardware je in je computer gebruikt.Dan pas beginnen. :)
Je krijgt van Mythtv een website die van jezelf is zodat je van (iedere) computer je recordings kan regelen.(is een optie hoeft niet perse). :)

http://i16.tinypic.com/49fudkz.png

http://i14.tinypic.com/2co35h4.png

MAAR DRAAI DAN ONDER LINUX EEN GOEDE FIREWALL. :wink:
Waarom? Leg uit? (Als je zin hebt).
rappie pappie
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

Manuel schreef: Waarom? Leg uit? (Als je zin hebt).
Mythtv is als het ware een tweede gebruiker met administrator rechten op je computer en kan dus ook in je bestands systeem komen.Om de nodige informatie op te slaan zoals van je programma gids.en instellingen.En je kunt als het ware via de website die mythtv je geeft je computer beheren (Dus ook iemand anders.) als die het op je gemunt heeft.Je kunt natuurlijk niet voorzichtig genoeg zijn ook niet in linux. :wink:

Dus mythtv gebruiken is firewall gebruiken. :wink:
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 5 januari 2007, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Theofilus
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

adri schreef:Mooi hoor! 8)
@Theofilus:
Heb je een LInux live CD? Bijv. Knoppix of Ubuntu.
Kun je daar wel mee op het internet geraken?
ik heb de live cd van Knoppic - ooit - gedraaid. Daar werkte internet prima op.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

rappie pappie schreef:
Manuel schreef: Waarom? Leg uit? (Als je zin hebt).
Mythtv is als het ware een tweede gebruiker met administrator rechten op je computer en kan dus ook in je bestands systeem komen.Om de nodige informatie op te slaan zoals van je programma gids.en instellingen.
Maar waarom kan dat niet gewoon met alleen gewone gebruikersrechten, dat de informatie in de home directory opgeslagen wordt???
rappie pappie schreef:En je kunt als het ware via de website die mythtv je geeft je computer beheren (Dus ook iemand anders.) als die het op je gemunt heeft.Je kunt natuurlijk niet voorzichtig genoeg zijn ook niet in linux. :wink:
Zeker weten! Maar waarom zou je dat trouwens willen: via een web site je machiene beheren? Kan dat niet anders? (Lees: veiliger).
rappie pappie schreef:Dus mythtv gebruiken is firewall gebruiken. :wink:
Als 1 en ander zo werkt als je schrijft (en niet op een andere manier kan), dan inderdaad :wink:
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Overigens is het wel raar Windows Media Centre draait zonder problemen, het installeren van Linux mytv kost zoveel uren van de user. Windows is in sommige opzichten superieur aan linux. Er is in de linux wereld nog een aardige weg te gaan wanner deze echt begaan is kan linux pas echt een volwaardig product worden. Overigens is de linux wereld in sommige opzichten verder als windows. Veiliger nee maar beter wel. Windows heb ik pas 1 keer toe hoeven reinstallen Ubuntu is al aan zinj 5 e reinstaal toe. Ondanks dat het veiliger is. Is het dus een minderwaardiger product. Of niet??
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
rappie pappie
    unknown unknown

Manuel schreef: Maar waarom kan dat niet gewoon met alleen gewone gebruikersrechten, dat de informatie in de home directory opgeslagen wordt???
Mythtv slaat alles op in je mysql-database zenders etc.en als je daar veranderingen in wil aanmaken bijvoorbeeld via een website moet hij daar toegang tot hebben. :)

Mysql-database is wel beveiligd met een wachtwoord die je van mythtv krijgt.Maar alles is te kraken dus hou het wel even in de smieser. :wink:

Kortgezegd draai je een soort servertje die je gewoon moet beveiligen met een firewall. :wink:
Afbeelding
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

rappie pappie schreef:
Manuel schreef: Maar waarom kan dat niet gewoon met alleen gewone gebruikersrechten, dat de informatie in de home directory opgeslagen wordt???
Mythtv slaat alles op in je mysql-database zenders etc.en als je daar veranderingen in wil aanmaken bijvoorbeeld via een website moet hij daar toegang tot hebben. :)

Mysql-database is wel beveiligd met een wachtwoord die je van mythtv krijgt.Maar alles is te kraken dus hou het wel even in de smieser. :wink:

Kortgezegd draai je een soort servertje die je gewoon moet beveiligen met een firewall. :wink:
Eigenlijk is dit dus geheel achterhaald. Toch iedere hard disk recorder heeft deze functies en instellingen, Waarom zoeken naar een software matige oplossing.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
rappie pappie
    unknown unknown

vulture schreef:Waarom zoeken naar een software matige oplossing.
Omdat ik mijn opnames kan regelen via een andere computer.Dus als iemand verkeerd wil hij ook als je het niet beveiligd. :wink:

En om te zorgen dat ik ook ubuntu niet 5 keer opnieuw moet installeren. :P :mrgreen:
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 18 januari 2007, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Theofilus schreef:
adri schreef:Mooi hoor! 8)
@Theofilus:
Heb je een LInux live CD? Bijv. Knoppix of Ubuntu.
Kun je daar wel mee op het internet geraken?
ik heb de live cd van Knoppic - ooit - gedraaid. Daar werkte internet prima op.
Dan moet dat bij Ubuntu ook lukken.
Wat voor modem/router heb je?
Afbeelding
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

vulture schreef:Overigens is het wel raar Windows Media Centre draait zonder problemen, het installeren van Linux mytv kost zoveel uren van de user.
Misschien werkt het sneller bij Microsoft, maar om onduidelijke redenen kan het ook opeens niet meer werken.

Daarnaast is er ook een verschil in prijs: MythTV kost je niets en Media Centre heeft toch wel een prijskaartje. Het kost misschien langer om het aan de praat te krijgen, maar als je dat eenmaal hebt dan weet je ook hoe dat werkt. Daarom richten beiden producten zich eigenlijk op 2 verschillende doelgroepen. Uiteindelijk willen die beide groepen hetzelfde met hun PC doen, maar beide groepen bewandelen een andere weg om daar te komen.

Vergelijk het met dat de ene persoon naar het reisbureau gaat om daar een complete all-inclusive vakantie te regelen en een ander gooit zijn koffers in de auto en rijdt net zolang in een bepaalde richting totdat hij/zij een geschikte kampeerplaats/hotel heeft gevonden. Beide groepen kunnen uiteindelijk aan de Mediterrannee terecht komen, maar beiden komen ze daar op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Het eindresultaat kan toch hetzelfde zijn, maar ieder beleeft dat op zijn/haar eigen manier. Het is net wat je prettig vindt.
vulture schreef:Windows heb ik pas 1 keer toe hoeven reinstallen Ubuntu is al aan zinj 5 e reinstaal toe. Ondanks dat het veiliger is. Is het dus een minderwaardiger product. Of niet??
Mijn ervaring is juist anders. M'n Windows XP heeft op dat punt een belabberd trackrecord. Die moet ik te vaak opnieuw installeren. Probeer ik een stuurprogramma voor m'n geluidskaart te installeren, crasht XP daarop en weigert daarna fatsoenlijk op te starten. Dan maar een herinstallatie.
Onlangs haalde ik per ongeluk de stroom eraf toen de PC nog aan stond. Dan verwacht ik dat bij het opnieuw opstarten er hooguit een diskscan wordt uitgevoerd om te zien of alles nog goed is, maar Windows toonde mij zolang een zwart scherm dat ik uiteindelijk vond dat een herinstallatie (lees: repair) sneller zou gaan dan te wachten of het Windows nog zou believen om mij met een werkend systeem te verrassen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

rappie pappie schreef:
vulture schreef:Waarom zoeken naar een software matige oplossing.
Omdat ik mijn opnames kan regelen via een andere computer.Dus als iemand verkeerd wil hij ook als je het niet beveiligd. :wink:
Mijn motto is en blijft: draai alleen een service wanneer je echt niet zonder kunt, dat maakt de boel een stuk veiliger, maar wie ben ik om te zeggen dat jij die service niet nodig zou hebben? :wink:
Theofilus
    unknown unknown

Bericht door Theofilus »

adri schreef: Dan moet dat bij Ubuntu ook lukken.
Wat voor modem/router heb je?
SMC 7908 VoWBRA
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Da's een ethernetmodem, moet lukken hoor.
Wat is de output van het commando lspci -v (in een terminal)
Afbeelding
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Vandaag is de nieuwe Flashplayer 9 voor Linux vrijgegeven door Adobe. Dus niet langer bèta. ;)
Voor Slackware is ie hier te halen, voor Ubuntu kun je daar lezen hoe die geïnstalleerd moet worden.
Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Bedankt Adri,

benieuwd of ie nu wel stabiel is onder Linux...

Update: 10 minuutjes later: nou, FF crasht nog steeds met Flash, b.v. op buienradar.nl
Plaats reactie