Ik ook niet, behalve dan voor een paar progamma's, maar FreeBSD heeft een ports collectie (software die werkt on FreeBSD) van 14.000 progamma's groot! Lees maar eens dat artikel helemaal waar ik hierboven naar link.adri schreef:Ook maar even een update van mijn kant.
Heb wat problemen gehad met m'n -nieuwe- geluidskaart, maar die werkt nu dan toch. Moest daar wel de kernel en alsa voor upgraden, maar dan heb je ook wat.
Geluid namelijk.
Al met al een leerzame ervaring, waar ik zonder hulp van mensen van het Nederlandstalig Linuxforum waarschijnlijk heel erg lang over gedaan zou hebben om op te lossen. Ik had er natuurlijk ook een andere geluidskaart in kunnen zetten (heb er nog eentje liggen), maar hier heb ik dus echt ontzettend veel van opgestoken. Al met al draait het lekker en zonder verdere problemen.
Geen vage klachten, geen vastlopers en geen blauwe schermen meer gezien.
Ik heb W98 nog niet gemist.
Als er iets wel eenduidig is dan moet het toch het OS zijn waar al die Linuxen van aftakken: Unix, en BSD is Unix, al moet je dan wel weer een paar Linux commando's afleren...adri schreef:Wat ik inmiddels wel als een nadeel van Linux ervaar is de verscheidenheid in configuratie van de verschillende distro's. Sommige commando's zijn specifiek voor een bepaalde 'tak' en dus niet bruikbaar in anderen. Da's voor een beginner wel lastig. Zit je te Google'en en denk je wat gevonden te hebben, blijkt dat voor jouw distro helemaal niet op te gaan. Zou wel wat meer lijn in mogen zitten.
Ik heb vanavond een FreeBSD live cd na 2 maanden dan toch aan de praat gekregen, eerst wilde de grafische interface niet starten, missende AGP module, noodzakelijk voor m'n grafische kaart, en onder Linux kon ik nog een amper een module toevoegen, wist maar net dat het modprobe agpgart moest zijn. maar dat werkt niet onder BSD: kldload agp moest het zijn.
Toen het netwerk nog: netconfig, netcfg of netconf deden het niet, dus weer onbekend terrein, maar Google is je vriend, dus: ifconfig om te zien wat de naam in BSD is van ethh0 (rl0 dus, in mijn geval, het gaat om de eerste regel), dan ifconfig rl0 inet 10.0.0.151 netmask 255.255.255.0 en vervolgens route add 10.0.0.138, en nu typ ik dit dus vanaf FreeBSD!
Natuurlijk moest ik ook nog xorgconf draaien om grafische kaart en monitor in te stellen, maar dat is ondertussen een fluitje van een cent.Mozilla/5.0 (X11; U; FreeBSD i386; en-US; rv:1.7.5) Gecko/20041114 Firefox/1.0
@paul86: Ik gebruik ook Reiserfs, en ook Slackware en ik ben er al blijer mee. Toch ga ik misschien wel over op FreeBSD, goede redenen daarvoor vind je in m'n vorige bericht.
Een andere reden om niet te lang te wachten met FreeBSD is dat ik dan niet zo veel commando's opnieuw hoef te leren, en, alle soorten Desktops zijn er ook gewoon voor BSD, dus KDE, XFCE4 enz.
Dank je! Het lukt lukt momenteel aardigpaul86 schreef:Succes nog!
P.S. Mijn bericht waar je op reageert trouwens, dat is van misschien 1 of 2 maanden geleden... Inmiddels zijn die aanvankelijke vragen allemaal opgelost, gelukkig