Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Ook maar even een update van mijn kant. :wink:
Heb wat problemen gehad met m'n -nieuwe- geluidskaart, maar die werkt nu dan toch. Moest daar wel de kernel en alsa voor upgraden, maar dan heb je ook wat.
Geluid namelijk.
Al met al een leerzame ervaring, waar ik zonder hulp van mensen van het Nederlandstalig Linuxforum waarschijnlijk heel erg lang over gedaan zou hebben om op te lossen. Ik had er natuurlijk ook een andere geluidskaart in kunnen zetten (heb er nog eentje liggen), maar hier heb ik dus echt ontzettend veel van opgestoken. Al met al draait het lekker en zonder verdere problemen.
Geen vage klachten, geen vastlopers en geen blauwe schermen meer gezien.
Ik heb W98 nog niet gemist. :D
Ik ook niet, behalve dan voor een paar progamma's, maar FreeBSD heeft een ports collectie (software die werkt on FreeBSD) van 14.000 progamma's groot! Lees maar eens dat artikel helemaal waar ik hierboven naar link.
adri schreef:Wat ik inmiddels wel als een nadeel van Linux ervaar is de verscheidenheid in configuratie van de verschillende distro's. Sommige commando's zijn specifiek voor een bepaalde 'tak' en dus niet bruikbaar in anderen. Da's voor een beginner wel lastig. Zit je te Google'en en denk je wat gevonden te hebben, blijkt dat voor jouw distro helemaal niet op te gaan. Zou wel wat meer lijn in mogen zitten.
Als er iets wel eenduidig is dan moet het toch het OS zijn waar al die Linuxen van aftakken: Unix, en BSD is Unix, al moet je dan wel weer een paar Linux commando's afleren...

Ik heb vanavond een FreeBSD live cd na 2 maanden dan toch aan de praat gekregen, eerst wilde de grafische interface niet starten, missende AGP module, noodzakelijk voor m'n grafische kaart, en onder Linux kon ik nog een amper een module toevoegen, wist maar net dat het modprobe agpgart moest zijn. maar dat werkt niet onder BSD: kldload agp moest het zijn.

Toen het netwerk nog: netconfig, netcfg of netconf deden het niet, dus weer onbekend terrein, maar Google is je vriend, dus: ifconfig om te zien wat de naam in BSD is van ethh0 (rl0 dus, in mijn geval, het gaat om de eerste regel), dan ifconfig rl0 inet 10.0.0.151 netmask 255.255.255.0 en vervolgens route add 10.0.0.138, en nu typ ik dit dus vanaf FreeBSD!
Mozilla/5.0 (X11; U; FreeBSD i386; en-US; rv:1.7.5) Gecko/20041114 Firefox/1.0
Natuurlijk moest ik ook nog xorgconf draaien om grafische kaart en monitor in te stellen, maar dat is ondertussen een fluitje van een cent.

Afbeelding

@paul86: Ik gebruik ook Reiserfs, en ook Slackware :D en ik ben er al blijer mee. Toch ga ik misschien wel over op FreeBSD, goede redenen daarvoor vind je in m'n vorige bericht.

Een andere reden om niet te lang te wachten met FreeBSD is dat ik dan niet zo veel commando's opnieuw hoef te leren, en, alle soorten Desktops zijn er ook gewoon voor BSD, dus KDE, XFCE4 enz.
paul86 schreef:Succes nog!
Dank je! Het lukt lukt momenteel aardig :)

P.S. Mijn bericht waar je op reageert trouwens, dat is van misschien 1 of 2 maanden geleden... Inmiddels zijn die aanvankelijke vragen allemaal opgelost, gelukkig :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Manuel schreef:
adri schreef:Ook maar even een update van mijn kant. :wink:
Heb wat problemen gehad met m'n -nieuwe- geluidskaart, maar die werkt nu dan toch. Moest daar wel de kernel en alsa voor upgraden, maar dan heb je ook wat.
Geluid namelijk.
Al met al een leerzame ervaring, waar ik zonder hulp van mensen van het Nederlandstalig Linuxforum waarschijnlijk heel erg lang over gedaan zou hebben om op te lossen. Ik had er natuurlijk ook een andere geluidskaart in kunnen zetten (heb er nog eentje liggen), maar hier heb ik dus echt ontzettend veel van opgestoken. Al met al draait het lekker en zonder verdere problemen.
Geen vage klachten, geen vastlopers en geen blauwe schermen meer gezien.
Ik heb W98 nog niet gemist. :D
Ik ook niet, behalve dan voor een paar progamma's, maar FreeBSD heeft een ports collectie (software die werkt on FreeBSD) van 14.000 progamma's groot! Lees maar eens dat artikel helemaal waar ik hierboven naar link.
adri schreef:Wat ik inmiddels wel als een nadeel van Linux ervaar is de verscheidenheid in configuratie van de verschillende distro's. Sommige commando's zijn specifiek voor een bepaalde 'tak' en dus niet bruikbaar in anderen. Da's voor een beginner wel lastig. Zit je te Google'en en denk je wat gevonden te hebben, blijkt dat voor jouw distro helemaal niet op te gaan. Zou wel wat meer lijn in mogen zitten.
Als er iets wel eenduidig is dan moet het toch het OS zijn waar al die Linuxen van aftakken: Unix, en BSD is Unix, al moet je dan wel weer een paar Linux commando's afleren...

Ik heb vanavond een FreeBSD live cd na 2 maanden dan toch aan de praat gekregen, eerst wilde de grafische interface niet starten, missende AGP module, noodzakelijk voor m'n grafische kaart, en onder Linux kon ik nog een amper een module toevoegen, wist maar net dat het modprobe agpgart moest zijn. maar dat werkt niet onder BSD: kldload agp moest het zijn.

Toen het netwerk nog: netconfig, netcfg of netconf deden het niet, dus weer onbekend terrein, maar Google is je vriend, dus: ifconfig om te zien wat de naam in BSD is van ethh0 (rl0 dus, in mijn geval, het gaat om de eerste regel), dan ifconfig rl0 inet 10.0.0.151 netmask 255.255.255.0 en vervolgens route add 10.0.0.138, en nu typ ik dit dus vanaf FreeBSD!
Mozilla/5.0 (X11; U; FreeBSD i386; en-US; rv:1.7.5) Gecko/20041114 Firefox/1.0
Natuurlijk moest ik ook nog xorgconf draaien om grafische kaart en monitor in te stellen, maar dat is ondertussen een fluitje van een cent.

Afbeelding

@paul86: Ik gebruik ook Reiserfs, en ook Slackware :D en ik ben er al blijer mee. Toch ga ik misschien wel over op FreeBSD, goede redenen daarvoor vind je in m'n vorige bericht.

Een andere reden om niet te lang te wachten met FreeBSD is dat ik dan niet zo veel commando's opnieuw hoef te leren, en, alle soorten Desktops zijn er ook gewoon voor BSD, dus KDE, XFCE4 enz.
paul86 schreef:Succes nog!
Dank je! Het lukt lukt momenteel aardig :)

P.S. Mijn bericht waar je op reageert trouwens, dat is van misschien 1 of 2 maanden geleden... Inmiddels zijn die aanvankelijke vragen allemaal opgelost, gelukkig :wink:
Volgens mij refereerde je hier aan (6 novemember 2005).

P.S. Hier vind je een FreeBSD live cd
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

Proficiat Manuel!
Jij bent echt niet meer te stuiten. :lol:
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

adri schreef: zie dit <a href="http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... ">Topic</a>
aasgier schreef:

wel denk ik erover om Linux op mijn laptop te installeren. Die is wat minder snel en heeft een beperkte harde schijf. Daar is XP eigenlijk als besturingssysteem te groot en te log voor. Opstarten van programma's gaat allemaal veel te traag. Laptop is 1.1 ghz. Wil graag een Nl talige Linux distributie die snel betrouwbaar en gebruikersvriendelijk is. Suggesties?

Misschien is Mandriva dan wel iets voor jou.
Vraagje gezien mijn processor capaciteit moet ik een wat oudere bistro hebben maar daar zitten van de software ook weer oudere versies in. Kan je die vervangen cq updaten.

Is wel een erg groot bestand 2 gieg. Is er geen kale versie van met alleen Firefox, Open Office.org en een muziekafspeelpgtje of kan je dit bij de installatie aangeven dat je niet alles wilt installeren.
Laatst gewijzigd door vulture op 11 januari 2006, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

aasgier schreef:adri schreef: zie dit <a href="http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 919">Topic
En weer eentje! :D
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Afbeelding

http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 0904#40904

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

p.s. zal vandaag maar niet beginnen met de Linux installatie
er gaat zoveel fout
adri
Moderator
    unknown unknown

Bericht door adri »

aasgier schreef: Misschien is Mandriva dan wel iets voor jou.
Vraagje gezien mijn processor capaciteit moet ik een wat oudere bistro hebben maar daar zitten van de software ook weer oudere versies in. Kan je die vervangen cq updaten.

Is wel een erg groot bestand 2 gieg. Is er geen kale versie van met alleen Firefox, Open Office.org en een muziekafspeelpgtje of kan je dit bij de installatie aangeven dat je niet alles wilt installeren.
Ik weet niet hoe het bij Mandriva is, maar bij Slackware kun je zo'n beetje alles eruit laten wat je wilt. Ik denk dat dat bij anderen ook is (maar pin me d'r niet op vast).
Probeer anders eens een stel live-cd's. Dan zie je zelf verschil en wat jou het meest aanspreekt. Damn Small Linux is bijvoorbeeld ontzettend klein (maar 50 mb), dat kan je zelfs op een oude 486 installeren, is wel engels en of OO (zit er standaard niet op) daar op kan zou je even na moeten kijken (denk haast van wel). En het is een razendsnel systeem!
Laat je overigens niet afschrikken door de problemen die ik had, dat schijnt toch behoorlijk apart te zijn. Zeker met wat oudere hardware zal je daar weinig tot geen problemen mee ondervinden.

Update (want beetje overheen gelezen):
Een oudere distro-versie heb je niet nodig, (zou ik niet doen tenminste) er zijn genoeg Linux-versies die klein zijn en toch moderne up-to-date programma's aan boord hebben en tegelijkertijd prima draaien op wat oudere machines.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:Proficiat Manuel!
Dank je Adri!
adri schreef:Jij bent echt niet meer te stuiten. :lol:
Ik kom altijd wat traag op gang, maar als het dan eenmaal zover is... :wink:
adri schreef:
aasgier schreef:adri schreef: zie dit <a href="http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 919">Topic
En weer eentje! :D
"En weer eentje" wat? Dit topic bestaat niet (meer). Waar ging het over?

@aasgier: Hier vind je erg veel live cd's, ik zou dat eerst even proberen om te zien wat je het meets bevalt, maar ook om je wat basisbegrippen eiegen te maken.

Tijdens installatie (wat bij een live cd dus geen item is, maar wel wanneer je naar de harde schijf gaat installeren) wordt je b.v. gevraagd van waaraf je wilt installeren, en waar naar toe. Onder DOS/Windows zijn dat schijfletters, onder Linux heet dat anders en je zult of op een lege schijf moeten beginnen (dan doet Linux setup wel een voorstel voor de indeling), of, in het geval dat er al partities op de schijf staan, dan zul je toch eerst met fdisk aan de slag moeten.
vulture
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

@aasgier: Hier vind je erg veel live cd's,
Ik heb deze aan de bladwijzers toegevoegd.

Je begint over Fdisk dat is bekend is nog uit de dos tijd toen zat ik ook al op de command line te pielen. Blijftwel altijd in je geheugen zitten :wink:
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

aasgier schreef:
@aasgier: Hier vind je erg veel live cd's,
Ik heb deze aan de bladwijzers toegevoegd.
Een goed besluit.
aasgier schreef:Je begint over Fdisk dat is bekend is nog uit de dos tijd toen zat ik ook al op de command line te pielen. Blijftwel altijd in je geheugen zitten :wink:
Dan heb je al een heel groot voordeel! Handig om te weten is i.i.g. dat wat je ook met fdisk wijzigt, dat er niks weggeschreven wordt zonder dat je w van 'write to disk' typt; typ je alleen maar q van 'quit' (zonder w) dan verandert er niks.

En met m van 'manual' krijg je altijd de lijst met beschikbare commando's te zien, maar dat wordt ook gemeld wanneer je fdisk start.

En mocht je nog een keer verdwalen dat q of m niet meer werkt omdat je midden in een handeling zit waarin je alleen maar opties in kunt/moet voeren dan werkt CTRL+C (wordt ook wel geschreven als ^C) altijd om ieder progamma te beëindigen, dus :wink:

Nog een laatste tip: wanneer je met potentieel gevaarlijke handelingen als fdisk bezig bent, altijd goed en rustig lezen, evt meerdere keren lezen.
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Update: ondertussen FreeBSD aan het installeren (heb een pc in bruikleen gekregen waar ik op mag zetten wat ik wil), na een heleboel fouten gemaakt te hebben, lijkt het nu eindelijk te lukken...

Ik weet bij god niet wat ik allemaal installeer (de meeste 'package'namen) zeggen me helemaal niets, dus installeer ik alleen dàt niet wat ik zeker weet dat ik niet nodig heb.

Maar erg ingewikkeld vind ik het wel, de dingen wijken toch wel erg af van Linux, of ik dit ooit zal leren? Ik houd jullie op de hoogte :) , en misschien, als het me toch te moeilijk is, dan blijf ik gewoon bij Slackware...

Binnenkort nog 5 meter extra netwerkkabel kopen, dan kan FreeBSD ook op Internet (als het lukt).

Afbeelding
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

En KDE is ook gestart! :D (Met moeite weliswaar...)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Manuel op 21 januari 2006, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:En KDE is ook gestart! :D (Met moeite weliswaar...)
Nu alleen nog even uitvinden hoe je een screenshot maakt met FreeBSD.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:
Manuel schreef:En KDE is ook gestart! :D (Met moeite weliswaar...)
Nu alleen nog even uitvinden hoe je een screenshot maakt met FreeBSD.
Dat kan natuurlijk gewoon met KDE, alleen had ik dat dan weer over moeten zetten met een floppy op een pc die wel Internet heeft, want voor deze moet ik nog ik nog netwerkkabel kopen, ik had trouwens aan een screenshot niet gedacht :) (natuurlijk wel als de pc al Internet had gehad).
Manuel
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ nirwana: Okay, inmiddels plaatje 2 aangepast ('En KDE is ook gestart!'), maar ik kom er niet echt uit hoe ik een schermafbeelding maak wanneer ik niet in de GUI zit, en hoe ik dat dan vervolgens in een grafisch progamma (GUI) plak, zodat ik het kan posten, maar dat weet jij ongetwijfeld, natuurlijk :) Ik wil het graag weten.
Plaats reactie