Citroentje schreef:adri schreef:Het maakt mij wel degelijk uit, er zijn ook echt wel behoorlijke onderlinge verschillen.
Welke distro ik ook bekijk, qua screenshots, het is eigenlijk allemaal eender, ieder met zijn eigen voorkeur, smaakjes.
Het komt allemaal op hetzelfde neer, maar ik kan me zomaar vergissen, bescheiden als ik ben.
Ik zie gewoon telkens hetzelfde basisprincipe.
Allemaal dezelfde software, dezelfde kernel, etc.
De een is wat voller en zwaarder dan de andere, sommigen gaan voor licht en snel, maar die zien er dan ook meteen uit alsof ze 10 jaar geleden gemaakt zijn.
Alleen zijn sommigen populairder vanwege het onderhoudt en gemak.
Het grootste verschil in gebruik is volgens mij gnome en KDE.
Toe maar, verbeter me maar...
Je vergist je inderdaad.
De verschillen zijn toch behoorlijk, qua prestaties, stabiliteit, beheersgemak, pakketbeheer, transparantie, dependencychecking (of niet), etc, etc...
Jij bent nu Ubuntu gewend, probeer voor de aardigheid Suse maar eens, toch ook een "gebruiksvriendelijke" distro.
Je zult versteld staan van de verschillen.
En dan heb ik het nog niet eens over "geeky" distro's als Gentoo, LFS en Slackware.
Dat ze er oppervlakkig gezien hetzelfde uit zien (want inderdaad, bijna allemaal Gnome, KDE of Xfce), is een ander verhaal en zegt niets over de innerlijke verschillen en filosofieën die erachter zitten.
Zelfs de kernels zijn niet hetzelfde. Zo maakt bijv. Slackware gebruik van de default Linux kernel (vanilla: zonder allerlei ingrepen). Dat zullen de meeste andere distrobouwers ze niet nazeggen.
Hetzelfde geldt voor de gebruikte software.
SW =
clean & vanilla, veel anderen hebben gemodificeerde versies.