Voor mensen die aan Slackware Linux willen beginnen.
-
NVIDIA probleem opgelost!!! En met de nieuwste driver
Weet je nog dat ik problemen had met kernel huge-smp (the standaard installatie kernel)? Daarom had ik bij setup gekozen voor huge-generic, en die daarna aan einde van setup ook maar geinstalleerd, want ik was al zoveel uur aan het kloten geweest...
Nu heb ik generic-smp geinstalleerd (en generic-smp modules, en mkinitrd gedraait), en NIVIDIA driver En de boel gaat echt razendsnel qua beeld nu.
Je had dus gedeeltelijk gelijk (dat de nvidia foutmelding nergens op sloeg), maar niet wat het betreft legacy driver gebruiken. Zonder jou echter was ik niet op m'n eigen oplossing gekomen!!!
Dank
En nu werkt hardware-accelleratie ook weer naar behoren, b.v. bij open gl schermbeveiligingen. Dat gaat helemaal niet zonder de driver van nvidia.
Ik hoop dat deze driver versie m'n systeem niet doet crashen, zoals de vorige versie op Slack 10.2, hopen en afwachten maar...
Weet je nog dat ik problemen had met kernel huge-smp (the standaard installatie kernel)? Daarom had ik bij setup gekozen voor huge-generic, en die daarna aan einde van setup ook maar geinstalleerd, want ik was al zoveel uur aan het kloten geweest...
Nu heb ik generic-smp geinstalleerd (en generic-smp modules, en mkinitrd gedraait), en NIVIDIA driver En de boel gaat echt razendsnel qua beeld nu.
Je had dus gedeeltelijk gelijk (dat de nvidia foutmelding nergens op sloeg), maar niet wat het betreft legacy driver gebruiken. Zonder jou echter was ik niet op m'n eigen oplossing gekomen!!!
Dank
En nu werkt hardware-accelleratie ook weer naar behoren, b.v. bij open gl schermbeveiligingen. Dat gaat helemaal niet zonder de driver van nvidia.
Ik hoop dat deze driver versie m'n systeem niet doet crashen, zoals de vorige versie op Slack 10.2, hopen en afwachten maar...
- adri
- Moderator
Proficiat Manuel!
Nu heb ik wat gevonden (denk ik), een automatisch kernel compilatie script. Van Robby Workman (van SlackBuilds.org, dus dat is OK): http://rlworkman.net/howtos/kernel-compile.txt
Het is hagelnieuw, want ik las het op het laatste blog van Willy Sudiarto (één van de top-troubleshooters op LQ.org)
Dus al ik het goed begrijp hoef je dat script maar in /uxr/src te zetten, uitvoerbaar te maken, versienummer aanpassen en het script te draaien?
Voor de zekerheid, iedere keer dat er VERSION staat, slaat dat automatisch op de versie, of moet je daar zelf (bijv.) 2.6.22 invullen?
Edit:
Dit maakt een nieuwe kernel met het bestaande config.script, dus daar heb ik niks aan...
Nu heb ik wat gevonden (denk ik), een automatisch kernel compilatie script. Van Robby Workman (van SlackBuilds.org, dus dat is OK): http://rlworkman.net/howtos/kernel-compile.txt
Het is hagelnieuw, want ik las het op het laatste blog van Willy Sudiarto (één van de top-troubleshooters op LQ.org)
Code: Selecteer alles
#!/bin/bash
#
# Script to automate kernel compilation
#
# Place this script in /usr/src, chmod +x it to make it executable
# This script must be run as root
#
VERSION='2.6.16.1' # change to reflect actual kernel version
CWD='/usr/src/' # /usr/src directory
#
#
# Symlink /usr/src/linux-$VERSION to /usr/src/linux
ln -s /usr/src/linux-$VERSION /usr/src/linux
#
# Make the kernel image
cd $CWD/linux-$VERSION
make bzImage && make modules && make modules_install
cp $CWD/linux-$VERSION/System.map /boot/System.map-$VERSION
cp $CWD/linux-$VERSION/arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-$VERSION
#
# Make a backup of the entire /boot directory before doing anything
cp -R /boot /boot-old
#
# Remove old symlinks, copy new files into /boot, and make new symlinks
cd /boot
rm vmlinuz System.map config
cp $CWD/linux-$VERSION/.config config-$VERSION
ln -s vmlinuz-$VERSION vmlinuz
ln -s System.map-$VERSION System.map
ln -s config-$VERSION config
#
# The last line above placed a copy of your kernel config file in /boot
# (just in case)
#
# All you need to do now is update /etc/lilo.conf (explicitly add your
# old kernel to the bottom of the file - use the ones already there to
# establish the pattern required for correct syntax) and then run
# /sbin/lilo
#
# You might try /sbin/lilo -c if you want to speed up boot times, but
# there's no guarantee that it will work with your system
#
# After you've verified that the kernel boots and works properly, you
# can safely delete the /boot-old directory created by this script
# (do rm -R /boot-old) --don't make a typo here, though! :-)
#
# Good luck!
Voor de zekerheid, iedere keer dat er VERSION staat, slaat dat automatisch op de versie, of moet je daar zelf (bijv.) 2.6.22 invullen?
Edit:
Dit maakt een nieuwe kernel met het bestaande config.script, dus daar heb ik niks aan...
-
@ Adri: dank je voor de felicitaties!
De volgende regel lijkt me al niet nodig (maar pas op! ik heb hier hier hoegenaamd geen ervaring mee, nog veel minder dan jij) :
Want je gaat gewoon naar /usr/src/linux , en dat is al een symlink naar de feitelijke kernelversie, bij mij het een symlink naar /usr/src/linux-2.6.21.5
Tenzij je natuurlijk met meerdere kernelversies tegelijk wilt werken... Maar in dat geval kun je eerst /usr/src/linux-2.6.21.5 kopieren naar /usr/src/linux-2.6.21.5.backup
Waarom zo ingewikkeld?
begint inderdaad onmiddellijk vrolijk de hele boel al te bouwen, nog voor dat je iets aan hebt kunnen passen Maar er is nog wat: al die verschillende instructies op Internet, om gek van te worden. Er staat een README in /usr/src/linux/README
Daar wordt 'make modules' gewoon overgeslagen, en daarvoor in de plaats wordt 'make modules_install' gedaan.
Ook komt 'make bzImage' inderdaad niet meer voor, het is nu gewoon make 'make' geworden, zoals de compiler bij al aangaf. In die zelfde README:
'make modules' komt ook niet meer voor! Het is nu gewoon 'make modules_install' geworden, eigenlijk is het dus eenvoudiger geworden.
Belangrijke dingen lijken mij: zorgen dat de juiste modules voor je kernel aanwezig zijn, dus bij de standaard kernel 'kernel-generic-smp-2.6.21.5_smp-i686-2' hoort 'kernel-modules-smp-2.6.21.5_smp-i686-2' + 'kernel-source-2.6.21.5_smp-noarch-2'.
En dan moet je ook nog zelf nadenken, want in de README wordt dan weer vergeten te vermelden dat je nog 'mkinitrd' moet doen, b.v. 'mkinitrd -c -k 2.6.21.5-smp -m ext3' -f ext3
$VERSION is volgens mij een pseudoniem voor wat er ook maar staat bij 'VERSION='2.6.16.1' # change to reflect actual kernel version'.
Ik zou het gewoon eens proberen zo als het in die README staat, wanneer ik weer eens een poging waag zal ik dat ook doen (alleen is nu de acute noodzaak weg, omdat m'n nvidia driver werkt als een raket).
'mkinitrd' doe je NA het kernel maken en kopieren, en ook NA 'make modules_install'.
Dan nog lilo.conf aanpassen (anders klopt het niet), bij mij staat er b.v. in:
Het gaat om initrd, en die regel moet onmiddellijk onder 'image'.
Daarna draai je lilo, en reboot...
Ikzal je m'n hdparm perikelen van vandaag verder besparen, maar ik ben er i.i.g. nu wel uit. Alles werkt, razendsnel, geen crashes, geen data-corruptie meer, en het openen van een map met b.v. 6.500 flink grote jpg's is secondenwerk, zelfs met KDE!
En dat op zo'n oud beestje... (Pentium III, 1000 MHz).
Ik blijf er nu voorlopig even af, alles even laten bezinken, partitie backup van systeem (hda1) is al gemaakt, /home en /root ook geback-upped, nu eerst even even rust, voordat ik weer wat 'stuk' maak...
De volgende regel lijkt me al niet nodig (maar pas op! ik heb hier hier hoegenaamd geen ervaring mee, nog veel minder dan jij) :
VERSION='2.6.16.1' # change to reflect actual kernel version
Tenzij je natuurlijk met meerdere kernelversies tegelijk wilt werken... Maar in dat geval kun je eerst /usr/src/linux-2.6.21.5 kopieren naar /usr/src/linux-2.6.21.5.backup
Waarom zo ingewikkeld?
Daar wordt 'make modules' gewoon overgeslagen, en daarvoor in de plaats wordt 'make modules_install' gedaan.
Ook komt 'make bzImage' inderdaad niet meer voor, het is nu gewoon make 'make' geworden, zoals de compiler bij al aangaf. In die zelfde README:
Do a "make" to create a compressed kernel image.
Belangrijke dingen lijken mij: zorgen dat de juiste modules voor je kernel aanwezig zijn, dus bij de standaard kernel 'kernel-generic-smp-2.6.21.5_smp-i686-2' hoort 'kernel-modules-smp-2.6.21.5_smp-i686-2' + 'kernel-source-2.6.21.5_smp-noarch-2'.
En dan moet je ook nog zelf nadenken, want in de README wordt dan weer vergeten te vermelden dat je nog 'mkinitrd' moet doen, b.v. 'mkinitrd -c -k 2.6.21.5-smp -m ext3' -f ext3
$VERSION is volgens mij een pseudoniem voor wat er ook maar staat bij 'VERSION='2.6.16.1' # change to reflect actual kernel version'.
Ik zou het gewoon eens proberen zo als het in die README staat, wanneer ik weer eens een poging waag zal ik dat ook doen (alleen is nu de acute noodzaak weg, omdat m'n nvidia driver werkt als een raket).
'mkinitrd' doe je NA het kernel maken en kopieren, en ook NA 'make modules_install'.
Dan nog lilo.conf aanpassen (anders klopt het niet), bij mij staat er b.v. in:
# End LILO global section
# Linux bootable partition config begins
image="/boot/vmlinuz"
initrd=/boot/initrd.gz
root="/dev/hda1"
label="Linux"
read-only
image="/boot/vmlinuz"
root="/dev/hda2"
label="Test"
read-only
# Linux bootable partition config ends
Daarna draai je lilo, en reboot...
Ikzal je m'n hdparm perikelen van vandaag verder besparen, maar ik ben er i.i.g. nu wel uit. Alles werkt, razendsnel, geen crashes, geen data-corruptie meer, en het openen van een map met b.v. 6.500 flink grote jpg's is secondenwerk, zelfs met KDE!
En dat op zo'n oud beestje... (Pentium III, 1000 MHz).
Ik blijf er nu voorlopig even af, alles even laten bezinken, partitie backup van systeem (hda1) is al gemaakt, /home en /root ook geback-upped, nu eerst even even rust, voordat ik weer wat 'stuk' maak...
- adri
- Moderator
root@Adri-Linux:~# uname -a
Linux Adri-Linux 2.6.22.2-smp #1 SMP PREEMPT Sun Aug 12 00:30:13 CEST 2007 i686 Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz GenuineIntel GNU/Linux
En de oude kernel start nog op ook!
Hehe....
Ik heb de aanwijzingen van Alien Bob gevolgd: http://alien.slackbook.org/dokuwiki/dok ... elbuilding
Alien Bob (alias Eric Hameleers) is een lid van SlackBuilds.org en kan tot de intimi van Patrick Volkerding gerekend worden. Hij is woonachtig in Eindhoven, een steenworp afstand van mij dus.
Hoewel het afsluiten nog steeds niet gaat zoals het hoort (maar da's een kwestie van modules laden, hoop ik), ga ik daar nu niet meer mee lopen klooien.
't Is mooi geweest voor vanavond, te bed.
- adri
- Moderator
Nou dat kan dus ook anders, zie Alien Bob:Manuel schreef:begint inderdaad onmiddellijk vrolijk de hele boel al te bouwen, nog voor dat je iets aan hebt kunnen passen Maar er is nog wat: al die verschillende instructies op Internet, om gek van te worden. Er staat een README in /usr/src/linux/READMECode: Selecteer alles
'make modules' komt ook niet meer voor! Het is nu gewoon 'make modules_install' geworden, eigenlijk is het dus eenvoudiger geworden.Code: Selecteer alles
Do a "make" to create a compressed kernel image.
En dit is m'n lilo.conf:build the ext3 (needs the jbd driver as well) and reiser fileystem drivers into the kernel instead of compiling them as modules - I do not need to create an additional “initrd” then
(see under “Filesystems” in the configurator).
# Windows bootable partition config begins
compact
default=Linux
other = /dev/sda1
label="Windows"
table = /dev/sda
# Windows bootable partition config ends
# Linux bootable partition config begins
image="/boot/vmlinuz"
root="/dev/sda3"
label="Linux"
read-only
image = /boot/vmlinuz-custom-2.6.22.2
root = /dev/sda3
label = Slackware
# Linux bootable partition config ends
-
Bijzonder van harte gefeliciteerd!!!
Ik zie op de link die je vemeld dat er na kernel bouwen ook nog alsa module opnieuw gebouwd moet worden, ik heb een nieuwe kernel nu niet meer nodig, dus ik wacht nog even...
Als de tijd daar is dan ga ik er eers teens ECHT goed voor zitten, kijk wat er allemaal staat in de veschillende links, probeer te begrijpen wat er gebeurt bij het uitvoeren van die (verschillende) commando's, en maak dan m'n eigen volgorde (en dat typ ik in m'n eigen README, zodat ik die links niet meer nodig heb).
Maar nu eerst even rust
Ik zie op de link die je vemeld dat er na kernel bouwen ook nog alsa module opnieuw gebouwd moet worden, ik heb een nieuwe kernel nu niet meer nodig, dus ik wacht nog even...
Als de tijd daar is dan ga ik er eers teens ECHT goed voor zitten, kijk wat er allemaal staat in de veschillende links, probeer te begrijpen wat er gebeurt bij het uitvoeren van die (verschillende) commando's, en maak dan m'n eigen volgorde (en dat typ ik in m'n eigen README, zodat ik die links niet meer nodig heb).
Maar nu eerst even rust
-
Dat bedoel ik dus! Daarom is (een klein beetje) begrijpen wat je doet zo belangrijk, dan neem je minder makkelijk een fout van een ander over (en zweet je minder hard).adri schreef:Er leiden dus wel degelijk meerdere wegen naar Rome.
Ik heb vorig jaar ook een keer een kernel gebouwd van standaard source, met alsa ingebouwd (niet als module dus). Alles startte prima op, alleen geluid, ho maar.
Dus ga ik eerst nog maar eens voor een veilige optie met een initrd, het maakt ook niet zoveel uit, als het doel maar bereikt wordt, en de computer het nog doet
Maar er leiden in inderdaad vele wegen naar Rome, met een beetje kennis van Aardrijkskunde kun je dus elke keer bepalen hoe je in Rome wilt komen, de route die het beste past en uitkomt.
- adri
- Moderator
Even een update:
Het mag allemaal niet baten, apm krijg je op een 2.6 kernel niet aan de gang (ik niet). Ik heb zelfs de kernel weer een keer opnieuw gecompileerd (ja, hij startte nog op ook! ).
Ook als je het als module compileert lukt het niet (nee, modprobe apm werkt ook niet, geeft direct een foutmelding).
Zucht...
Ik laat het er maar bij, ik zal de pc gewoon met de knop uit moeten zetten. Is mee te leven.
Al met al heb ik met dat kernel-gecompileer wel een hoop opgestoken, dus helemaal voor niets is het niet geweest.
Het mag allemaal niet baten, apm krijg je op een 2.6 kernel niet aan de gang (ik niet). Ik heb zelfs de kernel weer een keer opnieuw gecompileerd (ja, hij startte nog op ook! ).
Ook als je het als module compileert lukt het niet (nee, modprobe apm werkt ook niet, geeft direct een foutmelding).
Zucht...
Ik laat het er maar bij, ik zal de pc gewoon met de knop uit moeten zetten. Is mee te leven.
Al met al heb ik met dat kernel-gecompileer wel een hoop opgestoken, dus helemaal voor niets is het niet geweest.
-
Bij mij staat in het BIOS APM nu ook uit, en alleen Acpi aan, waarbij ik kon kiezen tusen ik geloof Sis 1, en Sis 3.
Sis 3 is moderner en levert meer energiebesparing op, maar zou niet altijd werken. Bij mij staat het op Sis 3, en ik heb nergens last van.
Adri, het blijft raar, dat je het aleen hebt wanneer je pc uit wilt zetten wanneer je in X bent. Heb je al eens geprobeerd om energiebeheer in X uit te zetten.
Of misschien iets anders, op zich niet logisch, maar dingen werken soms op een rare manier samen:
In xorg.conf, : Option "DPMS" "on" (natuurlijk alleen wanneer die optie ook ondersteund volgens je documentatie).
Al zoekende met Google naar mogelijke oplossingen kwam ik jou ook nog tegen: http://www.linuxquestions.org/questions ... ?p=2857102
Maar een schrale troost, misschien, je bent niet de enige... : https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/43961 (er staan ook nog her en der wat links op die pagina, misschien dat daar wat bij zit).
Verder heb ik helaas geen ideeen meer
Sis 3 is moderner en levert meer energiebesparing op, maar zou niet altijd werken. Bij mij staat het op Sis 3, en ik heb nergens last van.
Adri, het blijft raar, dat je het aleen hebt wanneer je pc uit wilt zetten wanneer je in X bent. Heb je al eens geprobeerd om energiebeheer in X uit te zetten.
Of misschien iets anders, op zich niet logisch, maar dingen werken soms op een rare manier samen:
In xorg.conf, : Option "DPMS" "on" (natuurlijk alleen wanneer die optie ook ondersteund volgens je documentatie).
Al zoekende met Google naar mogelijke oplossingen kwam ik jou ook nog tegen: http://www.linuxquestions.org/questions ... ?p=2857102
Maar een schrale troost, misschien, je bent niet de enige... : https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/43961 (er staan ook nog her en der wat links op die pagina, misschien dat daar wat bij zit).
Verder heb ik helaas geen ideeen meer
- adri
- Moderator
Manuel, je wilt niet weten hoe veel tijd ik hier al in gestoken heb. Die bug bij Ubuntu ken ik (ik refereerde er ook naar in die topic op LQ.org).
Het is zo maf, als ik inlog op Xfce (of een andere -lichte- desktopmanager) , dan werkt het wel, maar als je inlogt op KDE (en destijds dus ook Gnome), dan werkt het niet (ook niet als die sessie al gesloten is!).
Ik snap er echt geen bal van.
Het MOET gewoon een bug zijn.
Denk ik.
Bedankt voor die tip over DPMS, daar ga ik nog eens naar kijken.
Het is zo maf, als ik inlog op Xfce (of een andere -lichte- desktopmanager) , dan werkt het wel, maar als je inlogt op KDE (en destijds dus ook Gnome), dan werkt het niet (ook niet als die sessie al gesloten is!).
Ik snap er echt geen bal van.
Het MOET gewoon een bug zijn.
Denk ik.
Bedankt voor die tip over DPMS, daar ga ik nog eens naar kijken.
-
Het is wel een heel vervelend probleem. Het is maar een knopje wat je in moet drukken, maar ik zou me ook letterlijk helemaal sug zoeken...
Het moet een bug in KDE en/of Gnome zijn, omdat je het met andere Desktop managers niet hebt, maar het kan natuurlijk ook een bug zijn X zelf (die alleen optreedt bij Gnome en KDE).
Het lijkt dat er aan meerdere voorwaarden voldaan moet worden voordat het optreedt (alle, of enkele voorwaarden: kernel(config), BIOS datum), ik heb het b.v. niet.
Het IS een bug, maar waarschijnlijk meerdere bugs tegelijk. Mogelijk kun je het inderdaad niet oplossen, maar omdat je niet de enige bent komt er op zeker moment absoluut een bugfix!
Wat die DPMS betreft: alleen xorg.conf zetten wanneer het ook als mogelijke optie in de documentatie van je grafische jkaart staat. Bij mij b.v. bestaat de optie niet (NVIDIA).
Heb je een NVIDI kaart?
Ik zag ook nog wat staan over het probleem in combinatie met NVIDIA, heb je de laatste NVIDIA driver? Ik wel, en de crashes die ik had bij voorgaande drivers heb ik niet meer. het kan nog komen, maar ik heb er een goed gevoel over.
Verder weet ik echt niks meer te bedenken...
Het moet een bug in KDE en/of Gnome zijn, omdat je het met andere Desktop managers niet hebt, maar het kan natuurlijk ook een bug zijn X zelf (die alleen optreedt bij Gnome en KDE).
Het lijkt dat er aan meerdere voorwaarden voldaan moet worden voordat het optreedt (alle, of enkele voorwaarden: kernel(config), BIOS datum), ik heb het b.v. niet.
Het IS een bug, maar waarschijnlijk meerdere bugs tegelijk. Mogelijk kun je het inderdaad niet oplossen, maar omdat je niet de enige bent komt er op zeker moment absoluut een bugfix!
Wat die DPMS betreft: alleen xorg.conf zetten wanneer het ook als mogelijke optie in de documentatie van je grafische jkaart staat. Bij mij b.v. bestaat de optie niet (NVIDIA).
Heb je een NVIDI kaart?
Ik zag ook nog wat staan over het probleem in combinatie met NVIDIA, heb je de laatste NVIDIA driver? Ik wel, en de crashes die ik had bij voorgaande drivers heb ik niet meer. het kan nog komen, maar ik heb er een goed gevoel over.
Verder weet ik echt niks meer te bedenken...
- adri
- Moderator
Ik heb inderdaad een NVidia-kaart.
DPMS werkt dus niet (zou me eigenlijk ook verbazen, maar je weet nooit ).
Om echt alle mogelijke installatiefouten uit te sluiten heb ik zojuist SW 12 opnieuw geïnstalleerd. Ook de /home/'s helemaal nieuw.
Ook dat mag allemaal niet baten...
We laten het er maar bij zitten.
Er zijn ergere dingen.
DPMS werkt dus niet (zou me eigenlijk ook verbazen, maar je weet nooit ).
Om echt alle mogelijke installatiefouten uit te sluiten heb ik zojuist SW 12 opnieuw geïnstalleerd. Ook de /home/'s helemaal nieuw.
Ook dat mag allemaal niet baten...
We laten het er maar bij zitten.
Er zijn ergere dingen.
-
Adri, dan denk ik dat een het een bug is die jij niet op kunt lossen. Je hebt er genoeg aan gedaan, denk ik...
Het zou natuurlijk prachtig zijn wanneer je het nog op kon lossen, maar ik denk dat die kans erg klein is. Nog verder doorgaan is zonde van de tijd.
Geen blaam! want je hebt er werkelijk alles aan gedaan wat je kon.
P.S. Ik ben m'n installatie op /dev/hda1 nu aan het strippen. Al zo'n 10 keer een pakket weer opnieuw moeten installeren, omdat soms de pakketbeschrijving echt te minimaal is.
Maar het lukt wel allemaal, en de boel wordt nu nog sneller.
Jij schreef ergens dat je geen verschil bemerkt tussen een volledige installatie en expert modus. Ik wel dus, al is het alleen maar dat de index van het bestandssysteem veel kleiener is, en dat kun je zien als de index van een plattegrond van een miljoenenstad, zoals Mexico City, waar je langer bezig bent met de index om een straat te vinden, of de index van een kleine hoofdstad zoals Amsterdam, daar heb je veel sneller de straat te pakken die je zoekt.
Denk b.v. wanneer /usr/lib ERG groot is (was bij mij op een gegeven moment 1,8 GB), dan zoekt een progamma dat je start en dat een lib(rary)/bibliotheek nodig heeft, toch echt wel wat langer (op mijn Pentium III 1000 MHz).
Ik hoop dat ik verder geen heel domme fouten maak met verwijderen, en zo ja, dat ik ze dan nog kan herstellen...
Ik had b.v. pakket 'gamin' verwijderd, toen ging er een hoop niet meer, maar wat ook niet ging was pakketten installeren!
Terwijl d epakketbeschrijving toch echt alleen maar zegt:
Affijn
Het zou natuurlijk prachtig zijn wanneer je het nog op kon lossen, maar ik denk dat die kans erg klein is. Nog verder doorgaan is zonde van de tijd.
Geen blaam! want je hebt er werkelijk alles aan gedaan wat je kon.
P.S. Ik ben m'n installatie op /dev/hda1 nu aan het strippen. Al zo'n 10 keer een pakket weer opnieuw moeten installeren, omdat soms de pakketbeschrijving echt te minimaal is.
Maar het lukt wel allemaal, en de boel wordt nu nog sneller.
Jij schreef ergens dat je geen verschil bemerkt tussen een volledige installatie en expert modus. Ik wel dus, al is het alleen maar dat de index van het bestandssysteem veel kleiener is, en dat kun je zien als de index van een plattegrond van een miljoenenstad, zoals Mexico City, waar je langer bezig bent met de index om een straat te vinden, of de index van een kleine hoofdstad zoals Amsterdam, daar heb je veel sneller de straat te pakken die je zoekt.
Denk b.v. wanneer /usr/lib ERG groot is (was bij mij op een gegeven moment 1,8 GB), dan zoekt een progamma dat je start en dat een lib(rary)/bibliotheek nodig heeft, toch echt wel wat langer (op mijn Pentium III 1000 MHz).
Ik hoop dat ik verder geen heel domme fouten maak met verwijderen, en zo ja, dat ik ze dan nog kan herstellen...
Ik had b.v. pakket 'gamin' verwijderd, toen ging er een hoop niet meer, maar wat ook niet ging was pakketten installeren!
Terwijl d epakketbeschrijving toch echt alleen maar zegt:
Gelukkig is er dan man installpkg, en dat zegt:Gamin is a file and directory monitoring system defined to be a subset of the FAM (File Alteration Monitor) system. The homepage for Gamin is: http://www.gnome.org/~veillard/gamin/
Dus opstarten van /dv/hda2, /dev/hda1 mounten op /mnt/tmp, en installpkg -root /mnt/tmp gamin-0.1.8-i486-2.tgzOPTIONS
-root /otherroot
Install using a location other than / (the default) as the root of the filesystem to install on.
In the example given, use /otherroot instead. Setting the ROOT environment variable does the same thing.
Affijn
-
Een waarheid als een koe...adri schreef:Te minimalistisch willen zijn heeft zo zijn nadelen, vertel mij wat...
Ja Ik had me, voordat ik Slack 12 instaleerde, een beetje ingelezen, maar niet eens zo heel erg veel, en ik ergens las ik (maar kan ik nu natuurlijk niet meer vinden) dat aangeraden wordt om Seamonkey te installeren, aangezien Gaim gebruik maakt van routines van Seamonkey, en in de toekomst mogelijk ook andere progamma's.adri schreef:Wist je trouwens dat Gaim/Pidgin zonder Seamonkey een hoop problemen oplevert (na updates)?
Ik blijf zoiets onzinnig vinden: zo'n groot pakket wat je niet nodig hebt te installeren om ander progamma te laten werken. Als het nu alleen maar de bibliotheken van Seamonkey waren, dan ging het nog, zoals Xine heb je niet echt nodig, want je kunt ook alleen xine-lib installeren, niet direct nodig, maar hoort er eigenlijk wel bij voor Mplayer.
Toch stond het ergens...adri schreef:Ik ondertussen wel.