het is altijd leuk om te weten hoe mensen linux ervaren..en waarom ze overstappen.
in dit blokje vertel ik jullie over mijn stoei party met linux.....het word een zoort van een dag boek...nee ik ga er niet dagelijks in schrijven....maar wil jullie op de hoogte brengen over mijn ervaringen.....mijn diepete punten en steigers met linux
In den beginne was een 6 jarige meisje die kennis maakte met de "pc"
die opgegroeide met M$ en zo begon haar avontuur dat heet dollen met de pc
ik kan zelf dos net herinneren...
Op school kregen zij oude afdankertjes van kantoren, er werd toen al "gefluisterd" dat de pc de toekomst zal zijn...
Van dos gingen we naar win 3.1 geloof ik..
en dat was voor kinderen veel gebruiks vriendelijker...
Ik ben een laat komertje.....mijn eerste pc kreeg ik ten ik 18 was met win 95
Ook mij eerste ervaring was dat windows altijd vast liep.....of ik deed 1 klein dingetje fout en windows kreeg keuren......ja...want ik drukte op alle knopen en keek in alle mappen, instaleerde van alles..en kon er natuurlijk weer van allles mis gaan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kinderen worden groot en windows was ook weer een aantal generaties verder...
Ik kreeg internet...surfen,chatten...downloaden....crasches...wormen...paarden.....een week zonder pc......
De pc ontdekken..een belangrijk bestand weg gehaald..Windows...weer "depressief"
Virusscan..opruimscan,wormen scanpaarden scan....harde schijf vol....
ja windows is geweldig!
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
het word tijd dat ik linux ga kennen...
die stap was wel eng en vreemd.....en zal ik wel aan linux wennen?
kan ik er mee werken....
want ik maak veel foto's bewerk ze....bewerk video filmpjes...ik download muziek....
kan dat linux wel? zijn er alternatief programma's voor en zijn ze wel net zo goed?
tja daar kan op 1 manier achter komen?
Linux gebruiken.......
Oei niet op mijn nieuwe pc hoor (ja net als iedere nieuwe gebruiker ben ik gehersenspoeld door M$)
Dus werd mijn oude zolder pc de slacht over van Linux (achter af was het een zegening)
Live cd er in gedaan,geinstaleerd.....zag het licht...
nou ja het was een bruine buro blad van Ubuntu....
Anders dan windows..maar vond snel mijn weg...
Om dat ik een beginner ben en nieuwsgierig van aard (druk op alle knoppen) en om dat graag op vreemde knoppen druk kan ik weer een hoop verpesten (zie mijn ervaring met windows).. door mijn wonderlijke eigen schappen draait Linux nog steeds als een zonnetje.
FF moest geupdate worden..oei dat werd een ramp..dat werkte anders dan windows...
van alles geprobeert en het lukte niet..zo kreeg ik mijn eerste ervaring met "terminal"
een "dos" achtige systeem... omdat mijn kennis met de terminal minimaal is.
Maakte ik natuurlijke fouten...... wat corupte codes in getypt....hij zecht ken ik niet...
per ongeluk 2 x de zelfde codes.(dit keer geen corupte)....hij accepteerde ze....en doet niet moeilijk....
Ondanks het het stoeien met de terminal....Linux draait nog steeds als een zonnetje.
Nu moet ik nog een stap verder......upgraden van dapper naar edgy (en ik geloof dat het gelukt is) en Programma's installeren, dat moet ik nog onder de knie krijgen... want dat is wat ingewikkelder dan M$.
Met deze geweldige forum leer ik een hoop....
iedereen help mij evne lief en geduldig...en daar heb ik een hoop aan gehad en zo leerde ik Linux goed kennen (moet nog steeds veel leren hoor)
Ik heb ergens gevraagd voor M$ hulp.....je doet iets verkeerd en M$ is van streek weer hulp vragen....en dan gaat dat weer mis juist omdat M$ gevoelig is
en dan kan geen forum hulp kan je helpen (al doen ze dat graag...maar de uitleg is meer voor de profs) want alles gaat in M$ pot dicht en dan kan er niemand meer er bij beahalve een (betaalde/ITT''er) kenner kan dat alleen oplossen. (en dan moet je mazzel hebben dat je een bevrienden ITT,er in de buurt hebt)
Bij Linux heb ik het idee met de hulp van een kenner..en je volgt zijn advice op...dat als Linux leek samen met de kenner kan oplossen.
Natuurlijk kan dat mis gaan bijvoorbeeld corupte codes voor de terminal....maar draait Linux draait nog steeds als een zonnetje
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Omdat ik nog een beginner ben met Linux enmijn ervaring tot nu toe nog klein, horen jullie natuurlijk hoe mijn ervaring verder gaat met linux
Groetjes Helena