instant messenger

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Lode
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Naja, ik weet niet waarom je graag het zelfde programma wilt gebruiken na een overstap naar Apple?

Ik zou zeggen, gebruik gaim nu op windows. Tegen de tijd dat je naar Apple gaat is gaim misschien verder ontwikkeld en kan het wel makkelijk. En anders kun je dan een ander programma uitkiezen. Je contacten hoef je niet opnieuw in te voeren of zo. Dus daarvoor hoef je niet eenzelfde programma te gebruiken. (Wel is het natuurlijk gewoon prettig, je bent ergens aan gewend).
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Lode schreef:Naja, ik weet niet waarom je graag het zelfde programma wilt gebruiken na een overstap naar Apple?
Waarom? Een goed programma is nu eenmaal platformonafhankelijk. Enkele bewijzen: MFF, MTB en Opera. Daarom is M$IE niet platformonafhankelijk: het is nergens goed voor :wink: .
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Ik denk dat je toch het beste af bent met mijn suggestie: gebruik Jabber en kies een server uit die transports heeft voor alle protocollen die je nodig hebt. Zo ben je al platformonafhankelijk voor de ondersteuning van de protocollen. Aan Jabberclients geen gebrek dus ben je aan de clientzijde ook platformonafhankelijk.

En op lange termijn gaat toch iedereen Jabber gebruiken dus kan je al evengoed nu overschakelen. 8)
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ok even uitleggen. Vroeger (2001) gebruikte ik ICQ. Ik had enkele jaren geen internet waardoor ik de ontwikkelingen niet goed kon volgen. Waarom vroeger ICQ? Iedereen gebruikte het. Ik ken niets van transporten en protocollen en wat nog allemaal. Wanneer ik naar een site wil, geef ik de domeinnaam en MFF doet de rest. Ik gebruik enkel http, https en ftp. Dus protocollen en transfers en al die dingen, heeft weinig zin dat je het me zegt. Ik weet gewoon niet waarover het gaat. Van messengers: Ik typ het bericht en verstuur het. Meer weet ik er niet van. Vandaar een platformonafhankelijk programma. Ik begin er dan mee op Microsoft en schakel dan over op de Appleversie vanaf Apple MacOS 10.5.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Samuel,

Met transporten wordt in de Jabber-wereld het volgende bedoelt:
standaard ondersteunt een Jabber-programma enkel het Jabber-protocol. Maar het is mogelijk dat je je bij een Jabber-server aanmeldt die daarnaast ook nog andere protocollen (zoals MSN, ICQ, etc) ondersteunt. Dat laatste wordt met transporten geregeld. Zo is er een transport voor het ICQ-protocol, voor het MSN-protocol, etc. Als je je aanmeldt bij een Jabber-server die meerdere van deze transports ondersteunt dan kun je daar gebruik van maken om te communiceren met vriend(inn)en die nog geen Jabber gebruiken. Daarnaast schijnt het mogelijk te zijn om ook transporten van andere Jabber-servers met elkaar te combineren, zodat je je standaard bij de ene server aanmeldt, maar bijvoorbeeld het MSN-transport van een andere server gebruikt om via MSN te communiceren.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
rebil
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door rebil »

Lees er anders eens Bens Jabber gebruikershandleiding op na.
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Ik dacht zo eens na. Het is geen open source maar wel gratis. En vooral: Platformonafhankelijk. Is Skype niet interessant? Het wordt toch veel gebruikt.
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Samuël schreef:Ik dacht zo eens na. Het is geen open source maar wel gratis. En vooral: Platformonafhankelijk. Is Skype niet interessant? Het wordt toch veel gebruikt.
Skype is volgens mij niet echt platformafhankelijk (in ieder geval erg beperkt aantal ondersteunde platformen) en daarnaast is het proprietair. Als je graag wil kunnen bellen kan je het beste naar een client kijken die SIP en/of Jabber met Jingle Audio ondersteunt.
Ik kan zelf Jabber inderdaad erg aanraden. Er zijn genoeg clients voor ieder platform en ook genoeg platformonafhankelijke clients. Daarnaast kan je via transports (gateways) met praktisch iedereen praten. In tegenstelling tot verschillende multiprotocol clients, werkt dit allemaal transparant, zodra je alles geconfigureerd hebt. Als client raad ik zelf altijd Psi aan :)

>nirwana
Je moet Psi ook eens proberen, dan zie je direct hoe je transports e.d. van andere servers kan gebruiken.
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

I'm sad to say that the hosting for Psi-im.org died, taking with it all data, etc, etc, etc.
We're working to restore service on this (a new host) ASAP.

Kev and Hal
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Z_God schreef:Skype is volgens mij niet echt platformafhankelijk (in ieder geval erg beperkt aantal ondersteunde platformen)
Het ondersteunt Apple, Linux en Micros**t.
Z_God schreef:Als je graag wil kunnen bellen
Daar heb ik een gewone huistelefoon voor.
Z_God schreef:SIP
Mensentaal asjeblief.
Laatst gewijzigd door Samuël op 8 mei 2006, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

SIP is een protocol dat zorgdraagt voor de opbouw van telefoongesprekken over internet.

http://groepscommunicatie.surfnet.nl/in ... mber=26836
Z_God
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Samuël schreef:
Z_God schreef:Skype is volgens mij niet echt platformafhankelijk (in ieder geval erg beperkt aantal ondersteunde platformen)
Het ondersteunt Apple, Linux en Micros**t.
Ik noem dat zelf dus niet platformonafhankelijk, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen hiermee tevreden zijn inderdaad.
Samuël schreef:
Z_God schreef:Als je graag wil kunnen bellen
Daar heb ik een gewone huistelefoon voor.
Dacht dat het misschien belangrijk was, omdat Skype primair voor bellen bedoeld is. Je kan via internet wel vaak goedkoper bellen.
Samuël schreef:
Z_God schreef:SIP
Mensentaal asjeblief.
Misschien kan je proberen eerst te Googlen als je een term niet direct begrijpt. Verder zie eventueel Frederik's post weer :)
Samuël
    unknown unknown

Bericht door Samuël »

Z_God schreef:Ik noem dat zelf dus niet platformonafhankelijk
Ik al evenmin. Zonder zoekwerk zie je bij Mozilla die 3 systemen. Vandaar dat ik het voor die 3 op platformonafhankelijk noem. Opera doet het net iets beter.
Gert-Paul
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Samuël schreef:
Z_God schreef:Ik noem dat zelf dus niet platformonafhankelijk
Ik al evenmin. Zonder zoekwerk zie je bij Mozilla die 3 systemen. Vandaar dat ik het voor die 3 op platformonafhankelijk noem. Opera doet het net iets beter.
Mozilla ondersteunt de drie grootste platformen zelf. Het zou ook veel tijd kosten om op zoveel mogelijk systemen alles te gaan testen en officieel onder de hoed van de MozillaCorperation uit te geven.
Zie o.a. http://www.mozilla.com/firefox/releases ... html#links , maar ook voor BeOS. Verder zullen er nog wel meer versies zijn en dat is mogelijk omdat Firefox open source is. Verder is voor alle platformen de laatste versie gelijk. Bij Skype wordt de Windows versie actief ontwikkelt, maar bij de Linux en Mac OS X versie gaat het een stuk minder snel.
Plaats reactie