inkscape

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Robby
    unknown unknown

inkscape

Bericht door Robby »

Heeft iemand ervaring met inkscape? Ik kan twee dingen niet vinden:

- hoe kan ik de tweede kleur selecteren bij een kleurovergang?

- ik wil wil twee figuren samenvoegen, maar op een zodanige manier dat je het kunt vullen met twee verschillende kleuren. Beetje moeilijk uit te leggen, maar stel dat je een blauw huisje tekent door de contouren te maken (je weet wel vierkantje met dak erop). Nu wil ik een rode deur er onderin maken. Ik weet dat ik een nieuwe rode rechthoek kan maken op een andere laag, maar dat wil ik niet. Ik wil dat de onderkant van de deur aansluit op de onderkant van het huis. M.a.w. dat de contouren van het huis gebruikt worden om de figuur van de deur te "sluiten", zodat dit een opject wordt dat gevuld kan worden met de rode kleur. Ik probeer steeds twee knopen samen te voegen uit de twee opjecten, maar dat lukt me niet...

Robby
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Voor n°2: Selecteer beide objecten en gebruik
Path > Union / Difference / Intersection / Exclusion / Division

Het is een beetje geëxperimenteer, maar daarmee moet het zeker lukken.

Voor n°1: in CorelDraw kon je dat door de nieuwe kleur er in te slepen, maar dat gaat hier blijkbaar niet. Ik zoek nog even verder...
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Ik heb het al.

Voor n"1...
Maak een lineaire kleurovergang aan. Klik dan op "Edit" (de knop). Je krijgt een nieuw venster. Hier kan je "stops" toevoegen voor de kleuren. Standaard heb je er al twee: de beginkleur en de eindkleur. Die kan je hier ook aanpassen.

Succes!
Robby
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Hoi Ben,

Even over nr 2 Dat lukt me toch niet helemaal.

In werkelijkheid ben ik een vogeltje aan het maken en geen huis... Maar om in het voorbeeld van het huis te blijven. Stel dat de onderkant van het huis niet recht is maar gegolfd. Als ik nu de deur met de onderkant verenig dan volgt de deur niet de golf van de onderkant, maar trekt een recht lijn van het ene uiteinde van de deur naar de andere. (Ik hoop dat je het nog kunt volgen). - ik heb alle opties nu geprobeerd en geen enkele werkt met die paden-
Volgens mij moet ik de knooppunten van de uiteinden van de deur kunnen mergen met knooppunten van de onderkant van het huis. Maar hoe?

Heb je nog suggesties?

PS de kleurovergang moet ik nog proberen

Bedankt!
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Robby schreef:Volgens mij moet ik de knooppunten van de uiteinden van de deur kunnen mergen met knooppunten van de onderkant van het huis. Maar hoe?
Ik denk dat ik het nu al wel wat beter begrijp. Spijtig genoeg heb ik momenteel geen Inkscape ter beschikking.

Probeer eerst dit eens:
- groepeer alle paden
- merge ze dan door Path > Union

Zorg ervoor dat de lijnen elkaar ietsje overlappen, dan gaat het misschien beter.
Robby
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Het lukt niet Ben...

Bedankt alvast voor je hulp
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Raar. Meer kan ik er spijtig genoeg ook niet over zeggen. Ik ben niet zo'n doorwinterde Inkscape gebruiker. Misschien kan je dit eens vragen op de Inkscape mailinglist?
Robby
    unknown unknown

Bericht door Robby »

Tja, ik zal wel iets fout doen...

Ik probeer al een tijdje diverse oss uit, als vervanging voor de meer bekende programma's. Waar ik dan tegenaan loop is niet zo zeer de beperingen van die programma's (alhoewel die er natuurlijk ook zijn), maar de ondersteuning.

Mozilla doet dit bijvoorbeeld erg goed met FF, TB enz. Je ziet dat er dan een gebruikersgroep om de toepassing heen ontstaat van zowel gevorderden als beginners. Nadeel van mailinglists is dat je nogal wat ongewenste post krijgt. Als je meerdere programma's aan het uitproberen bent, loopt dat snel op. Ik vind Forums een veel geschikter communicatie medium. Volgens mij zou een algemeen OSS-forum een enorme stimulans kunnen zijn voor het gebruik van dit type software. Nu is het echt zoeken, waar je met je vragen naar toe kunt.

Groeten Robby
Plaats reactie