Linux bestandssystemen
-
Re: Linux bestandssystemen
@ Z_God: Volkomen mee eens!
Ik heb b.v. op schijf 2 heel veel grote bestanden, dus daarom is die schijf geformatteerd als XFS.
http://www.novell.com/documentation/sus ... pas02.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems
Ik heb b.v. op schijf 2 heel veel grote bestanden, dus daarom is die schijf geformatteerd als XFS.
http://www.novell.com/documentation/sus ... pas02.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_systems
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Zie http://techworld.nl/article/6797/theodo ... npaus.htmlTheodore Ts'o schreef:Om aan te geven hoe hard de ontwikkelingen gaan, vertelt Ts'o dat er in de laatste ontwikkelcyclus van de Linuxkernel drie bestandssystemen zijn bijgekomen, NILFS, POHMELFS en exofs, terwijl daar ook al bijvoorbeeld btrfs, ext4 en ubifs in zitten.
Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
- Koen_92
Mij home-partitie bevat eigenlijk van alles wat.
Er staan een aantal grote iso's van films op, maar daarentegen ook muziek (3mb/liedje), foto's (0,5mb/foto) en gewoon tekstdocumenten.
Ik heb ook voor XFS gekozen, en dat bevalt me nu goed. Het is sneller dan ext3.
ext4 zit inmiddels naast Fedora ook in de nieuwste Ubuntu als standaard fs, maar ik wacht er nog even mee.
Er staan een aantal grote iso's van films op, maar daarentegen ook muziek (3mb/liedje), foto's (0,5mb/foto) en gewoon tekstdocumenten.
Ik heb ook voor XFS gekozen, en dat bevalt me nu goed. Het is sneller dan ext3.
ext4 zit inmiddels naast Fedora ook in de nieuwste Ubuntu als standaard fs, maar ik wacht er nog even mee.
-
Mij is ext4 nog te veel beta. De integriteit van m'n data is voor mij belangrijker dan iets nieuws uittesten...
- adri
- Moderator
Vind ik ook.
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
/me too. Onlangs vertelde een collega dat hij een Ubuntu als test had geïnstalleerd met ext4 als partitie. Daarop zou hij dan VMWare virtuele machines willen hosten. Alleen waren na een tijdje z'n vm-images somehow soort van verdwenen. Daarom heb ik maar aangegeven dat ext4 vooralsnog misschien nog niet zo'n veilige keuze is.Manuel schreef:Mij is ext4 nog te veel beta. De integriteit van m'n data is voor mij belangrijker dan iets nieuws uittesten...
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
En dat wil je toch niet hebben, zoiets?nirwana schreef:/me too. Onlangs vertelde een collega dat hij een Ubuntu als test had geïnstalleerd met ext4 als partitie. Daarop zou hij dan VMWare virtuele machines willen hosten. Alleen waren na een tijdje z'n vm-images somehow soort van verdwenen. Daarom heb ik maar aangegeven dat ext4 vooralsnog misschien nog niet zo'n veilige keuze is.Manuel schreef:Mij is ext4 nog te veel beta. De integriteit van m'n data is voor mij belangrijker dan iets nieuws uittesten...
ik herinner mij een enorm gedoe met ReiserFS, dat ik heb gehad met corrupte data die vrijwel niet te verwijderen bleek, echt geen zin meer in.
Nu heb ik geloof al weer zo 1 a 1½ jaar Ext3 en XFS, en nog niet het kleinste probleem gehad.
Bij die link die je gaf lees ik dan weer onder de kop Problemen met ext4:
En 120 seconden vind ik echt idioot lang.Maar met ext4 blijkt het opeens een probleem te zijn dat de applicaties geen fsync deden, omdat ext4 maar om de 120 seconden naar disk schrijft, in plaats van om de vijf seconden van ext3
- Koen_92
Ja, filesystems moet je pas gebruiken als ze echt af zijn.
Dit kun je op dit moment van ext3 en xfs wel zeggen, die komen beide van voor het jaar 2000.
Maar natuurlijk moet er ook getest worden. Als niemand ext4 zou gaan gebruiken zouden de problemen die nu gevonden zijn ook nooit boven water komen.
Dit kun je op dit moment van ext3 en xfs wel zeggen, die komen beide van voor het jaar 2000.
Maar natuurlijk moet er ook getest worden. Als niemand ext4 zou gaan gebruiken zouden de problemen die nu gevonden zijn ook nooit boven water komen.
- adri
- Moderator
Dat is ook waar.Koen_92 schreef:J
Maar dan wel liefst op een machine waarop geen belangrijke data staat.
-
Juist. Natuurlijk moet er getest, maar dan wel door mensen die daar tijd + de juiste kennis voor/van hebben. Ik vind dat zoiets belangrijks als een bestandssysteem pas standaard meegeleverd moet worden wanneer echt vrijwel alle fouten er uit zijn.adri schreef:Dat is ook waar.Koen_92 schreef:J
Maar dan wel liefst op een machine waarop geen belangrijke data staat.
Want de 'gewone' gebruiker (jij en ik) verliest als het misgaat z'n data, maar die gegevens kunnen moeilijk gebruikt worden voor de verbetering van het bestandssysteem, de (log)data zijn immers misschien ook weg!
- Koen_92
Inmiddels is Linux kernel 2.6.30 uit:
http://tweakers.net/nieuws/60661/linux- ... temen.html
De voornaamste verbeteringen zitten op het gebied van bestandsystemen. Zo is ext4 wat betrouwbaarder geworden. Ook worden er twee nieuwe filesystems ondersteund.
http://tweakers.net/nieuws/60661/linux- ... temen.html
De voornaamste verbeteringen zitten op het gebied van bestandsystemen. Zo is ext4 wat betrouwbaarder geworden. Ook worden er twee nieuwe filesystems ondersteund.