Automatisch vervelende Newline karakter in tekst (CR+LF)

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
adgerrits
    unknown unknown

Automatisch vervelende Newline karakter in tekst (CR+LF)

Bericht door adgerrits »

Nvu voegt zelf newline karakters in na een bepaalde lengte van je tekstregel. Wanneer je de file toont in de browser is dit uiteraard niet te zien, maar wanneer je (zoals ik) de tekst nodig hebt om te knippen en plakken naar een andere omgeving zijn ze behoorlijk irritant. Waarom doet Nvu dit en belangrijker nog, hoe voorkom ik dat ie dat doet?
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Dit heb ik nog nooit zien gebeuren, kun je een voorbeeld geven ?
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Heb je de tekst toevallig vanuit een ander programma in Nvu geplakt ? Dan kan ik me namelijk voorstellen dat daarbij ook regeleindes mee zijn gekopieerd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
adgerrits
    unknown unknown

Ter toelichting van het probleem

Bericht door adgerrits »

Normale weergave (1 lange regel die via terugloop wordt getoond in het venster):
In de releasenotes zie ik staan: "Opgelost: Broncode wordt afgebroken op kolom 30 ". Maar dat gaat niet over mijn probleem, want als je deze tekst in bronweergave ziet (of als je hem naar Notepad copieert) dan zie je dat er wel degellijk door Nvu crlf's worden ingeplakt (om de regels mooi te kunnen tonen?).

Bron weergave of in Notepad (regels afgebroken bij ongeveer 75 tekens):
<body>
In de releasenotes zie ik staan: "Opgelost: Broncode
wordt afgebroken op kolom 30 ". Maar dat gaat niet over mijn probleem,
want als je deze tekst in bronweergave ziet (of als je hem naar Notepad
copieert) dan zie je dat er wel degellijk door Nvu crlf's worden
ingeplakt (om de regels mooi te kunnen tonen?).<br>
</body>

In broncode is die ene lange regel met aan het einde 1 crlf dus omgezet in 5 regels tekst met ieder een crlf.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ok, ik begrijp inmiddels wat je bedoelt. Het heeft weinig effect om de Voorkeuren in Nvu anders te zetten, want ook dan gebeurt dit (= het toevoegen van newline-karakters). Ik vrees dat dit niet te voorkomen is.

Met een editor als Editpad Lite kun je de newline-karakters wel weer vervangen door een spatie als je dat zou willen.

Is er overigens een reden dat je kopieert vanuit de bronweergave ? Waarom zou je niet vanuit de HTML-weergave kopiëren ? Dan heb je daar volgens mij geen last van. Maar misschien heb je vanuit de bron nog wel meer nodig.
Al ben ik het natuurlijk met je eens dat Nvu zoveel mogelijk van die broncode af zou moeten blijven.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie