Een formulier maken

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
hennyjellema
    unknown unknown
Contacteer:

Een formulier maken

Bericht door hennyjellema »

Ik wil graag een interactief formulier leren maken. Ik vind dat er in de Help noch in de Faq veel informatie over dat kunstje is te vinden.
Weet iemand waar ik meer documentatie over het formulier kan vinden?
Bij voorbaat mijn dank, Henny Jellema.
De meeste mensen willen toch het liefste zonder problemen de dag doorkomen.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Even wat uitleg over formulieren:
Allereerst definieer je een formulier. Nvu vraagt je dan om de volgende waarden in te vullen:
- naam van het formulier
- URL
- methode (POST of GET)

De naam is niet zo van belang, dus noem het maar "formulier".

De URL geeft aan welke pagina moet worden geladen als het formulier wordt ingestuurd.

De methode kun je ook vrij kiezen. POST kan meer gegevens aan en verstuurd het onder water. GET verstuurd ze via de adresbalk van de browser.
Bijvoorbeeld: http://www.mozbrowser.nl/forum/posting. ... ply&t=7005
Dit is de aanroep van de pagina posting.php met als velden mode en t. Mode heeft een waarde gekregen van reply en t heeft een waarde van 7005.

Het gaat erom dat er nadat het formulier verstuurd wordt een webpagina moet zijn dat iets gaat doen met de ingevulde gegevens. Dat kan zijn het via email versturen (dat is het makkelijkste) of het opslaan in een tekstbestand of een database.

Nadat je het formulier hebt gedefinieerd kun je beginnen met de inhoud ervan. Zo voeg je wat velden toe en uiteindelijk voeg je ook een knop toe waarmee het formulier verstuurd kan worden. Alle velden geef je een unieke naam zodat de volgende pagina (de action-pagina) deze kan onderscheiden.

Bij het toevoegen van een knop kom ik in Nvu wel iets vreemds tegen. Ik kan daar om de een of andere reden geen tekst op plaatsen. Dat vind ik erg vreemd. Natuurlijk weet ik wel hoe ik het in de HTML-code moet doen zodat er alsnog een tekst op komt te staan, maar dat zou ook gewoon via Nvu moeten kunnen. Echter, wat ik ook probeer, ik krijg er geen tekst tussen. Die zou je tussen <button> en </button> moeten kunnen plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
hennyjellema
    unknown unknown
Contacteer:

Beste Martijn.

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb 'm uitgeprint en ga er de komende dagen maar eens wat mee proberen.
'k Hoop dat het lukt, want uiteindelijk wil ik in lesmateriaal zoals dit:

http://www.hennyjellema.nl/engels/chapt-5/intro.1.htm

een interactief formulier hangen, zodat ik de resultaten van leerlingen die deze oefening hebben gemaakt, ergens kan zien. .... Tja het is een ambitieus idee, maar een mens moet ergens beginnen, niet waar?

In ieder geval hartelijk dank voor je moeite mij te willen helpen.

Met vr. groet, Henny.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Enkele opmerkingen bij de vermelde pagina:
"Dubbel-klik hier hier voor het geluid"
Volgens mij hoeft er helemaal niet 2maal geklikt te worden en het woordje hier staat er dubbel vermeld. Dan wordt het "Klik hier voor het geluid". Of nog beter: "Klik op de knop hiernaast om het geluid te starten".

Ik neem aan dat de resultaten via email verstuurd moeten worden. Dus dan zoek ik eens op free form to email en dan krijg ik voldoende verwijzingen naar websites die het formulier wel gratis willen verwerken. Het gaat hier om wat je straks bij Action van het formulier moet invullen.
http://cgi.resourceindex.com/Remotely_H ... rocessing/ biedt volgens mij een goed overzicht van verschillende diensten.
Welbeschouwd begrijp je niet hoe ze zoiets gratis kunnen aanbieden, maar het schijnt toch te kunnen: http://allforms.mailjol.net/?form%20email
Dat vraagt haast om het eens uit te proberen ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
hennyjellema
    unknown unknown
Contacteer:

Beste Martijn,

Oeps!
Die dubbel-kilk stond er nog fout in. Tot voor kort gebruikte ik een andere speler. Dubbelklik is er inmiddels uit.

Wat de resultaten binnen krijgen betreft: Ik zou ze het liefste in een database krijgen. Dat kan ik wel een klein beetje. Kijk zo:

http://www.hennyjellema.nl/engels/chapt ... 5.st.1.htm

Maar het programma waar ik dit mee maak, heeft een tabblad waarmee ik dat grijze ding van de IE ( waar een leerling zijn naam in moet typen ) kan activeren. Dan gaat het verder zo:

http://www.hennyjellema.nl/engels.php zet ik in dat programma. Dat script heeft iemand die ook met dit programma werkt op internet gezet. Ik hoefde het alleen maar te kopiëren.
Ik maak dan met kladbloc nog een compleet leeg document. Dat zet ik ook op de server en als ik dan hier kijk:

http://www.hennyjellema.nl/engels.txt

krijg ik alles van de leerlingen binnen. Ook wel van 'vreemden' maar dat maakt mij in dit stadium niet zoveel uit. Dit lijkt een rommeltje, maar als ik dit met copy en paste in een excel file zet en dan de zaak alfabetisch sorteer, heb ik een database die voor een ander misschien wat primitief is, maar voor mij is het voldoende.

Maar de kwestie is nou dat bij dat andere programma niet zo'n inlog tab zit van IE. Dus ik weet niet hoe ik dat script er ingeflanst krijg.

Tja... en ik wil dat toch zo graag...

Hartelijke groeten van Henny.
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik begin het langzamerhand allemaal een beetje te begrijpen. Ik heb dat programma ook maar eens gedownload om te zien wat het is: http://hotpot.uvic.ca/
Officieel mag ik deze software niet zomaar gebruiken, daar ik niet voor een onderwijsinstelling werk, maar het is enkel even om het uit te proberen.

Ik heb inmiddels ook het CGI-tabblad gevonden waar je dergelijke instellingen kunt ingeven. Wat ik bij Nvu heb aangeduid met Actie wordt in dit programma "URL van het FormMail CGI script" genoemd. De makers van de software noemen het zo omdat ze op hun server een formmail-script ermee aansturen. Maar je kunt er natuurlijk ook heel andere pagina's mee aansturen, zoals deze engels.php.

Ik wist niet dat je ook PHP-scripts kon gebruiken, want anders had ik ook geen "form to email" aangeraden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
hennyjellema
    unknown unknown
Contacteer:

Beste Martijn,

Over het niet bij onderwijsorganisatie werken zou ik me niet druk maken. Zo lang je er geen dikke commerciële dingen mee doet, vindt de maker ( Martin Holmes ) alles prima en hij zal ALTIJD reageren op een vraag. Die man heeft mij eigenlijk alles geleerd. ( gratis! )

Maar hij heeft dus nog een ander programma gemaakt dat heel erg veel lijkt op Hot Potatoes en dat wordt verkocht door zijn broer Nik Holmes.

http://www.cict.co.uk/software/

Voor een zeer redelijk prijsje overigens. ( voor een paar tientjes heb je het) maar daar zit niet zo'n CGI-tab in. Zo'n tab om een IE explorer pop-up te laten komen, waarin de leerling zijn naam kan schrijven en ik dus weet van wie de oefening is.

En dat komt weer omdat die broer een data base ( met php ) voor je verzorgt, maar daar moet je dan wel elk jaar en per leerling voor betalen. ( hotpotatoes.net heet dat ) Er staat een link naar dat hotpotatoes.net op zijn website. Ook in dat geval wordt je het vel niet over de oren getrokken en ik heb er een paar jaar gebruik van gemaakt. Mijn school betaalde dat uiteraard.

Maar nu is het bestuur mijn school ( na een fusie ) zonder enig overleg met docenten of zo, een contract met Microsoft aangegaan. En nu is alles anders.
MS is nu bij ons de baas en zij zien het liefste dat ik de hele hot potatoes niet meer gebruik. Mijn baas is dat te gortig, maar een abonnement op hotpotatoes.net heeft hij er niet meer voor me uit kunnen slepen. Dus nu zit er maar één ding op: ik moet het zelf leren.

Zoals je misschien al wel hebt gemerkt heb ik daar alle hulp die daarvoor te krijgen is heel erg hard nodig.

Hartelijke groeten van, Henny.
Plaats reactie