tabellen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
pietjepuk
    unknown unknown

tabellen

Bericht door pietjepuk »

Hallo,
Mijn vraag is hoe kan ik er voor zorgen dat als ik in een tabel een tekst tik zodra ik bij de rechter kant ben dat de regel naar de volgende regel gaat? Bij mij is het zo dat de tabel steeds breder wordt terwijl ik de breedte toch heb opgegeven. Met andere woorden ik wil dat de door mij ingestelde breedte gehandhaafd blijft.
bvbd,piet.
Jorge
    unknown unknown

Bericht door Jorge »

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten! wanneer ik de cel eigenschappen opvraag en daarin aanvink dat de tekst moet worden afgebroken wordt dit vinkje weg gehaald! is dit gangbare procedure?????
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Zo op het eerste gezicht lijkt het erop dat het niets uitmaakt wat je daar invult. Bij klikken op Toepassen gebeurt er al niets. Als je op Ok klikt en het opnieuw opvraagt dan is alles wat je hebt ingesteld alweer weggehaald. Vreemd...

Ik merk wel dat als ik de breedte van de kolommen in de liniaal aanpas dat Nvu dan beter onder de indruk is. In de horizontale en verticale liniaal staan de breedtes van de rijen en kolommen. Aan de zijkanten van die aanduidingen kun je de breedte wijzigen. Kunnen jullie het ook eens op die manier proberen ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Pietjepuk,

Probeer eens volgend url te openen.
Op de afbeelding heb ik 3 voorbeeldtabellen geplaatst met telkens verschillende instellingen.

http://www.members.lycos.nl/joencie/

Laat eens weten of het duidelijk genoeg was.

Mvg

Jo
pietjepuk
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

@Martijn de tabel instellen met de liniaal ga ik eens proberen en dan kijken of de tabel op de door mij ingestelde breedte blijft.

@Jo wat je met die voorbeelden bedoelt begrijp ik niet. Want het gaat er mij om als je tijdens het tikken aan de rechterzijde van de tabel bent gekomen dat de regel op een volgende regel verder gaat en niet dat de tabel breder wordt.
pietjepuk
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Nou ik heb nog wat verder geklungeld maar de tabel trekt zich weinig of niets aan van de vooraf ingestelde breedte. Wie het weet mag het zeggen.
joencie
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Pietjepuk

Ik heb de tabel wat bijgewerkt met een beetje meer commentaar.
Zoals je ziet breekt de tekst af binnen de opgegeven kolombreedten.

Let op de kolommen die een breedte hebben gekregen van 200px. Daarin wordt telkens de tekst afgebroken naar de volgende regel.

Je moet dus eerst een breedte bepalen van de tabel zodat de nadien te bepalen kolombreedten zich kunnen schikken afhankelijk van de tabelbreedte.

Misschien is deze tabel wat duidelijker: http://www.members.lycos.nl/joencie/

Mvg

Jo
pietjepuk
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

@Jo, kun je de code van een pagina even plaatsen en dan graag met 1 cel
320px breed bij 800px lang. Ik krijg het hier niet voor elkaar, bij mij wordt de regel niet afgebroken Hij duwt aan de rechterkant de cel gewoon groter. Misschien als ik de code van jou gebruik dat het dan wel lukt.
joencie
    unknown unknown

Bericht door joencie »

OP deze url kun je nu rechtstreeks de pagina zien met 1 cel zoals je gevraagd hebt.

http://www.members.lycos.nl/joencie/Voo ... el_02.html

Hieronder de zuivere bronnen vanuit NVU:

<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type">
<title>VoorbeeldTabel_2</title>
</head>
<body>
<br>
<table style="text-align: left; width: 320px; height: 800px;">
<tbody>
<tr>
<td style="width: 320px; vertical-align: top; height: 800px;">Dit
is nu een tabel met 1 cel &nbsp;en er is bij de eigenschappen
'tabel' een breedte opgegeven van 320 pixels en een hoogte (lengte) van
800 px.<br>
Zoals je ziet wordt de tekst afgebroken en passend gemaakt in de ene
cel die eigenlijk ook een tabel is.<br>
Ik heb alle gegevens die default stonden bij de eigenschappen 'randen
en ruimte' weggedaan.<br>
Hierboven zie je 310 px (ipv 320) staan. Dit komt (denk ik) omdat
&nbsp;de tekst een vrije ruimte moet hebben voor een eventuele
linkse en rechts cel die er zou aanleunen.<br>
In de lengte lukt dit echter niet.<br>
Misschien kun je 2 rijen aanmaken &nbsp;en beide rijen een exact
aantal px opgeven, waarbij je de onderste rij onbenut laat.<br>
Dit moet je maar eens proberen maar ik denk niet dat het lukt.<br>
Voorts lijkt het mij geen ramp omdat je de hoogtre (lengte) goed kunt
beheersen als je kijkt naar de verticale px op de linkelzijkant van de
cel.<br>
<br>
</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
</body>
</html>

Gaat het lukken?

Mvg

Jo
pietjepuk
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Jo, Er is lichte verbetering te bespeuren. Ik heb je code gekopieerd en geplakt. De verbetering bestaat uit dat als ik een regel tot helemaal rechts vol tik dat de regel verspringt naar de volgende. De teleurstelling is als ik in de volgende regel blijf door tikken, dat er wederom niet naar een volgende regel wordt gesprongen. Hij gaat dus gewoon weer de cel groter maken. Ra ra wat gebeurt hier? Zou het misschien aan een of andere instelling elders kunnen liggen?
joencie
    unknown unknown

Bericht door joencie »

Pietjepuk,
Ik heb op http://www.members.lycos.nl/joencie/
2 printscreens (in jpg formaat) geplaatst met de eigenschappen van de tabel en de cel.
Vergelijk deze eens met die van jou.
Hermaak dezelfde cel misschien eens op een 'nieuwe' pagina met deze instellingen. Als dit niet helpt weet ik het ook niet meer. Alleen kun je dan nog 'afbreken' aanvinken.
Anderzijds, kun je niet uw pagina ergens parkeren zodat ik die hier kan openen?
Mvg
Jo
pietjepuk
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Jo, ik denk dat ik weet hoe het komt. Zo te zien werk jij met Windows en ik met een Mac en het lijkt er op dat de NVU op de Mac niet helemaal jofel werkt. Want de instellingen zoals jij laat zien, zijn bij mij het zelfde alleen werkt het bij mij niet en bij jou wel. Ik zal eens kijken of het bij mij op een Window machine wel werkt, je hoort het nog wel. Voorlopig bedankt voor de hulp, piet.

O ja ik heb bij de instelling altijd afbreken aangevinkt dus daar kan het niet aan liggen.
pietjepuk
    unknown unknown

Bericht door pietjepuk »

Jo, het werkt zonder dat ik het door had toch naar behoren. De fout die ik maakte waardoor de tabel groter werd was omdat ik in plaats van gewoon een paar regels te tikken een letter toets ingedrukt hield tot ik bij de rechterkant was aanbeland. Ja en dan duwt hij de tabel groter.
Ja al doende leer je. Nog bedankt voor de hulp en tot de volgende vraag zullen we maar zeggen, piet.
Plaats reactie