Publicatieperikelen

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

Publicatieperikelen

Bericht door Danilou »

Eindelijk mijn trots overwonnen en/of het beu zijn om op eigen houtje te "pielen"... :oops:

Ooit heb ik een site (met DreamToolz) gepubliceerd dmv CuteFTP en het is hoog tijd voor een vernieuwing. Zie http://www.hati.nl en huiver... :wink:

Nu ben ik heel tevreden met Nvu aan het werk gegaan en probeer nu mijn nieuwe site te lanceren ECHTERRRR: wat ik ook probeer, ik krijg telkens de waarschuwing: "553 Can't open that file: No such file or directory"

Ik ben het spoor even bijster. Ook kan ik de bestaande site niet wijzigen om dezelfde foutmelding.

Wie weet wat?

Groetjes,

Danny
ID© ;-)
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Danny,

Waaruit komen die foutmeldingen voort ? Krijg je die bij het publiceren van je website naar de webserver (via de ingebouwde SiteManager in Nvu) ?

Als dat het geval is en die foutmeldingen blijven aanhouden, dan kun je misschien beter alsnog de bestanden via Nvu bewerken en vervolgens met een los FTP-programma (zoals Filezilla) naar de webserver uploaden.

Zelf heb ik eens eerder een melding gehad van iemand die problemen had om met de ingebouwde SiteManager van Nvu bestanden te publiceren. Dat leverde vrij veel foutmeldingen op en uiteindelijk leek daar de oplossing om handmatig de bestanden te FTP'en. Waarschijnlijk zijn er bepaalde FTP-servers waarmee Nvu minder goed overweg kan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Tjaard
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ik gok erop dat nvu probeert een directory te openen die niet bestaat. Je hebt ook nog rare ftp-clients die de achterlijke aanname maken dat de directory waar je begint de / is van de ftp-server waar je zit (zoals IE), kan het zijn dat nvu dat ook doet? Als je /home/blaat als startdirectory hebt en je moet uploaden in /pub/boe moet je eerst 2 directories omhoog voor je naar de goede plek kan. Als je client /home/blaat als / neemt... dan heb je een probleem, je kunt niet vanaf de root omhoog.

Zou je iets gedetailleerder kunnen omschrijven wat je precies doet en wat voor meldingen er komen? Ik kan morgen nvu wel even snel proberen om te zien wat er aan output te verwachten is :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Danilou »

Bedankt voor jullie snelle reactie Martijn en Tjaard! Dat waardeer ik.

Het probleem komt inderdaad voort uit de interne sitemanager.
Wanneer ik diverse pagina's open heb en deze vervolgens op diverse manieren probeer te publiceren komt er in het publicatiemenuutje telkens de bedoelde waarschuwing. Deze kan ik telkens wegklikken en na een aantal malen weggeklikt (op [OK]) te hebben zie ik dat er alleen bij de eerste en laatste bestand een groen vinkje staat en de overige zijn rood aangekruist. "Het publiceren is mislukt" staat er dan fier boven... :cry:

Ik heb nog niet geprobeerd met een externe FTP-programma te publiceren dus zal ik eens Filezilla moeten downloaden (CuteFTP-trail was verlopen :? )

Nu eerst mijn mandje opzoeken want weer een slapeloze nacht wordt me teveel... :roll:

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,

Danny
ID© ;-)
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

FileZilla!

Bericht door Danilou »

Hoi Martijn en Tjaard,

Nogmaals erg bedankt voor de tips! Ik gebruik nu inderdaad FileZilla en dat gaat een stuk beter! :)

Na nog wat strubbelingen met de Index-pagina en map (snap het eigenlijk nog steeds niet helemaal hoe en waarom :?: ) is het me gelukt een nieuwe start op het web te krijgen met behulp van Nvu.

Het gaat de goede kant uit. :D

Willen jullie een oordeel vellen over mijn eerste nieuwe site? :

www.hati.nl

Groetjes,

Danny
ID© ;-)
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ziet er best goed uit!

Alleen de knoppen in het linker menu werken niet, die verwijzen naar bestanden op je harde schijf en niet naar de bestanden op de server.

Plaats een vinkje bij: url is realtief ten opzichte van pagina locatie.
Je krijgt dit schermpje te zien als je klikt op de eigenschappen van de link.

als je bijvoorbeeld klikt op bushalte krijg je deze verwijzing:

href="file:///C:/Documents%20and%20Settings/Danny/Mijn%20documenten/Webmaster%20 Dan/Publicatie%20van%20HATI%20bv/Nvu%20recente%20site%20voor%20HATI%202005-2006/bushalte.html">

Er moet gewoon een verwijzing komen te staan naar: bushalte.html niet meer en niet minder
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

linke knoppen

Bericht door Danilou »

Hou Frederik, dank je voor je reactie!

Ik was er intussen ook achtergekomen dat de links het niet doen. Lees ik van jou dat ze naar mijn harde schijf verwijzen? Moet ik zo eens naar kijken dan. Ik dacht namelijk toch zeker te weten dat ik inderdaad had aangevinkt dat de URL relatief zijn.. zal zo eens kijken. :?

Op mijn c-schijf doet het namelijk wel wat het allemaal moet doen. :?

Het wordt steeds leuker!
:D

Groetjes,
Danny
ID© ;-)
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

So Far, So Good...

Bericht door Danilou »

Hoi Frederik, Tjaard en Martijn.

Door jullie steun, tips en tricks ben ik al heel wat wijzer geworden en heb ik nu eindelijk dat wat ik tot nu toe wilde publiceren op het www staan 8)

Dank jullie voor jullie reacties! :D

Ongetwijfeld zullen jullie mij hier vaker kunnen vinden en wie weet dat ik in de toekomst door al mijn gefreubel nog eens iemand anders een tip kan geven :lol:

Ook zou ik wel eens op één van jullie sites willen koekeloeren :shock: dusse... koms eens met een url'tje.

Groetjes,

Danny
ID© ;-)
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Danilou »

uhm, Frederik, ik had inderdaad alleen maar de locatie aangevinkt als url-relatief en niet de koppelingen :oops:

thx mate :P
ID© ;-)
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

zal ik nog een tip geven :?: 8)

In het menu om een e-mail te zenden staat: mailto:info@hati.nl
Als je van bakken vol spam houdt is dit niet erg, spammers zijn dol op dit soort adressen die mensen bij duizenden tegelijk openlijk op het web zetten. Ze zijn 24 uur per dag bezig met zoekrobots deze openbare e-mail adressen op te sporen.
Je zou later eens kunnen kijken of je provider een CGI-script aanbiedt voor een e-mail formulier, zodat je e-mail adres afgeschermt wordt.
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

email

Bericht door Danilou »

Dank je Frederik, we kregen inderdaad bakken met spam. Een CGI-script moet je bij je provider aanvragen? Wat is het? :(

Danny
ID© ;-)
Frederik
Moderator
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Hangt van je provider af, maar de meeste providers hebben wel een cgi-script mail-formulier voor abonnees in de aanbieding. Het komt er op neer dat een formulier op je website ingevuld wordt, vervolgens naar de server wordt gestuurd van je provider, die het cgi-script leest en vervolgens vanaf de server jou een e-mail stuurt. Zo blijft je e-mail adres beschermd en is niet op het web niet te traceren.

Een voorbeeld zie je hier:
http://www.xs4all.nl/~fjpol/tuin/mail.html
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Re: So Far, So Good...

Bericht door nirwana »

Danilou schreef:Ook zou ik wel eens op één van jullie sites willen koekeloeren :shock: dusse... koms eens met een url'tje.
Je klikt gewoon eens her en der op het forum op een www-afbeelding en dan kom je wel bij de websites terecht.

In mijn profiel staat dan MozBrowser vermeld, maar die site kende je natuurlijk al. http://members.home.nl/m.weisbeek/ is mijn persoonlijke homepage, maar die heeft weinig meer om het lijf (en wat erop staat is grotendeels verouderd). Dan kun je beter kijken naar sites als www.Tjaard.nl of www.branders.name
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Danilou
    unknown unknown
Contacteer:

logisch

Bericht door Danilou »

Hoi Martijn,

Was daar intussen ook achtergekomen en vond inderdaad leuke site's. Alle met Nvu ontwikkeld neem ik aan?

Nu wil ik een andere vraag stellen maar die zal ik als een nieuw topic moeten plaatsen? (Hoe komt het dat mijn site (under construction) in Firefox een .gif (of evt een ander bestandje) op een andere plek op de pagina laat zien dan IE?)

Hoor graag van je.

Groetjes,
Danny
ID© ;-)
Tjaard
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Nvu? Nee... Ben en ik gebruiken Wordpress als weblogapplicatie. Het design hebben we wel zelf gedaan; ik met de hand, Ben vermoed ik ook. Met code is niet zoveel mis namelijk, ik hou niet zo van wysiwyg ;) .

Wat je site aangaat:

- "under construction" is nogal 1990, je kunt beter de links naar nog niet werkende pagina's weghalen. Nu klik je en heb je dan pas door dat er niks staat.
- <title></title> is de titel van je pagina... die zie je in de titelbalk van je browser. Maar het is ook de titel die zoekmachines gebruiken, "homepage" is daarvoor weinig informatief. Verzin dus een leuke titel hiervoor; voor de subpagina's met producten kun je iets als "sitenaam > productnaam" doen.
- het mailto:-gebeuren is al genoemd, ik zou persoonlijk ook geen plaatje van een mailbox gebruiken. Dat is ook een idee dat veelvuldig is uitgemolken in de jaren 90.
- gif-animaties kunnen, zoals het plaatje van afwisselende producten, maar wees er erg terughoudend mee. Ze kunnen namelijk erg snel gaan irriteren.
- Ik zou nog even over het ontwerp van de knoppen links nadenken; gewone tekst werkt namelijk net zo goed in veel gevallen. Knoppen kunnen wel, maar dan zou ik zorgen dat ze mooi "inbedden" in iets dat je aan de linkerkant van de pagina zet. En ik denk dat ze met zwarte in plaats van witte tekst beter leesbaar zijn :) .
- Bij <1024 pixels moet ik horizontaal scrollen. Er zijn mensen die 800x600 draaien: het is wel zo netjes als zij de site ook kunnen zien ;) . Daarnaast heb je bij >1024 pixels breed dat de site tegen de linkerkant van het scherm plakt, dit zou je kunnen centreren of zo laten, da's een kwestie van smaak :) .

Dit ziet er misschien uit als een lijst neersabelende kritiekpunten, maar dat is het zeker niet! Wat ik als "jaren 90" noem is iets wat je net moet weten. De gemiddelde website is namelijk sterk veranderd met de jaren met inzichten wat gebruikers prettig vinden en wat niet. In de jaren 90 was het mode om zoveel mogelijk bewegend spul op sites te zetten om ze er leuk uit te laten zien, maar dat kun je nu eigenlijk niet meer maken. Maar dat moet je net weten :) . Maar als je een contactformulier maakt ben je toch al van die mail-links af ;) .

Wat altijd nog het belangrijkste is: zorg dat er iets te lezen/zien is op de site. Ik vermoed dat het niet zo'n probleem gaat zijn, maar voor je bedrijf is je site een visitekaartje. Het is dus zaak dat je wat je over je bedrijf te vertellen hebt overtuigend brengt; er is een wereld van verschil tussen snel noemen "we hebben transportbanden" en er een mooi verhaal omheenschrijven en eventueel een leuk verhaaltje schrijven over een grote klant waaraan jullie geleverd hebben. Ik ben erg benieuwd hoe de site er uit gaat zien met inhoud, dan is het ook wat makkelijker te beoordelen :) .

Maar concreet nu: je kleurkeuze is goed en het lay-out-idee ook, het zit vooral in het wat "smoother" maken van details (afgeronde hoeken zouden mooi staan, de knoppenbalk "verbinden" met de pagina ook) en het toevoegen van inhoud. Hoe je de inhoud verdeelt is namelijk ook erg bepalend voor het beeld van een site :) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Plaats reactie