webpagina is ineens blanco
-
- Contacteer:
webpagina is ineens blanco
Ik werk heel graag met Kompozer en meestal kom ik wel uit de problemen (zie dat mijn laatste vraag op dit forum in oktober 2009 was). Toen ik dit weekend een wijziging wilde aanbrengen op mijn nieuwste pagina zag ik dat er (waarschijnlijk al lang) een nieuwe update van Kompozer was. Heb 'm gedownload en was erg blij met deze nieuwe versie, zitten handige dingen in. Maar toen ik de pagina gewijzigd had en geupload ....was hij helemaal blanco. Ik gebruik Firefox (natuurlijk). En ook een andere nieuwe pagina, eveneens in de nieuwe versie van Kompozer gemaakt, was ook blanco. Hoe kan dat nou???
En nog raarder, in Safari zijn de pagina's wel te zien. Maar dat gebruik ik normaal gesproken nooit.
Kunnen jullie me helpen?
Het gaat om deze pagina: http://www.mk-perspectief.nl/afbeelding ... lorca.html. Deze was vorige week nog wel te zien, maar na de wijziging dus niet meer.
En deze pagina: http://www.mk-perspectief.nl/afbeelding ... lling.html. Deze heb ik daarna gemaakt.
En nog raarder, in Safari zijn de pagina's wel te zien. Maar dat gebruik ik normaal gesproken nooit.
Kunnen jullie me helpen?
Het gaat om deze pagina: http://www.mk-perspectief.nl/afbeelding ... lorca.html. Deze was vorige week nog wel te zien, maar na de wijziging dus niet meer.
En deze pagina: http://www.mk-perspectief.nl/afbeelding ... lling.html. Deze heb ik daarna gemaakt.
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Re: webpagina is ineens blanco
Ik denk dat je hier tegenaan loopt: http://justinsomnia.org/2005/12/there-a ... mpty-tags/
Het viel me op dat als ik in Firefox de code van jouw pagina opvraag dat de kleur-codering van de HTML-code stopt na deze tag:Die zou geschreven moeten worden als Hetzelfde geldt overigens voor de andere script-tags in de pagina. Zelf heb ik deze fout ook wel eens gemaakt en dan kun je erg lang zoeken naar de oorzaak.
Overigens vind ik het dan wel dubieus dat de W3C jouw pagina aanmerkt als valide XHTML-code. Het document zal inderdaad XML-technisch valide zijn, maar volgens de lijst met tags die je niet mag afkorten klopt het toch niet.
Ik hoop dat als je dit aanpast dat het dan weer werkt. Zo niet, dan gaan we verder op zoek naar de oorzaak.
Het viel me op dat als ik in Firefox de code van jouw pagina opvraag dat de kleur-codering van de HTML-code stopt na deze tag:
Code: Selecteer alles
<script type="text/javascript" src="res/highslide-full.min.js" />
<script type="text/javascript" src="res/highslide-full.min.js"></script>
Overigens vind ik het dan wel dubieus dat de W3C jouw pagina aanmerkt als valide XHTML-code. Het document zal inderdaad XML-technisch valide zijn, maar volgens de lijst met tags die je niet mag afkorten klopt het toch niet.
Ik hoop dat als je dit aanpast dat het dan weer werkt. Zo niet, dan gaan we verder op zoek naar de oorzaak.
Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
-
- Contacteer:
Ik ga het uitproberen! Ik zag inderdaad ook dat W3C het valide noemde, vond ik ook raar.
Bedankt voor je antwoord!
Bedankt voor je antwoord!
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Ik wilde toch eens kijken of dit de (enige) oorzaak was. Daarom heb ik deze pagina opgezet: http://www.mozbrowser.nl/web/mk-perspec ... lling.htmlnirwana schreef:Ik hoop dat als je dit aanpast dat het dan weer werkt. Zo niet, dan gaan we verder op zoek naar de oorzaak.
Dit is een kopie van jouw pagina, haalt alle elementen vanaf jouw eigen website, maar de script-tags zijn gecorrigeerd. En dan heb je je fotogallerij-pagina weer terug...
Heb je deze script-tags trouwens zelf recent handmatig aangepast ? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de oorzaak hiervan.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
- Contacteer:
Ik heb net alle script-tags gecorrigeerd, tenminste, dat dacht ik, maar na uploaden zag ik nog steeds niets. En toen zag ik in de paginabron dat de correcties er niet in stonden! Weer terug naar Kompozer, even 1 script gecorrigeerd, opgeslagen, terug, en nee hoor, stond weer in de oude vorm! Raar toch?
Ik voelde me wel een beetje schuldig bij je vraag of ik ze zelf had aangepast. Dat heb ik niet, maar ik heb wel dit stukje ingevoegd:
<table class="titlebarproxy-table" style="width: 900px; height: 26px;">
<tbody>
<tr>
<td class="infotxt">omschrijving</td>
</tr>
</tbody>
</table>
Gepikt vanuit de eerdere versie van Kompozer... Daar zette ik nl altijd de omschrijving van het foto album in, en ik vond het jammer dat dat er niet meer in stond...
Maar dat kan toch niet de oorzaak zijn?
En hoe kan het dan dat ik de pagina's wel zie in Safari?
Groet,
Mary
Ik voelde me wel een beetje schuldig bij je vraag of ik ze zelf had aangepast. Dat heb ik niet, maar ik heb wel dit stukje ingevoegd:
<table class="titlebarproxy-table" style="width: 900px; height: 26px;">
<tbody>
<tr>
<td class="infotxt">omschrijving</td>
</tr>
</tbody>
</table>
Gepikt vanuit de eerdere versie van Kompozer... Daar zette ik nl altijd de omschrijving van het foto album in, en ik vond het jammer dat dat er niet meer in stond...
Maar dat kan toch niet de oorzaak zijn?
En hoe kan het dan dat ik de pagina's wel zie in Safari?
Groet,
Mary
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Het was zeker niet mijn bedoeling om jou jezelf schuldig te laten voelen. Ik vroeg me meer af of jij deze bewust had aangepast of dat het ergens anders door was gekomen.kuipje schreef:Ik voelde me wel een beetje schuldig bij je vraag of ik ze zelf had aangepast. Dat heb ik niet,
Alleen vermoed ik inmiddels dat Kompozer dit op eigen houtje doet. Zodra je iets toevoegt en dat opslaat dan voert Kompozer dit blijkbaar door in het bestand. Daarom heb ik ook maar eens gecontroleerd hoe BlueGriffon daarmee om gaat. BlueGriffon is namelijk de opvolger van Nvu / Kompozer. Alleen is Bluegriffon op dit moment nog volop in ontwikkeling. Als je daarmee je pagina's wilt onderhouden, dan moet je daar dus wel rekening mee houden.
Als je Kompozer wilt blijven gebruiken, dan denk ik dat je de pagina het beste naar HTML 4.01 Transitional kunt omzetten.
Daarom heb ik de bovenste regels in jouw HTML-bestand aangepast naar de volgende code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Waarom de pagina wel goed wordt weergegeven in Safari ? Elke webbrowser interpreteert de code van een webpagina op eigen wijze. Blijkbaar vindt Safari deze manier van samenvoegen van HTML-tags geen enkel probleem. Echter denken andere browsers daar dus wel wat anders over.
Zo is Internet Explorer ook erg goed in het tonen van erg belabberde HTML-code. Daardoor zijn er genoeg mensen die zeggen "ja, maar de website werkt goed in Internet Explorer, dus dan zal de code toch wel goed zijn ?". Dan is het wat lastig om mensen duidelijk te maken dat het toch echt aan de code (en aan Internet Explorer) ligt.
Zo is Internet Explorer ook erg goed in het tonen van erg belabberde HTML-code. Daardoor zijn er genoeg mensen die zeggen "ja, maar de website werkt goed in Internet Explorer, dus dan zal de code toch wel goed zijn ?". Dan is het wat lastig om mensen duidelijk te maken dat het toch echt aan de code (en aan Internet Explorer) ligt.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
- Contacteer:
Ik was eerder door een post van jou op Blue Griffon geattendeerd. ga ik zeker in de gaten houden. Voor nu kan ik toch nog niet goed afscheid nemen van Kompozer, grappig genoeg. Maar begrijp ik nou goed dat er toch iets mis is gegaan omdat ik zelf wat heb toegevoegd? En hoe komt het nou dat dat </script> niet wordt overgenomen? Ik vind dat zo raar want ik pas wel meer iets aan in de bron.
In elk geval zal ik je topregel overnemen. Ik neem aan dat ik dat dan voortaan bij elk album moet doen?
In elk geval zal ik je topregel overnemen. Ik neem aan dat ik dat dan voortaan bij elk album moet doen?
-
- Contacteer:
Tja, ik heb de Doctype regel in Textwrangler gezet (kale teksteditor van Mac) en hoe bewerk ik die dan in Kompozer?
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Indirect wel, ja. Althans, jij voegt iets toe en daardoor moet Kompozer de pagina weer opslaan. Als Kompozer de pagina echter opslaat dan wil deze er ook voor zorgen dat de HTML-code valide is. Helaas gaat Kompozer daarbij iets te ver en voegt die deze script-tags ook samen tot 1 script-tag.kuipje schreef:Maar begrijp ik nou goed dat er toch iets mis is gegaan omdat ik zelf wat heb toegevoegd?
Jij doet een wijziging en bij het opslaan corrigeert Kompozer jouw wijziging weer. Dat schiet natuurlijk niet op.kuipje schreef:En hoe komt het nou dat dat </script> niet wordt overgenomen? Ik vind dat zo raar want ik pas wel meer iets aan in de bron.
Voordat je de pagina in Kompozer bewerkt is dat wel handig, ja. Je weet nu in elk geval wat ervoor verantwoordelijk is dat je niets meer op de pagina te zien kreeg (en hoe dit te corrigeren), dus dat scheelt alvast.kuipje schreef:In elk geval zal ik je topregel overnemen. Ik neem aan dat ik dat dan voortaan bij elk album moet doen?
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Als je die doctype-regel hebt vervangen in Textwrangler, dan kun je de pagina opslaan en vanaf dat moment kun je de pagina weer zonder problemen in Kompozer verder bewerken.kuipje schreef:Tja, ik heb de Doctype regel in Textwrangler gezet (kale teksteditor van Mac) en hoe bewerk ik die dan in Kompozer?
<script></script> heet in HTML-jargon een leeg HTML-element. In HTML 4 is dat geen probleem, maar in XHTML kunnen deze lege tags worden samengevoegd tot <script />. Althans, dat geldt voor de meeste tags, maar dus blijkbaar niet voor alle tags. Het <script>-element is op die regel dus in elk geval een uitzondering. Waarom men daar in XHTML voor heeft gekozen zou ik niet weten, want het wordt er wel lastiger door.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
In XHTML zijn er twee soorten "leeg":
Een element kan leeg / niet-leeg zijn op basis van de inhoud.
Een element kan leeg / niet-leeg zijn op basis van het wel of niet hebben van de dtd-code EMPTY.
Een DTD is een soort van definitielijst van wat er in een bepaalde variant van XHTML is toegestaan.
Een <script></script> is leeg (inhoud) en toch een niet-leeg(dtd) element.
Als ik het goed begrepen heb, dan mogen alleen de dtd-lege elementen worden afgekort en is <script /> eigenlijk niet goed.
Een element kan leeg / niet-leeg zijn op basis van de inhoud.
Een element kan leeg / niet-leeg zijn op basis van het wel of niet hebben van de dtd-code EMPTY.
Een DTD is een soort van definitielijst van wat er in een bepaalde variant van XHTML is toegestaan.
Een <script></script> is leeg (inhoud) en toch een niet-leeg(dtd) element.
Als ik het goed begrepen heb, dan mogen alleen de dtd-lege elementen worden afgekort en is <script /> eigenlijk niet goed.
-
- Contacteer:
Martijn, ik heb de Docregel aangepast, en tot mijn verrassing stonden de </script>'s toen ook netjes op hun plek. Maar na uploaden... nog steeds geen beeld!
Wat nu?
Wat nu?
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Hebben we het nog steeds over de pagina http://www.mk-perspectief.nl/afbeelding ... lling.html ?kuipje schreef:Martijn, ik heb de Docregel aangepast, en tot mijn verrassing stonden de </script>'s toen ook netjes op hun plek. Maar na uploaden... nog steeds geen beeld!
Wat nu?
Als ik de broncode van die pagina bekijk, dan zie ik nog steeds verkeerde script-tags staan:
<script type="text/javascript" src="res/highslide-full.min.js" />
<script type="text/javascript" src="res/swfobject.js" />
<script type="text/javascript" src="res/easing_equations.js" />
<script type="text/javascript" src="res/ffmousewheel.js" />
<script type="text/javascript" src="res/hsprint.js" />
<script type="text/javascript" src="res/hsconfig.js" />
Vervolgens kun je de pagina met een FTP-client (zoals Filezilla) op de server plaatsen. Dan weet je zeker dat de pagina er bij jou lokaal goed uit ziet en dan moet diezelfde pagina er op de server ook zo uit zien.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
- Contacteer:
Nee sorry, ik heb het met mallorca gedaan! En voor uploaden gebruik ik inderdaad filezilla.