kleurverloop in cel van tabel en vraag over button

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
mariakompozert
    Windows 7 Internet Explorer 8
Contacteer:

kleurverloop in cel van tabel en vraag over button

Bericht door mariakompozert »

Als nieuwe gebruiker van kompozer (heb cursus gedaan) blijf ik toch met een tweetal vragen die ik niet beantwoord vind. Misschien dat een van jullie het mij kan zeggen.

1. Hoe krijg ik een kleurverloop in de achtergond van een cel (van een tabel) van licht naar donker en van boven naar beneden?

2. Wie kan mij zeggen hoe ik een button kan laten vervagen die weer helder wordt als je er met de aanwijzer overheen gaat of activeert?

ALvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Maria :wink:
nirwana
Beheerder
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: kleurverloop in cel van tabel en vraag over button

Bericht door nirwana »

Maria,

Allereerst welkom hier op het forum.

In de huidige versie van Kompozer is het volgens mij nog niet erg eenvoudig om een kleurverloop toe te passen.
In de opvolger wordt het echter kinderlijk eenvoudig, zoals je in deze video kunt zien. Alleen is die opvolger helaas nog niet klaar voor algemeen gebruik.

Het probleem met kleurverlopen in CSS-code is dat de diverse browsers hier hun eigen implementaties voor hebben.
Dit artikel (in het Engels) legt aardig uit wat je ervoor nodig hebt. Kortom, als je dit goed wilt doen, dan heb je daar eigenlijk 4 regels CSS-code voor nodig:

Code: Selecteer alles

background: #999; /* for non-css3 browsers */
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#cccccc', endColorstr='#000000'); /* for IE */
background: -webkit-gradient(linear, left top, left bottom, from(#ccc), to(#000)); /* for webkit browsers */
background: -moz-linear-gradient(top,  #ccc,  #000); /* for firefox 3.6+ */
De background is voor browsers die niets van CSS3 begrijpen. De filter-instructie is voor Internet Explorer. De -webkit instructie is voor Webkit-browsers (zoals Google Chrome en Apple Safari). De -moz instructie is voor Mozilla-browsers zoals Firefox.

Wat jouw 2e vraag betreft: het lijkt hier wel iets op.
Hier wordt uitgelegd hoe je zoiets voor elkaar krijgt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie