button invoegen
-
-
Klopt ik hoef hem niet eens uit te lijnen hij past precies. Stapje voor stapje kom ik er wel dank zij jullie hulp. En ik moet zeggen ik heb al een heleboel geleerd wat ik in Nvu niet terug kon vinden. Bedankt.
En hoe zit het dan met een website waar de site hetzelfde blijft en alleen een venster in de site van tekst verandert als je op de volgende button klikt? Zou dat voor mij te doen zijn of wordt dat echt te moeilijk? Is dat wat bij help omschreven staat bij met sjablonen werken?
En hoe zit het dan met een website waar de site hetzelfde blijft en alleen een venster in de site van tekst verandert als je op de volgende button klikt? Zou dat voor mij te doen zijn of wordt dat echt te moeilijk? Is dat wat bij help omschreven staat bij met sjablonen werken?
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Mijn tip: breidt eerst maar uit wat je nu al hebt gemaakt. De rest zul je vanzelf bijleren.jol schreef:En hoe zit het dan met een website waar de site hetzelfde blijft en alleen een venster in de site van tekst verandert als je op de volgende button klikt? Zou dat voor mij te doen zijn of wordt dat echt te moeilijk? Is dat wat bij help omschreven staat bij met sjablonen werken?
Met vriendelijke groet,
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
-
Nu ben ik zo ver dat ik mijn site klaar heb tot het gedeelte waar de tekst telkens verandert als je op de volgende button klikt. Ik heb het een en ander geprobeerd met sjablonen. (nog nooit mee gewerkt). Maar dat wil niet lukken. Misschien is dat ook niet de manier om een site te creëren die hetzelfde blijft op het gebied na, waar de tekst en eventuele afbeeldingen staan.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat tot stand kan brengen?
Mvg Jol.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat tot stand kan brengen?
Mvg Jol.
-
Het lijkt me mooi om mijn site te maken op de manier zoals in de volgende site gedaan is. http://www.beautysaloncaroline.nl/
Dus dat bovenin en links alles het zelfde blijft, en het venster telkens verandert als je op de buttons klikt.
Dus dat bovenin en links alles het zelfde blijft, en het venster telkens verandert als je op de buttons klikt.
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Ik denk dat de meeste mensen die verstand hebben van webdesign je dat af zullen raden. Deze site maakt duidelijk gebruik van frames. Ten eerste vind ik het nogal lelijk dat je daarbij ook de randen van de frames ziet. Daarnaast kan het erg lastig zijn voor zoekmachines, want die indexeren de pagina's van jouw website. Een normale surfer komt via de beginpagina binnen, maar wat nu als een zoekmachine de bezoeker naar een andere pagina stuurt. Elk onderdeel van de frameset kan namelijk afzonderlijk geladen worden. Om een voorbeeld te geven: stel dat je binnen komt op www.beautysaloncaroline.nl/frame_home.htmjol schreef:Het lijkt me mooi om mijn site te maken op de manier zoals in de volgende site gedaan is. http://www.beautysaloncaroline.nl/
Zoals je ziet gaat dan die mooie site al in rook op, want waar is de navigatie gebleven. Tja, die zit in een ander frame, maar een argeloze bezoeker heeft daar geen weet van. Een ander iets is dat steeds meer mensen browsers met tabbladen openen. Stel men opent een link van jouw site in een nieuw tabblad. Dan wordt die nieuwe pagina niet binnen jouw frameset geopend, maar ook weer losstaand. Nu kun je met Javascript dit allemaal wel weer ondervangen, maar je moet je zeker afvragen of je dan niet liever met een goed sjabloon voor je website werkt en dan daarin in het middendeel steeds een andere tekst plaatst. Dan bereik je feitelijk hetzelfde effect, maar dan zonder de nadelen van frames.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
-
Dat zijn natuurlijk allemaal goede argumenten om het niet te doen Martijn. Argumenten waar ik als leek totaal geen weet van had. Je zegt:
Bedoel je daarmee dat wanneer men op de buttons klikt er telkens een geheel nieuwe pagina verschijnt, met in het middendeel telkens een andere tekst? (dus zoals bij Nvu geleerd wordt). Gebruik je een sjabloon als vaste pagina, waar je gewoon rechts kunt scrollen, waardoor je de pagina in zijn geheel naar boven of naar beneden brengt en niet alleen een middendeel. Of verandert dan alleen het venster in het middendeel als ik met een sjabloon werk. En kan je de tekst die in het middendeel staat afzonderlijk van de rest scrollen. Want dat is toch wat op de site die ik als voorbeeld gaf gebeurt. Tja, sorry voor mijn moeilijke uitleg. Maar de namen die jullie gebruiken zeggen me over het algemeen niet alles. Ik ben een echte leek. Maar wel trots op wat ik tot nu toe gemaakt heb , voor een groot deel dankzij jullie!maar je moet je zeker afvragen of je dan niet liever met een goed sjabloon voor je website werkt en dan daarin in het middendeel steeds een andere tekst plaatst.
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Hmm, nu snij je een lastig onderwerp aan. Maar dit daagt ons uit om ook daar eens naar op zoek te gaan. En daarbij zijn we blijkbaar niet de eersten. Er zijn diverse voorbeelden van sites die wel uit 1 geheel bestaan (dus niet met frames werken) en waarbij je toch onafhankelijk bepaalde delen kunt scrollen. Enkele voorbeelden:jol schreef:Gebruik je een sjabloon als vaste pagina, waar je gewoon rechts kunt scrollen, waardoor je de pagina in zijn geheel naar boven of naar beneden brengt en niet alleen een middendeel. Of verandert dan alleen het venster in het middendeel als ik met een sjabloon werk. En kan je de tekst die in het middendeel staat afzonderlijk van de rest scrollen. Want dat is toch wat op de site die ik als voorbeeld gaf gebeurt.
artikel: http://underscorebleach.net/jotsheet/20 ... css-layout
voorbeeld: http://underscorebleach.net/content/www ... si-frames/
artikel: www.aplus.co.yu/css/centered-framed-layout/
voorbeeld: www.aplus.co.yu/css/cfl/index2.html
artikel + voorbeeld: www.456bereastreet.com/lab/cssframes/
artikel: http://webdesign.about.com/cs/css/a/aa110402a.htm
voorbeeld: http://webdesign.about.com/library/week ... 10402a.htm
Hier heeft men het menu vastgezet: www.cssplay.co.uk/layouts/fixed.html
Kortom, het kan wel, maar ik weet niet of het ook haalbaar is voor iemand met nog niet erg veel ervaring op dit gebied. Maar aan de andere kant kun je waarschijnlijk wel van deze voorbeelden aangeven welke je het mooiste vindt en dan kunnen we zien hoe we in die richting kunnen komen.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
- Frederik
- Moderator
Wat Martijn allemaal schrijft voor een alternatieve benadering voor werken met frames gaat ook mijn pet te boven, maar een goede frames-site maken kan wel degelijk alleen lukt dat niet met Nvu.
Je zult hiervoor een andere webeditor moeten gebruiken, die het gebruik met frames toestaat. Als de site goed in elkaar steekt en de meta-tags worden ook correct gebruikt, levert dit voor een zoekmachine geen probleem op. Het is alleen een hele lastige klus waar je je als beginner niet aan moet wagen. Bovendoen is het gevalideerd weten te krijgen bij W3C ook een een hele klus op zich, wat bij mij ook pas na zeer veel geploeter is gelukt. Waarvan ik nu al niet meer weet hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Desalnietmin is het gebruik van frames behoorlijk populair en ik betreur het ook dat dit niet ondersteund wordt door Nvu. Ik vind het een hele prettige manier om door een website te bladeren: http://www.lingehuisinfo.nl/
Je zult hiervoor een andere webeditor moeten gebruiken, die het gebruik met frames toestaat. Als de site goed in elkaar steekt en de meta-tags worden ook correct gebruikt, levert dit voor een zoekmachine geen probleem op. Het is alleen een hele lastige klus waar je je als beginner niet aan moet wagen. Bovendoen is het gevalideerd weten te krijgen bij W3C ook een een hele klus op zich, wat bij mij ook pas na zeer veel geploeter is gelukt. Waarvan ik nu al niet meer weet hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Desalnietmin is het gebruik van frames behoorlijk populair en ik betreur het ook dat dit niet ondersteund wordt door Nvu. Ik vind het een hele prettige manier om door een website te bladeren: http://www.lingehuisinfo.nl/
Laatst gewijzigd door Frederik op 15 mei 2006, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het voorbeeld www.456bereastreet.com/lab/cssframes/ vind ik erg mooi. Weliswaar is mijn sjabloon anders ingedeeld maar dat zal misschien geen probleem zijn. Bovenin staat een foto in een rechthoek van links naar rechts op de site, links onder de foto staat een logo en daaronder de buttons. De ruimte die onder de foto en rechts van het logo en de buttons over blijft kan ik gebruiken voor het scrollende gedeelte. De ruimte die ik over houd is wel kleiner dan in het voorbeeld.
Ik vind het ontzettend fijn dat je met een beginneling toch mee wil kijken wat de mogelijkheden zijn.
Frederik, ik wacht even af wat Martijn er van vindt, en als het allemaal te moeilijk wordt zal ik me er zeker bij neerleggen. Ik ben af en toe een beetje perfectionistisch. Zeker als het om mijn bedrijfje gaat.
Hartelijk dank!
Groetjes Jol.
Ik vind het ontzettend fijn dat je met een beginneling toch mee wil kijken wat de mogelijkheden zijn.
Frederik, ik wacht even af wat Martijn er van vindt, en als het allemaal te moeilijk wordt zal ik me er zeker bij neerleggen. Ik ben af en toe een beetje perfectionistisch. Zeker als het om mijn bedrijfje gaat.
Hartelijk dank!
Groetjes Jol.
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Ik zal eens zien of ik een Nvu-sjabloon van die pagina kan maken. Als dat lukt dan zijn jouw wijzigingen waarschijnlijk ook wel te realiseren.jol schreef:Het voorbeeld www.456bereastreet.com/lab/cssframes/ vind ik erg mooi. Weliswaar is mijn sjabloon anders ingedeeld maar dat zal misschien geen probleem zijn. Bovenin staat een foto in een rechthoek van links naar rechts op de site, links onder de foto staat een logo en daaronder de buttons. De ruimte die onder de foto en rechts van het logo en de buttons over blijft kan ik gebruiken voor het scrollende gedeelte. De ruimte die ik over houd is wel kleiner dan in het voorbeeld.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn
- nirwana
- Beheerder
- Contacteer:
Op www.mozbrowser.nl/downloads/web/cssframes.zip heb ik een Nvu-template-bestand geplaatst. Of eigenlijk is het een zip-bestand met daarin:
- cssframes.mzt (= het Nvu-sjabloon)
- cssframes.html (= het bewerkte bestand waarvan het sjabloon is gemaakt)
- back.jpg (= een voorbeeld voor de header-foto (te vervangen door een eigen foto))
Daar waar nu de tekst LOGO staat, zal waarschijnlijk een logo komen te staan.
De tekst onderin wil je waarschijnlijk ook wel naar eigen smaak aanpassen en datzelfde zal ongetwijfeld gelden voor andere delen van de website.
Ik wil hiermee vooral laten zien dat je op basis van een webpagina-voorbeeld een aanpassing kunt maken en daar dan een sjabloon van kunt maken.
Als je na het aanmaken van een nieuw document op basis van een sjabloon in Nvu de pagina niet kunt bewerken, gebruik dan het menu Bewerken > Van sjabloon losmaken. Dat klinkt als iets wat je niet zou willen, maar als je bedenkt dat Nvu wijzigingen in sjablonen vooralsnog niet doorvoert in de daarop gebaseerde pagina's dan heeft het ook weinig zin om die koppeling wel in stand te laten. Vraag me niet waarom je een pagina die op een sjabloon is gebaseerd niet zou kunnen bewerken. De logica daarachter is mij tot op heden ontgaan.
- cssframes.mzt (= het Nvu-sjabloon)
- cssframes.html (= het bewerkte bestand waarvan het sjabloon is gemaakt)
- back.jpg (= een voorbeeld voor de header-foto (te vervangen door een eigen foto))
Daar waar nu de tekst LOGO staat, zal waarschijnlijk een logo komen te staan.
De tekst onderin wil je waarschijnlijk ook wel naar eigen smaak aanpassen en datzelfde zal ongetwijfeld gelden voor andere delen van de website.
Ik wil hiermee vooral laten zien dat je op basis van een webpagina-voorbeeld een aanpassing kunt maken en daar dan een sjabloon van kunt maken.
Als je na het aanmaken van een nieuw document op basis van een sjabloon in Nvu de pagina niet kunt bewerken, gebruik dan het menu Bewerken > Van sjabloon losmaken. Dat klinkt als iets wat je niet zou willen, maar als je bedenkt dat Nvu wijzigingen in sjablonen vooralsnog niet doorvoert in de daarop gebaseerde pagina's dan heeft het ook weinig zin om die koppeling wel in stand te laten. Vraag me niet waarom je een pagina die op een sjabloon is gebaseerd niet zou kunnen bewerken. De logica daarachter is mij tot op heden ontgaan.
Met vriendelijke groet,
Martijn
Martijn