Hannes,
Ik zou nog een actiepunt op jouw lijstje zetten: elke pagina een duidelijke titel geven.
Nu kom je op de website en heet de pagina "pnf index". Dat komt dan ook in de titelbalk van de browser te staan en ook in bladwijzers als iemand de website als favoriete site toevoegt. Het voorzien van goede titels neemt niet veel tijd in beslag en staat direct een stuk beter.
Op
http://www.mozbrowser.nl/web/pnf/agenda.html heb ik de agenda-pagina wat verbouwd.
Ik heb hier vooral code uit gehaald. Eerst heb ik de HTML-code van de agenda door de web-dienst
http://wordoff.org/ gehaald.
Deze code was namelijk wat vervuild geraakt door het kopiëren van teksten vanuit Word.
Daarna heb ik nog constructies als <o:p></o:p> uit de code verwijderd. Dat zijn namelijk ook van die dingen die Word meebrengt en waarvan ik de achterliggende gedachte nooit heb begrepen.
Vervolgens heb ik de meeste <small> en </small> codes weer uit de tekst verwijderd.
Er zijn een aantal zaken die je moet zien te vermijden bij het maken van een website:
- het uitlijnen van elementen met een heleboel spaties of Enters
- voor elke alinea bepalen wat de lettergrootte moet zijn
Lettertype en lettergrootte leg je bij voorkeur eenmalig vast voor een website.
Moet daar dan iets aan veranderd worden dan doe je dat weer op die centrale plaats.
Daarom heb ik ook een stylesheet toegevoegd. Met een stylesheet zorg je ervoor dat alle opmaak van de website in 1 centraal bestand vastligt. Dat bestand heb ik nu even style.css genoemd en ik heb agenda.html daarnaar laten verwijzen. Zo kan elke pagina bijvoorbeeld hetzelfde lettertype krijgen en dezelfde lettergrootte. Dan hoef je alleen nog maar bepaalde elementen bijvoorbeeld vetgedrukt te maken of een iets grotere letter te geven als je daar de nadruk wilt leggen.
Met de link onder de afbeelding kun je 2 dingen doen:
1) weghalen
2) naar een foto verwijzen
Als je in Kompozer de eigenschappen van een afbeelding opvraagt, dan heb je ook een tabblad dat Koppeling heet. Daarmee kun je bepalen of er een link onder de afbeelding moet komen en waar deze dan naar verwijst. Ik neem aan dat je daar bijvoorbeeld fotos/kop5 in hebt geplaatst, terwijl de link zou moeten verwijzen naar fotos/kop5.jpg
Helaas kun je met dat venster niet aangeven dat de link naar de afbeelding in een nieuw venster moet openen. Als je dan er op klikt dan wordt de afbeelding in hetzelfde venster geopend. Vooralsnog zou ik de link onder deze afbeeldingen gewoon verwijderen, omdat deze weinig extra toevoegt. Het wekt mogelijk vooral verwarring op als men erop klikt en dan alleen die foto in beeld ziet (en moet bedenken dat ze met de Terug-knop van de webbrowser dan wel weer op de website uit komen).
Als mijn wijzigingen je bevallen dan kun je deze overnemen in je eigen website.
Daarvoor ga je naar het bovenstaande adres en dan vraag je de code van de webpagina op (via het menu Beeld > Bron of CTRL+U). De code die je dan te zien krijgt kun je geheel kopiëren en in de broncode-weergave van jouw Agenda-pagina plakken. Vervolgens kun je de pagina weer in de normale weergave tonen en dan zouden de wijzigingen daarin zichtbaar moeten zijn.
Vergeet echter niet om ook de inhoud van het bestand style.css mee te kopiëren. Daarvoor kun je
http://www.mozbrowser.nl/web/pnf/style.css in Firefox (of een andere webbrowser die een CSS-bestand niet direct download) opvragen en vervolgens via het menu Bestand > Pagina opslaan als... het bestand opslaan in de map waar je nu jouw website-bestanden hebt staan. Als je dat gedaan hebt, dan moet de agenda-pagina ook weer de gele achtergrondkleur krijgen. Die heb ik nu vanuit de pagina naar de stylesheet verplaatst.
Als je het voordeel van het gebruik van een centrale stylesheet inziet, dan kan ik je ook wel instructies geven van hoe je met Kompozer aan een bestaande pagina een stylesheet kunt koppelen.