Hoe links binnen een document maken?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Lutz
    unknown unknown

Hoe links binnen een document maken?

Bericht door Lutz »

Ik wil een lange tekst als webpagina schrijven, met veel hoofdstukken daar tussen. Dan wil ik een soort inhoudsopgave maken, met links naar de verschillende hoofdstukken. Tot nu toe ben ik allee erachter gekomen hoe ik absolute links naar urls kan maken. NVU wordt onder Windows gebruikt.

Groeten,
....Lutz
Irmen
Moderator
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Links binnen pagina's zijn ook gewone href's.
Alleen ze wijzen naar een anchor in plaats van een url.

De plaatsen waar je naar toe wilt springen (de anchors) maak je als volgt in je HTML:

Code: Selecteer alles

<a name="deel1">
...
<a name="deel2">
...
En dan kun je ze met een anchor-href linken, dit is met een hekje ervoor:

Code: Selecteer alles

<a href="#deel1">Spring naar deel 1</a>
<a href="#deel2">Spring naar deel 2</a>
Hoe dit precies in NVU moet weet ik niet, sorry.
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Nvu maakt het je op dit punt wel erg gemakkelijk. Kijk maar eens onder het menu Invoegen > Inhoudsopgave. Daar zie je een Invoegen-opdracht staan en dan hoef je zelf weinig meer te doen.

Nou ja, je moet ervoor zorgen dat de structuur van jouw document goed is. Dus als jij de tekst netjes indeelt met Kop 1, Kop 2, etc dan kan Nvu daarvan een mooie inhoudsopgave maken.

Wil je het helemaal mooi maken, dan voeg je ook nog verwijzingen naar de inhoudsopgave van het document toe.
Via Invoegen > Gelabelde positie kun je een 'anchor' in de tekst invoegen. Dat is een positie waarnaar je kunt laten springen. Tik als positienaam bijvoorbeeld eens boven in. In de normale weergave zie je daar niets van terug, maar als je binnen Nvu naar de HTML-tags weergave schakelt dan zie je dat er een klein ankertje bij is gekomen. Zo heb je binnen het document een positie gemaakt waarnaar je later kunt verwijzen (ook vanuit een ander document).

Als je vervolgens ergens in de tekst gaat staan en je klikt op Invoegen > Koppeling, dan kun je een omschrijving invoeren die deze verwijzing moet krijgen (bijvoorbeeld "naar boven").
In datzelfde venster zie je ook een keuzelijst. Als je die uitklapt, dan staat daar ook het 'anchor' "boven" in. Dit wordt genoteerd als #boven.
Zo maak je dus een verwijzing binnen een document.

Als notatie wordt altijd een hekje (#) gebruikt, bijvoorbeeld: index.html#inhoud of kortweg #inhoud. Met die eerste notatie kun je ook vanuit een ander document hierheen springen en de laatste notatie werkt alleen binnen hetzelfde document.

Update: Irmen was me even voor, maar ik heb nu ook de methode voor Nvu behandeld.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie