heeft NVU ook Frames?

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Anne schreef:
nirwana schreef:Bekijken we bijvoorbeeld de weblog van ByteWarrior, dan komen we daar geen frames tegen.
Het simuleert ook het gebruik van frames niet (qua layout) dus is het niet echt een goed voorbeeld naar mijn mening.
Inderdaad. Dit is eigenlijk wat er bedoeld wordt. De positie van het linkermenu wordt vastgezet. Die functie wordt wel enkel ondersteund door recente browsers, dus IE valt uit de boot...

Edit: nog een voorbeeldje van W3C zelf...
Anne
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

ByteWarrior schreef:Die functie wordt wel enkel ondersteund door recente browsers, dus IE valt uit de boot...
Zie de links die ik gaf. Ondersteuning voor 'position:fixed' in IE is redelijk makkelijk te realiseren.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
JohannaWeb
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JohannaWeb »

Ik ben aan het puzzelen geweest met een bestaand css script, ik weet nu nog niet veel maar op http://www.heavenly-solutions.com/~jamaro kun je zien wat ik gepuzzelt heb.

ik weet in elk geval de kleur van de achtergrond aan te passen en weet er een menuutje in te zetten ( alleen werkt het menuutje niet zoals het eigenlijk moet ) maar wat me niet lukt is dat als ik in het menu bijvoorbeeld op schoolgids klik dat daar waar het grote oranje vlak is dan de pdf file opent of als ik op foto's klik dat in het grote oranje vlak een site komt te staan waar je kunt kiezen welke foto's je wilt bekijken.

het is dus de bedoeling dat alleen het menu en het logo blijven maar het oranje vlak steeds verandert net naar de keuze die je klikt in het menu.

Ik zag dat er ook weer een paar andere linken bij waren in de berichtjes die heb ik ook bij de bladwijzers gezet.
ik ben nog steeds van mening dat een site met een frame bouwen eenvoudiger is als met css scripts werken, maar als het me lukt ( met heel veel hulp van jullie :shock: ) om mijn sites zo te maken dat ze er net zo uit zien in css als nu met frames verander ik misschien mijn mening nog eens :roll: .
JohannaWeb
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door JohannaWeb »

O,ja,

nog iets,

ik zag dat het in FF toch weer iets anders eruit ziet als in IE, kan dat kloppen?? in IE ziet het er iets mooier uit als in FF in IE sluiten de achtergrondkleuren netjes tegen elkaar en in FF niet.
ByteWarrior
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

JohannaWeb schreef:Ik ben aan het puzzelen geweest met een bestaand css script, ik weet nu nog niet veel maar op http://www.heavenly-solutions.com/~jamaro kun je zien wat ik gepuzzelt heb.
Het is al een zeer goed begin, maar je gebruikt te veel tabellen waar het niet nodig is. Het menu kan gemaakt worden zonder tabellen.

Ook is het niet de bedoeling dat je de font-tag gebruikt. In plaats daarvan stel je het lettertype in in de CSS. Eigenlijk mag je dus geen opmaak in de HTML zien...
nirwana
Beheerder
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

JohannaWeb schreef:ik zag dat het in FF toch weer iets anders eruit ziet als in IE, kan dat kloppen?? in IE ziet het er iets mooier uit als in FF in IE sluiten de achtergrondkleuren netjes tegen elkaar en in FF niet.
Daarom testen we websites die we zelf maken eigenlijk altijd eerst met Firefox. Als het er daarin goed uitziet, dan kijken we hoe het er in IE uit ziet. Sluit IE dan niet bij Firefox aan, dan moeten we de code voor correcte weergave in IE nog lichtelijk aanpassen.

Waarom op deze manier ?
Firefox is kritischer op de gebruikte constructies. Als het door Firefox begrepen wordt, dan is de kans groot dat ook andere browsers het goed begrijpen.
De ondersteuning van webstandaarden is in Firefox veel beter dan in IE. De kans dat jouw website zo volgens de standaarden ontwikkeld wordt is veel groter. Zo ook de kans dat de website er in meerdere browsers goed uit ziet. En dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
RvP
    unknown unknown

Bericht door RvP »

Pieter Verrips schreef:
Blijft bijv. je hoofdmenu links of bovenaan gewoon staan als je scrollt.
Dat kan je met CSS ook makkelijk hoor. Een div aanmaken en deze dan op fixed instellen. Wat je ook doet, hij beweegt niet. Voor een voorbeeld: zie deze pagina van het W3C (menu links).
Die pagina laat bij mij het menu helemaal niet staan, maar verdwijnt uit beeld.
Gert-Paul
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

RvP schreef:Die pagina laat bij mij het menu helemaal niet staan, maar verdwijnt uit beeld.
Gebruik je toevallig Internet Explorer?

Deze browser staat er nou eenmaal om bekend om de standaarden niet te volgen en daarom werken zulke moderne technieken nog niet in deze browser. Moderne browsers als Opera en Firefox ondersteunen het wel.

Dit geeft wel aan dat het op de manier zoals bij het W3C gedaan is niet geschikt is als vervanger van frames, aangezien veel mensen jammergenoeg nog IE gebruiken. Het is wel mogelijk om dingen op een andere manier vast te zetten, zoals op deze pagina getoond wordt.
RvP
    unknown unknown

Bericht door RvP »

Gert-Paul schreef:
RvP schreef:Die pagina laat bij mij het menu helemaal niet staan, maar verdwijnt uit beeld.
Gebruik je toevallig Internet Explorer?
Ja, maar ik zal 'm ook eens met Konquerer en Firefox bekijken onder Linux.
Gert-Paul schreef:Deze browser staat er nou eenmaal om bekend om de standaarden niet te volgen en daarom werken zulke moderne technieken nog niet in deze browser. Moderne browsers als Opera en Firefox ondersteunen het wel.

Dit geeft wel aan dat het op de manier zoals bij het W3C gedaan is niet geschikt is als vervanger van frames, aangezien veel mensen jammergenoeg nog IE gebruiken. Het is wel mogelijk om dingen op een andere manier vast te zetten, zoals op deze pagina getoond wordt.
Dat vastzetten van zaken is een mooie feature, maar de onderhoudbaarheid is lastig omdat dit per pagina wordt opgeslagen (als ik het goed gezien heb i de source).
ZIe mijn generieke post hierna.
RvP
    unknown unknown

Frames of geen frames nodig

Bericht door RvP »

Ik ben een beginner op het gebied van style sheets. Ik maakte er kennis mee toen ik als Linux gebruker een vervanger zocht voor de windows pakketten WEB! en FrontPage en op NVU uitkwam.
Het eerste wat ik miste was de mogelijkheid van frames. Toen ik dat in een Linux forum opmerkte kreeg ik als antwoord dat ik dit ook niet nodig had omdat ik dat met stylesheets kon doen.
Nu zie ik ook op dit forum dit onderwerp diverse malen langskomen en ik kom mede na het bezoeken van diverse css websites tot de volgende constatering.

Stylesheets zijn bedoeld om de opmaak van websites beter te structureren (o.a. de onderhoudbaarheid neemt toe). Met stylesheets kun je ook menu’s maken.
Met stylesheets kun je niet het onderhoud van de menu-inhoud vanaf 1 plaats onderhouden. Iets wat je met frames wel kan.

Als je een style sheet zou kunnen aanroepen waarin het menu (werkend met links) is opgeslagen zou het probleem opgelost zijn. Analyse van de source van diverse websites waar css geroemd wordt, brengt me tot de constatering dat de menu’s telkenmale in de pagina’s worden opgeslagen, wat de onderhoudbaarheid bemoeilijkt.

Als ik het juist zie, zal de roep om frames in te bouwen in NVU nog wel even aanhouden.
Dan heb ik de tip om hier een sticky item van te maken.

RvP

PS. Ik ben heel blij met een Nederlandstalig NVU forum. Ik zie wel een (soms te) kritische houding naar mensen die Frontpage ed. gebruiken of gebruikten. Zij kunnen er niets aan doen dat zij eerst met deze pakketten zijn gaan werken en daar aan gewend geraakt zijn. Daar komt nog bij dat NVU volgens de regeltjes werkt en de dominante marktleider dit op diverse fronten nalaat, maar de ie-eindgebruker heeft hier geen boodschap aan.
Anne
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Stylesheets zijn bedoeld om de opmaak van een document te bevatten. Niet om de inhoud van een document te bevatten. Als je het menu niet steeds opnieuw wilt plaatsen in een pagina (wat overigens een triviale actie is) kun je gebruik maken van een server-side scripttaal en het menu opslaan in een extern bestandje en dat bestandje vervolgens invoegen wanneer er een request voor een bepaalde pagina komt.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
RvP
    unknown unknown

Bericht door RvP »

Anne schreef:Stylesheets zijn bedoeld om de opmaak van een document te bevatten. Niet om de inhoud van een document te bevatten. .
Je bent het dus met me eens; menu's horen niet met style sheets te worden opgezet.
Anne schreef:Als je het menu niet steeds opnieuw wilt plaatsen in een pagina (wat overigens een triviale actie is).
Wat bedoel je met triviaal?
Anne schreef: kun je gebruik maken van een server-side scripttaal en het menu opslaan in een extern bestandje en dat bestandje vervolgens invoegen wanneer er een request voor een bepaalde pagina komt.
Ik leer weer dagelijks. Wat is een server-side scripttaal?
Heb je een voorbeeld van een dergelijk request voor mij?
Anne
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

RvP schreef:Je bent het dus met me eens; menu's horen niet met style sheets te worden opgezet.
Niet alleen dat. Geen enkele inhoudelijke informatie die relevant is voor het bestand hoort (na verzenden over HTTP) buiten het bestand opgeslagen te worden. (Dus bijvoorbeeld met javascript een menuutje invoegen in de pagina is not-done.)
RvP schreef:Wat bedoel je met riviaal?
Ik gebruikte het woord triviaal. (Als in zeer gemakkelijk.)
RvP schreef:Ik leer weer dagelijks. Wat is een server-side scripttaal?
Voorbeeldje is PHP. Er staat ook wel wat op Google ;-)
RvP schreef:Heb je een voorbeeld van een dergelijk request voor mij?
Sure. Stel je hebt een bestand 'contact'. In dat bestand staat het volgende:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<title>Contact</title>
<h1>Contact</h1>
<?php require_once("menu"); ?>
<p>Et cetera...
Als iemand nu het bestand 'contact' opvraagt met zijn browser vanaf een webserver die PHP ondersteund en die is zodanig ingesteld dat 'contact' met PHP wordt geparst zal PHP door de pagina gaan en het bestand 'menu' invoegen volgens de instructies. Het resulterende bestand wat naar de browser gestuurd wordt kan er dan zo uit zien:

Code: Selecteer alles

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<title>Contact</title>
<h1>Contact</h1>
<ul id="nav">
 <li><a href="/">Home</a>
 <li><a href="/contact">Contact</a>
</ul>
<p>Et cetera...</p>
Laatst gewijzigd door Anne op 12 mei 2005, 14:33, 3 keer totaal gewijzigd.
RvP
    unknown unknown

Bericht door RvP »

Anne,

bedankt voor je complete antwoord. Ik ga proberen weer eea op een rij te krijgen en uit te docteren, want na het leren van css moet ik misschien ook php gaan doornemen. En dat terwijl ik NVU als "FrontPage-killer" wil gaan gebruiken.

Ik ben blij dat het standpunt; css is niet voor menu's door jou ondeschreven wordt. Lijkt me verstandig om hier een Sticky topic van te maken, aangezien er redelijk veel onduidelijkheid over is. Ook in dit forum zijn er al diverse vragen over.
Plaats reactie