Hoe je ineens 4 weken zonder internet zit
Geplaatst: 22 november 2009, 22:35
Eindelijk, na 4 weken heb ik thuis weer internet. Het was echt een ramp om dit goed te krijgen. Ook was het erg duur (helpdesk bellen met je mobiel is echt niet goedkoop). Ik zal het uitleggen, lees en huiver.
Vorig jaar zijn wij overgestapt van Planet Internetplusbellen (tegenwoordig is dat van KPN), naar Telfort. De voornaamste reden was omdat het goedkoop is. Echter hadden we na de overstap meteen al spijt. Het internet deed het goed (op af en toe storing na), maar de telefoon was echt rampzalig. Af en toe ging de telefoon en was er niemand aan de lijn. Af en toe waren we zonder reden geheel onbereikbaar. Ook was de gesprekskwaliteit rampzalig: Soms vielen hele stukken van het gesprek gewoon weg. Natuurlijk hebben we de helpdesk nog gebeld. Daar zit je zo 10 minuten te wachten voor je iemand aan de lijn hebt en de helpdesk kost 30 cent per minuut. De enige tips die we kregen waren de modem resetten en de firmware updaten, iets dat het probleem niet oploste. Helaas zaten wij hier nog 2 jaar aan vast.
In mei dit jaar ging Telfort ineens de prijzen verhogen. In hun algemene voorwaarden stond dat je dan het contract mocht verbreken. Iets wat wij toen natuurlijk meteen gedaan hebben. We hebben toen internet aangevraagd bij Het Net. Toen we een bevestiging van deze aanvraag kregen, bleken er een aantal fouten in te zitten. Na de helpdesk gebeld te hebben (kostte 45 cpm), bleek dat dit niet meer te wijzigen was. Deze aanvraag werd dus geannuleerd en we moesten dus een nieuwe aanvraag doen. Van deze aanvraag kregen we weer een bevestiging thuis (nu klopte alles wel) en we zouden binnen een week het nieuwe internet modem ontvangen. Maar na 2 weken hadden we nog niets binnen. We hebben toen dus maar weer de helpdesk gebeld en wat bleek: We waren niet eens klant bij hun! Ze hadden onze aanvraag nergens meer in de computer staan! Ze konden voor ons alsnog een nieuwe aanvraag doen, maar dit zou minimaal 4 weken duren, dus zouden we pas half juni internet bij Het Net hebben. Dit terwijl het internet van Telfort 1 juni afliep. Om 2 weken zonder internet te zitten en dan maar zien of de aanvraag deze keer wel aankomt bij Het Net hadden we geen zin in. Daarom hebben we Telfort gebeld om onze 'annulering' te annuleren. Dit was nog mogelijk. We bleven dus bij Telfort met haar gebreken. Gelukkig hebben we nu dus niet zonder internet gezeten.
Tussen mei en nu is er bij Telfort een hele hoop verbeterd. We hebben bijna geen storingen meer en ook de telefoon werkt weer zoals het hoort. Dit is waarschijnlijk te danken aan de Consumentenbond en Radar die Telfort een aantal keer op het matje geroepen hebben (de uitzendingen staan nog online op trosradar.nl). We zijn in de tussentijd dus een heel tevreden klant geworden en we zouden voorlopig ook niets anders meer willen. Ook is Telfort nog steeds de goedkoopste.
Eind oktober ging het echter flink mis: Ineens brandden zowel het internetlampje, als het phone-lampje, als het dsl-lampje niet meer. We hebben toen de helpdesk gebeld (die ineens maar 1 cpm was en ook had je binnen 5 minuten de juiste medewerker aan de lijn) en gevraagd of er misschien een bekende storing was. Die was er niet. We moesten een aantal handelingen verrichten, zoals bedrading controleren, modem resetten, enz.) Dit bleek allemaal niet te helpen. Telfort zou iemand van KPN langssturen. We moesten ons mobiele telefoonnummer geven en zouden binnen drie dagen door KPN worden teruggebeld. We hebben toen zelf Telfort maar weer gebeld. Daar bleek dat ze een typefout hebben gemaakt bij het invoeren van ons mobiele nummer. Ze zeiden dat KPN opnieuw zou proberen te bellen binnen drie dagen. Dit gebeurde weer niet. Dus wij maar weer Telfort bellen. Toen bleek dat het foute nummer weer was teruggezet in de computer van KPN! Een nummer invoeren lukt daar dus wel, maar wijzigen blijkt niet mogelijk te zijn. Telfort zou KPN persoonlijk bellen om ons nummer juist door te geven. Na 3 dagen gebeurde het eindelijk: We werden gebeld door KPN.
Op dit moment zitten we dus al anderhalve week zonder internet of telefoon en het enige wat we bereikt hebben is dat KPN ons kan bellen op ons mobiele nummer. Het eigenlijke probleem was nog niet eens ter sprake gekomen!
KPN zei dat ze binnen drie dagen een monteur zouden sturen. Dit gebeurde niet. Dus wij Telfort maar weer bellen. Telfort wist ook niet hoe dit kon en ze zouden ons de volgende dag terug bellen. De volgende dag werden we daadwerkelijk teruggebeld. We kregen te horen dat er binnen drie dagen een monteur zou komen. Maar die kwam weer niet. Echter werden wij gebeld door KPN. Zij zeiden dat ze het probleem gevonden hadden: We waren op de 1 of andere manier geen klant meer van Telfort. Een andere provider had onze lijn overgenomen. Tegenwoordig mag dat namelijk zomaar, om het overstappen makkelijker te maken. Een provider mag een lijn zomaar overnemen en hoeft enkel een bericht bij de oude provider achter te laten. Welke provider onze lijn had overgenomen konden ze niet zeggen, want er was geen bericht achter gelaten! Ze konden wel zien dat het of KPN of Het Net was, dit konden ze zien aan een servicenummer. Wij hebben toen de helpdesk van Het Net gebeld (10 cpm). Daar kreeg je een keuze menu, waar je niet weet wat je in moet toetsen. Hier hebben we dus maar wat gegokt. We hebben gevraagd waarom hun onze lijn hadden overgenomen. We kregen als antwoord:
"Dat kunnen wij niet gedaan hebben, want U bent geen klant bij ons".
Wij: "Maar het is wel gebeurd, hoe kan dat dan?!"
Het Net: "Dat weet ik ook niet.".
Wij: "Kunt U mij dan doorverbinden met iemand die dit wel weet?"
Het Net: "Nee, wij kunnen niet doorverbinden. U kunt proberen de opzegservice te bellen."
We kregen een nummer waarmee we de opzegservice konden bereiken. Hier zei Het Net: "Ja het klopt, ik zie dat wij uw lijn hebben overgenomen. Ik ga nu even kijken waarom dit gebeurd is.". En toen brak er een kabeltje bij hun. Hij kon ons niet meer horen, maar wij hem wel. We moesten wachten en na een kwartier zei hij dat hij ons terug zou bellen. Hij moet nu nog terug bellen. We hebben in totaal 1:15 uur aan de lijn gezeten met Het Net. Het enige wat we hier te weten zijn gekomen is dat Het Net op onze lijn zat. Nu wilden wij weer terug naar Telfort en waren dus van plan hetzelfde te doen: Telfort zou onze lijn weer terug nemen van Het Net. We zouden nu dus weer opnieuw klant worden bij Telfort. Zo'n aanvraag zou normaal 4 weken duren. Echter mochten wij, omdat we al zoveel problemen gehad hadden, gratis een spoedaanvraag doen. Dit duurde 5-10 werkdagen. En ja hoor: Donderdag hadden we weer internet. Wel met een nieuw IP (logisch, we zijn een nieuwe klant).
Ik ben benieuwd voor hoe lang, want Het Net kan onze lijn zo weer stiekem overnemen.
In totaal hebben we 4 weken zonder internet gezeten.
Ik moet wel zeggen dat Telfort alles nu wel goed voor elkaar heeft, ze probeerden ons echt te helpen. Al onze gegevens over het probleem stonden netjes bij hun op de computer, waardoor je enkel je postcode hoeft te geven als je ze belt (en niet steeds het hele probleem moet uitleggen). Ze belden ons ook netjes terug als de dat beloofden, in tegenstelling tot KPN. Bij Het Net (dat tegenwoordig ook KPN is) is dat wel anders, daar hebben we aan de helpdesk onderhand wel 100x hetzelfde verhaal uit kunnen leggen. En je bent hier zo machteloos, want je kunt wel gaan schelden en boos worden. Het enige wat je daarmee bereikt is dat ze de hoorn er opgooien.
Nou ja, dat was zo'n beetje mijn verhaal. Heeft iemand anders dit ook ooit meegemaakt?
Vorig jaar zijn wij overgestapt van Planet Internetplusbellen (tegenwoordig is dat van KPN), naar Telfort. De voornaamste reden was omdat het goedkoop is. Echter hadden we na de overstap meteen al spijt. Het internet deed het goed (op af en toe storing na), maar de telefoon was echt rampzalig. Af en toe ging de telefoon en was er niemand aan de lijn. Af en toe waren we zonder reden geheel onbereikbaar. Ook was de gesprekskwaliteit rampzalig: Soms vielen hele stukken van het gesprek gewoon weg. Natuurlijk hebben we de helpdesk nog gebeld. Daar zit je zo 10 minuten te wachten voor je iemand aan de lijn hebt en de helpdesk kost 30 cent per minuut. De enige tips die we kregen waren de modem resetten en de firmware updaten, iets dat het probleem niet oploste. Helaas zaten wij hier nog 2 jaar aan vast.
In mei dit jaar ging Telfort ineens de prijzen verhogen. In hun algemene voorwaarden stond dat je dan het contract mocht verbreken. Iets wat wij toen natuurlijk meteen gedaan hebben. We hebben toen internet aangevraagd bij Het Net. Toen we een bevestiging van deze aanvraag kregen, bleken er een aantal fouten in te zitten. Na de helpdesk gebeld te hebben (kostte 45 cpm), bleek dat dit niet meer te wijzigen was. Deze aanvraag werd dus geannuleerd en we moesten dus een nieuwe aanvraag doen. Van deze aanvraag kregen we weer een bevestiging thuis (nu klopte alles wel) en we zouden binnen een week het nieuwe internet modem ontvangen. Maar na 2 weken hadden we nog niets binnen. We hebben toen dus maar weer de helpdesk gebeld en wat bleek: We waren niet eens klant bij hun! Ze hadden onze aanvraag nergens meer in de computer staan! Ze konden voor ons alsnog een nieuwe aanvraag doen, maar dit zou minimaal 4 weken duren, dus zouden we pas half juni internet bij Het Net hebben. Dit terwijl het internet van Telfort 1 juni afliep. Om 2 weken zonder internet te zitten en dan maar zien of de aanvraag deze keer wel aankomt bij Het Net hadden we geen zin in. Daarom hebben we Telfort gebeld om onze 'annulering' te annuleren. Dit was nog mogelijk. We bleven dus bij Telfort met haar gebreken. Gelukkig hebben we nu dus niet zonder internet gezeten.
Tussen mei en nu is er bij Telfort een hele hoop verbeterd. We hebben bijna geen storingen meer en ook de telefoon werkt weer zoals het hoort. Dit is waarschijnlijk te danken aan de Consumentenbond en Radar die Telfort een aantal keer op het matje geroepen hebben (de uitzendingen staan nog online op trosradar.nl). We zijn in de tussentijd dus een heel tevreden klant geworden en we zouden voorlopig ook niets anders meer willen. Ook is Telfort nog steeds de goedkoopste.
Eind oktober ging het echter flink mis: Ineens brandden zowel het internetlampje, als het phone-lampje, als het dsl-lampje niet meer. We hebben toen de helpdesk gebeld (die ineens maar 1 cpm was en ook had je binnen 5 minuten de juiste medewerker aan de lijn) en gevraagd of er misschien een bekende storing was. Die was er niet. We moesten een aantal handelingen verrichten, zoals bedrading controleren, modem resetten, enz.) Dit bleek allemaal niet te helpen. Telfort zou iemand van KPN langssturen. We moesten ons mobiele telefoonnummer geven en zouden binnen drie dagen door KPN worden teruggebeld. We hebben toen zelf Telfort maar weer gebeld. Daar bleek dat ze een typefout hebben gemaakt bij het invoeren van ons mobiele nummer. Ze zeiden dat KPN opnieuw zou proberen te bellen binnen drie dagen. Dit gebeurde weer niet. Dus wij maar weer Telfort bellen. Toen bleek dat het foute nummer weer was teruggezet in de computer van KPN! Een nummer invoeren lukt daar dus wel, maar wijzigen blijkt niet mogelijk te zijn. Telfort zou KPN persoonlijk bellen om ons nummer juist door te geven. Na 3 dagen gebeurde het eindelijk: We werden gebeld door KPN.
Op dit moment zitten we dus al anderhalve week zonder internet of telefoon en het enige wat we bereikt hebben is dat KPN ons kan bellen op ons mobiele nummer. Het eigenlijke probleem was nog niet eens ter sprake gekomen!
KPN zei dat ze binnen drie dagen een monteur zouden sturen. Dit gebeurde niet. Dus wij Telfort maar weer bellen. Telfort wist ook niet hoe dit kon en ze zouden ons de volgende dag terug bellen. De volgende dag werden we daadwerkelijk teruggebeld. We kregen te horen dat er binnen drie dagen een monteur zou komen. Maar die kwam weer niet. Echter werden wij gebeld door KPN. Zij zeiden dat ze het probleem gevonden hadden: We waren op de 1 of andere manier geen klant meer van Telfort. Een andere provider had onze lijn overgenomen. Tegenwoordig mag dat namelijk zomaar, om het overstappen makkelijker te maken. Een provider mag een lijn zomaar overnemen en hoeft enkel een bericht bij de oude provider achter te laten. Welke provider onze lijn had overgenomen konden ze niet zeggen, want er was geen bericht achter gelaten! Ze konden wel zien dat het of KPN of Het Net was, dit konden ze zien aan een servicenummer. Wij hebben toen de helpdesk van Het Net gebeld (10 cpm). Daar kreeg je een keuze menu, waar je niet weet wat je in moet toetsen. Hier hebben we dus maar wat gegokt. We hebben gevraagd waarom hun onze lijn hadden overgenomen. We kregen als antwoord:
"Dat kunnen wij niet gedaan hebben, want U bent geen klant bij ons".
Wij: "Maar het is wel gebeurd, hoe kan dat dan?!"
Het Net: "Dat weet ik ook niet.".
Wij: "Kunt U mij dan doorverbinden met iemand die dit wel weet?"
Het Net: "Nee, wij kunnen niet doorverbinden. U kunt proberen de opzegservice te bellen."
We kregen een nummer waarmee we de opzegservice konden bereiken. Hier zei Het Net: "Ja het klopt, ik zie dat wij uw lijn hebben overgenomen. Ik ga nu even kijken waarom dit gebeurd is.". En toen brak er een kabeltje bij hun. Hij kon ons niet meer horen, maar wij hem wel. We moesten wachten en na een kwartier zei hij dat hij ons terug zou bellen. Hij moet nu nog terug bellen. We hebben in totaal 1:15 uur aan de lijn gezeten met Het Net. Het enige wat we hier te weten zijn gekomen is dat Het Net op onze lijn zat. Nu wilden wij weer terug naar Telfort en waren dus van plan hetzelfde te doen: Telfort zou onze lijn weer terug nemen van Het Net. We zouden nu dus weer opnieuw klant worden bij Telfort. Zo'n aanvraag zou normaal 4 weken duren. Echter mochten wij, omdat we al zoveel problemen gehad hadden, gratis een spoedaanvraag doen. Dit duurde 5-10 werkdagen. En ja hoor: Donderdag hadden we weer internet. Wel met een nieuw IP (logisch, we zijn een nieuwe klant).
Ik ben benieuwd voor hoe lang, want Het Net kan onze lijn zo weer stiekem overnemen.
In totaal hebben we 4 weken zonder internet gezeten.
Ik moet wel zeggen dat Telfort alles nu wel goed voor elkaar heeft, ze probeerden ons echt te helpen. Al onze gegevens over het probleem stonden netjes bij hun op de computer, waardoor je enkel je postcode hoeft te geven als je ze belt (en niet steeds het hele probleem moet uitleggen). Ze belden ons ook netjes terug als de dat beloofden, in tegenstelling tot KPN. Bij Het Net (dat tegenwoordig ook KPN is) is dat wel anders, daar hebben we aan de helpdesk onderhand wel 100x hetzelfde verhaal uit kunnen leggen. En je bent hier zo machteloos, want je kunt wel gaan schelden en boos worden. Het enige wat je daarmee bereikt is dat ze de hoorn er opgooien.
Nou ja, dat was zo'n beetje mijn verhaal. Heeft iemand anders dit ook ooit meegemaakt?