Het ziet ernaar uit dat de letter f in een vierkantje afkomstig is van de add-on
Flash Control, niet de andere. Beide hebben blijkbaar als doel controle te geven over op welke websites Flash wordt toegestaan. Eén ervan lijkt me daarom overbodig; 2 met hetzelfde doel is nooit een goed idee, net als bij beveiligingssoftware.
Als ik de andere (Flash Stopper) installeer, heb ik geen problemen, maar daarvan zie je op de add-on-pagina ervan wel dat er problemen zijn met e10s (of Multiprocess) dat sinds kort wordt uitgerold en op je systeem kan zijn ingeschakeld. Dit kun je controleren via Help > Probleemoplossingsinformatie; als je daar bij 'Multiprocess-vensters' bv. '(0/2)' en een reden ziet, is dit niet ingeschakeld, en als de waarden hetzelfde zijn (bv. (3/3), is dat wel zo.
Terug naar Flash Control: als ik die installeer (en dus soms een f zie) in Firefox
zonder e10s, loopt e.e.a. al niet soepeltjes. En erger: als ik daar e10s
inschakel, zie ik problemen zoals meerdere f's in vierkantjes, m.a.w. grafische problemen. Lang verhaal kort: de add-on is ook (nog) niet geschikt voor e10s. In de laatste beoordeling van Flash Control op de pagina ervan van 20 november wordt dit ook aangegeven, en uitzetten van e10s geeft blijkbaar ook geen garantie ("Also no e10s/Electrolysis/multiprocess support tho setting browser.tabs.remote.autostart to false is no fix.") en kan uiteraard ook impact hebben op de rest. Dergelijke add-ons zou ik direct verwijderen.
Een andere optie is de add-on uitschakelen in normale modus en wachten tot er een update voor is. Eerlijk gezegd is me niet duidelijk of je ook grafische problemen ervaart, of dat er wel 1 f op de juiste plek verschijnt (in een filmpje middenin of in een hoek) en er alleen niets gebeurt bij aanklikken. Als je Flash hebt uitgeschakeld in Firefox ('Nooit activeren' in de add-on-beheerder), verdwijnt de f hier wel maar wordt Flash alsnog niet geladen, dus misschien is dat het enige. Toch zou ik de add-on verwijderen.
Mocht je toch een add-on voor deze doelen willen gebruiken, denk ik dat
Flash Block Plus een betere keuze is vanwege hogere populariteit, het feit dat deze actiever wordt onderhouden en huidige compatibiliteit met e10s. Compatibiliteit van een groot aantal add-ons is trouwens te controleren op
deze pagina.
Nog een tip: probeer je bewust te zijn van alle add-ons die in Firefox zijn geïnstalleerd. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar het valt niet uit te sluiten dat er bv. bij het downloaden van iets een vinkje niet wordt weggehaald, ongewilde add-ons mee worden geïnstalleerd die kwade bedoelingen hebben, of zoals in dit geval voor problemen zorgen.